• Anonym (sngl)

Vad är främsta orsaken till att man inte kan bli gravid?

Det beror till största del på individuella faktorer. De flesta har bäst äggkvalitet när de är yngre men har man blockerade äggledare eller endometrios kan det bli svårt ändå men det finns hjälp. Har man däremot PCO, är man i regel mer fertil i högre ålder. Men även där finns det variationer. Sen finns det ytterligare en mängd andra faktorer. Men du är ju ung, så du behöver nog inte oroa dig, såvida du inte vill få barn snart. Om du går till gynekologen kan du be denna att kolla dina äggstockar med ultraljud för att räkna hur många folliklar du har i äggstockarna. Det är en enkel uppskattning om din fertilitet. Man kan ta en massa blodprover också, som t.ex. AMH-värdet men det gör gynekologer i regel inte såvida du inte redan har bestämt dig för att försöka bli gravid.

• Anonym (sngl)
    Anonym (Singel) skrev 2013-12-02 22:38:01 följande:
    Om du går till gynekologen kan du be denna att kolla dina äggstockar med ultraljud för att räkna hur många folliklar du har i äggstockarna.

Ok det var intressant.Har det någon betydelse om man fick mensen tidigt? Hur mycket man blöder? Jag fick mens redan vid 11 års ålder. Har inte endometrios men har kraftiga menssmärtor.
    Har aldrig haft klamydia. Är normalviktig och röker inte.

Jag får för mig att jag inte kommer att kunna få barn vet inte varför känns bara som att man kommer att ha den oturen.
    Gå till en gynekolog som också kan fertilitet. Du kan söka för menssmärtor och samtidigt berätta om din oro över att du kanske kommer ha svårt att få barn. I regel säger gynekologer att man måste ha försökt i ett år innan de utreder men ett ultraljud där de kollar livmoder och äggstocker går ju fort. Om du undersökt på cykeldag 2-5 kan man räkna dina ägganlag. Om du har många kan du nog vara rätt lugn. AMH-provet ger också en uppskattning på hur pass bra eller många ägg du har. När man är ung har man  i regel bra/högt AMH-värde. I ytterst sällsynta fall kan man ha ett lågt AMH-värde redan efter 25 och i dessa fall är det bra att försöka bli gravid relativt snabbt.
    De flesta andra besvär, om det nu skulle vara så att du har några, som tex. blockerade äggledare, går att åtgärna senare, då du känner dig redo att försöka få barn.
  • Anonym (sngl)
    Anonym (Singel) skrev 2013-12-02 22:49:34 följande:
    När kommer man i klimakteriet? Påverkar det tidig sen mens debut?

Läste om folk som kom i klimakteriet vid 50 kan en kvinna få barn vid 48 då?
    Man fortsätter i regel att få mens långt efter det att ens ägg är tillräckligt bra för att bli ett barn. Det sägs att man kommer i klimakteriet senare om man fick mens senare men jag vet inte. Men även med mens vid 11 kommer du nog vara fertil långt över 35. De flesta kan få barn fram till 40-42. AMH-provet som jag skrev om är en uppskattning om hur långt man har kvar till klimakteriet men det är ett trubbigt intrument, fr.a. i din unga ålder. Sen finns det inga garantier heller, även om allt ser bra ut och man lever helt rätt.
  • Anonym (sngl)
    Anonym (Singel) skrev 2013-12-02 23:06:17 följande:
    Ok varför verkar 40-42 vara en sådan magisk gräns för att få barn? Att det sker så abrupt.

Vet en dock som fick barn vid 44.
    Ja, som sagt är det väldigt individuellt med äggkvaliteten och då kan man få barn vid 44 eller t.om. 56 men det är ändå ovanligt. Ja, efter 38 dalar fertiliteten betydligt snabbare, och efter 40 rätt abrupt men det är inte omöjligt att lyckas ändå. Men allt detta är statistik, som döljer stora individuella skillnader. Men oavsett när fertiliteten börjar dala, så går det fortare på slutet. Men du är långt därifrån! Jag tror inte att mängden mens eller menssmärtor säger något om din fertilitet. En annan grov uppskattning är att långa cykler i regel kan innebära bättre ägg eller längre tid kvar till klimakteriet men det stämmer nog mest i lite högre åldrar.
Svar på tråden Vad är främsta orsaken till att man inte kan bli gravid?