Papito skrev 2013-12-02 09:40:51 följande:
Shit, vilken naiv och skrämmande människosyn...
Det är väl klart att det finns människor som kan ha svårt att ha råd med frukt. Dels är frukt ganska dyrt och dels kan det finnas flera barn i hushållet.
Säg en ensamstående med låg inkomst och med tre barn, det blir ca tre kg i veckan bara till skolan. Många frukter kostar mellan 15-20 kr om man inte har en frukt- och grönsakshandlare i närheten. Det är ca 180-240:-/mån. Har man väldigt små marginaler är det mycket pengar.
Man kan vara ansvarsfull och prioritera bort en himla massa saker och ändå ha det tufft ekonomiskt. Det handlar inte om att inte unna sina barn, det handlar om verkligheten av att leva med små resurser.
Jag har privilegiet att inte ha det dilemmat men är fullt medveten om att det finns och är verkligt för många många människor. Det hoppas jag att jag aldrig glömmer.
Dessutom ska skolan vara kostnadsfri, INGET barn ska behöva missa saker eller känna sig utanför för att föräldrarna inte har råd, inte på förskole- och skoltid. Sen att det ändå finns stora skillnader på fritiden, det är ett annat problem men skolan är obligatorisk och ska vara jämlik och jämställd på alla plan.
Men herregud, har aldrig någonsin sett att en frukt kostar 20 kr!!! Ja om man inte satsar på på granatäpple eller en hel annanas. 1 kg i veckan för tre barn räcker gott och väl. Du behöver väl inte ha med dig en hel fruktkompott, ett halv äpple räcker väl?. Det kostar ca 20-30 kr i veckan för 3 barn beroende på säsong. Dessutom är det faktiskt näring så jag förstår fortfarande inte hur man kan vägra sina barn detta.
Ni stirrar er blinda på vad utflykter och fruktstunder berövar de barn vars föräldrar inte klarar av en så enkel sak . Vad hände med den upplevelse som barnen faktiskt FÅR av skolan, teater, en spännande utflykt. Har inte det något värde? Ni säger att barnen blir lidande, men jag skulle säga att FLER blir lidande av att förbjuda aktiviteterna. Ansvaret ska först och främst ligga hos föräldrarna, SKÄMS på er som förlitar er på allt och alla runtomkring er!