Inlägg från: Anonym (suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (suck)

Vilka är ni som inte ens har råd med frukt till barnen? (ang debatt "fruktkampen") Kan ni "fattiga" förklara för mig, tack!

ModestyB skrev 2013-12-01 21:58:59 följande:
    Lägg ner ditt stinkande kvinnohat. Du drar skam över ditt kön.

Jag är feminist och varje Onsdag ska vårt barn ha med sig matsäck och frukt till förskolan eftersom det är en utflyktsdag. ag kan nog tycka att om föräldrar för ofta missar det här med matsäck eller frukt så är det en rejäl varningsklocka för hur det ser ut för barnet hemma. Det är alltså BRA att ha dagar ibland när barnen ska ha med sig egen frukt. Om ett barn hade utslitna gymnastikskor, var smutsigt och gång på gång saknade packad jympapåse, skulle det vara en indikator det också-att den här familjen behöver extra stöd. Att se till att ens barn får näringsrik mat och rena kläder är liksom grundläggande för föräldrar.
    Ja det var en bra synpunkt att man kan se det så, att man lättare kan uppmärksamma de som har en tuff familjesituation . Man får så mycket mer ut av att se på livet som du, "vad är möjligheterna", "vad får vi?" och vad kan vi göra för att hjälpa"?. istället för att "Han fick det och inte jag".. "jag får inte tillräckligt".
  • Anonym (suck)
    ciann skrev 2013-12-01 22:03:09 följande:
    Vad underbart att ni fortfarande har utflyktsdag!
    Önskar att mina barn också fick njuta av roliga utflykter
    Tyvärr blir det inga - i min kommun är det förbjudet med matsäck
    beklagar!
  • Anonym (suck)
    Anonym (Hmm) skrev 2013-12-01 22:09:20 följande:
    [quote=71830133][quote-nick]Anonym (Fafnir) skrev 2013-12-01 21:59:53 följande:[/quote-nick]Att några av oss inte har råd med frukt till en skolutflykt eller liknande är riktigt skrämmande. Vi svenskar jobbar 40-50-60 timmar i veckan, skattar arslet av oss, har nedmonterad välfärd och ändå har några av oss så lite pengar att en medskickad frukt svider i plånboken...vart i helvete går våra skattepengar? Det är något som är väldigt snett när några av mina svenska landsmän inte har råd med sådana saker samtidigt som det fullkomligen öses pengar över invandrare som får långt mer bidrag varje månad än en undersköterskelön, gratis boende och allt de pekar på.   [/quote och där kom SD s obligatoriska snyfthistoria om oss stackars svenskar. Det är så synd om oss alla för vi lever verkligen i misär till skillnad från invandrarna i sina tillfälliga boenden på flykt från krig. Och så får inte våra barn gratis frukt i skolan. Buhu... Perspektiv tack!
    Jag tror inte man syftar på de invandrare som är i flykt utan de som utnyttjar systemet och begår brott och vägrar anpassa sig efter svensk lagstiftning. Det är delvis dit resurserna går som hade behövs i varje fattig familj.
  • Anonym (suck)
    jeanette02 skrev 2013-12-02 09:20:52 följande:
    Yes du har så rätt. Många gnällföräldrar som struntar i sina barn, de har faktiskt pengar men viktigare att röka, supa, ha en massa djur än att se till att barnen har det som behövs. Många människor behöver utbildning i att prioritera och hushålla med sina resurser.
    Sedan vet jag också att det finns människor som sliter som djur, har en dålig lön och sitter kanske fast i en svår situation(menar inte missbruk), tagit bort allt onödigt men ändå har svårt att ge sina barn det som behövs. Vad gör man då?
    Man går självklart in och försöker ge ett drägligt liv för familjen hemma. (om det nu handlar om 20 kr i veckan för frukt tex eller psykologisk hjälp för de med psykiska besvär) Man förbjuder inte viktiga upplevelser för barnen i skolan!
  • Anonym (suck)
    Papito skrev 2013-12-02 09:40:51 följande:
    Shit, vilken naiv och skrämmande människosyn...

Det är väl klart att det finns människor som kan ha svårt att ha råd med frukt. Dels är frukt ganska dyrt och dels kan det finnas flera barn i hushållet.

Säg en ensamstående med låg inkomst och med tre barn, det blir ca tre kg i veckan bara till skolan. Många frukter kostar mellan 15-20 kr om man inte har en frukt- och grönsakshandlare i närheten. Det är ca 180-240:-/mån. Har man väldigt små marginaler är det mycket pengar.

Man kan vara ansvarsfull och prioritera bort en himla massa saker och ändå ha det tufft ekonomiskt. Det handlar inte om att inte unna sina barn, det handlar om verkligheten av att leva med små resurser.

Jag har privilegiet att inte ha det dilemmat men är fullt medveten om att det finns och är verkligt för många många människor. Det hoppas jag att jag aldrig glömmer.

Dessutom ska skolan vara kostnadsfri, INGET barn ska behöva missa saker eller känna sig utanför för att föräldrarna inte har råd, inte på förskole- och skoltid. Sen att det ändå finns stora skillnader på fritiden, det är ett annat problem men skolan är obligatorisk och ska vara jämlik och jämställd på alla plan.
    Men herregud, har aldrig någonsin sett att en frukt kostar 20 kr!!! Ja om man inte satsar på på granatäpple eller en hel annanas. 1 kg i veckan för tre barn räcker gott och väl. Du behöver väl inte ha med dig en hel fruktkompott, ett halv äpple räcker väl?. Det kostar ca 20-30 kr i veckan för 3 barn beroende på säsong. Dessutom är det faktiskt näring så jag förstår fortfarande inte hur man kan vägra sina barn detta.

Ni stirrar er blinda på vad utflykter och fruktstunder berövar de barn vars föräldrar inte klarar av en så enkel sak . Vad hände med den upplevelse som barnen faktiskt FÅR av skolan, teater, en spännande utflykt. Har inte det något värde? Ni säger att barnen blir lidande, men jag skulle säga att FLER blir lidande av att förbjuda aktiviteterna. Ansvaret ska först och främst ligga hos föräldrarna, SKÄMS på er som förlitar er på allt och alla runtomkring er! 
  • Anonym (suck)
    Anonym (Utan) skrev 2013-12-02 10:22:21 följande:
    Jag tillhör barnen som alltid var utan frukt på fruktstunden, utan matsäck på friluftsdagar osv. Detta då min kära mor tyvärr prioriterade alkohol och antingen var pank eller glömde bort ( bakis ) att packa ner/handla.

Förstår inte hur man kan tycka det är ok att låta barn bli lidande pga några märkliga principer om individansvar.
    Beklagar verkligen det du har fått uppleva. Men att hävda att individansvar är märkligt?? Det är väldigt sorgligt, Hade var och varenda människa tagit större eget ansvar hade vårt samhälle sett betydligt bättre ut. Förstår inte hur man kan hävda något annat. När ska ni förstå att det man FÅR är en gåva, inte en solklar rättighet!  Har ni inte lärt er att vara tacksamma alls? 
  • Anonym (suck)
    puss skrev 2013-12-02 10:24:56 följande:
    Det är ingen som tycker att det är ok att barnen blir lidande.
    Nej, precis. Verkligen inte! Det är det som är hela poängen med att försöka få alla att ta sitt ansvar, så att INGA barn blir mobbade, känner utanförskap och far illa. 
  • Anonym (suck)
    Tealhawk skrev 2013-12-02 10:29:21 följande:
    Det citerade stycket nedan är taget från Socialstyrelsens riktlinjer. Så nu kan alla sluta tjafsa om skolresorna. I riktlinjerna finns ingenting som direkt nämner fruktstunder, så det är oklart hur de ser på den saken. MEN! Frukt är näring för barnen som i den låga åldern behöver få i sig för att orka lära sig vilket borde vara i föräldrarnas största intresse. Därför bör den ses som en del av barnens dagliga kost och prioriteras framför mindre nödvändiga utgifter och inte heller förväntas att skolan ska stå för eftersom den bör intagas varje dag även om man är ledig.

"Kostnader för måltider under en studieresa intar en speciell ställning eftersom det är en kostnad som elever och
    föräldrar står för när eleven är hemma. Eleverna bör kunna betala för måltider som de annars skulle ha ätit hemma även när de är på studieresa. Det finns därför inget som hindrar att de också betalarför de måltider som eleverna i stället intar under en studieresa."
    Ok, men jag förstår inte riktigt. De dagar man lägger studieresor på, skulle barnet varit hemma de dagarna om inte utflykterna fanns? Eftersom de räknar med att den lika gärna hade ätit hemma?
  • Anonym (suck)
    Anonym (vilja) skrev 2013-12-02 10:20:01 följande:
    Det finns faktiskt familjer som har det super tufft med ekonomin. Förskola är inte precis gratis 1000 kr i mån är väldigt mkt pengar när man inte får ut så bra lön.
    Jag tror många menar med att frukt borde ingå i skolan för det priset man faktiskt betalar varje mån. Sen är det kanske lätt att glömma frukten hemma osv. Skapar utanförskap, mobbing.
    Men vet, du FAKTISKT förskolan är nästan gratis! Om du inte redan visste det är vi bland de enda länderna i världen där vi faktist FÅR barnomsorgen kraftigt subventionerat. Du tror väl inte att barnen kostar så lite som 1000 kr i månaden att ha på förskola?
  • Anonym (suck)
    jeanette02 skrev 2013-12-02 10:32:52 följande:
    Jo det vore ju bra att vissa familjer kunde få ett riktat stöd för vissa saker. Tycker absolut inte att man ska förbjuda viktiga upplevelser, vad du nu menar med det? Tycker det viktigaste för barnen i skolan är att de ska lära sig läsa,skriva och räkna...det verkar vara nog så svårt i den svenska skolan. 

Det är väl just det att man utesluter vissa barn (omedvetet?) när det blir dyra aktiviteter som ska göras under skoltid. Sedan som en annan skrev att det kan bero på att föräldrarna struntar, felprioriterar eller inte har råd. Vad man gör på fritiden är olika. Men skolan är ju för alla och ingen ska känna att man är tvungen att vara hemma vid t ex friluftsdagar när dyr utrustning måste införskaffas.
    Med viktiga upplevelser menar jag de utflyter som ger barnen det lilla extra. Kankse en teater eller spännande aktivitet. Och som gör skolan till en mer spännande plats. Jag tycker också att det är helt i sin ordning att skolan anordnar idrottsaktiviteter(som i vissa fall är dyrare än andra) men jag tycker också att det bör finnas en valmöjlighet för de som inte vill, där man kan göra en aktivitet som inte kostar.
Svar på tråden Vilka är ni som inte ens har råd med frukt till barnen? (ang debatt "fruktkampen") Kan ni "fattiga" förklara för mig, tack!