• Anonym (oro)

så rädd att han skulle tvivla på mig...

Jag väntar barn med min särbo. Vi lever i öppet förhållande, men jag har inte hållt på med andra sedan en våldtäkt jag råkade ut för ca 3 år sedan, vilket han INTE vet om. Jag vill egentligen inte berätta om det för honom heller. Men nu är jag orolig att han kommer begära faderskapstest när vi väl sitter på familjerätten. Det skulle knäcka mig psykiskt. Resultatet kommer ju visa att han är pappa men poängen är mest att det skulle såra mig enormt mycket om han inte litar på när jag säger att jag är 100% säker.

Jag har barn sedan tidigare där pappan fick spel när barnet var typ 3 och erkände att han inte trodde barnet va hans och det var därför han inte direkt hade känslor för barnet eller velat ta ut föräldraledighet mm. Det blev påfrestande utredningar vårdnadstvist mm tills jag ett tag senare gjorde självmordsförsök för att jag kände mig lurad på så många år av mitt liv o sonen mådde mycket dåligt och jag kände mig värdelös som förälder för vad pappan gjort mot honom bakom min rygg.

Jag vill ta upp frågan med honom redan nu o fråga om han tvivlar. Jag orkar inte psykiskt få det slängt i ansiktet senare. Men kan frågan i sig verka konstig och faktiskt få honom att tvivla? Borde jag berätta om våldtäkten?

• Svar på tråden så rädd att han skulle tvivla på mig...
  • Chichi

Klart du ska berätta sanningen kommer alltid fram. Sen vet inte jag hur det är att leva med öppet förhållande men klart jag skulle bli misstänksam och undra om min tjej skulle säga att hon var gravid och vi hade ett öppet förhållande, även om vi tjejer vet så säkert så kan inte mannen veta lika säkert antar jag så det känns sunt att ta upp sånt och prata, sen känns det för mig mysko att man inte tar sånt innan för att bli förälder är ett livs å tagande

• Ramborg

Om du har valt att leva i ett öppet förhållande har du valt bort att leva med en man som känner sig säker på faderskapet. Du kan liksom inte få både och.

Jag föreslår att du säger ungefär så här till din särbo. "Jag vet att vi har sagt att vi får ligga med andra. Men bara så du vet det, så har jag inte gjort det på tre år. Så jag är helt säker på att det här barnet är ditt. Och jag vill veta om du litar på mig eller om du kommer att kräva ett faderskapstest. Jag behöver förbereda mig mentalt."

42.
  • ZsaZsa
    Ramborg skrev 2013-12-01 07:05:13 följande:
    Om du har valt att leva i ett öppet förhållande har du valt bort att leva med en man som känner sig säker på faderskapet. Du kan liksom inte få både och.

Jag föreslår att du säger ungefär så här till din särbo. "Jag vet att vi har sagt att vi får ligga med andra. Men bara så du vet det, så har jag inte gjort det på tre år. Så jag är helt säker på att det här barnet är ditt. Och jag vill veta om du litar på mig eller om du kommer att kräva ett faderskapstest. Jag behöver förbereda mig mentalt."
    Håller med här. Du har ju faktiskt valt det här och då vad som kommer av det.

Kanske det är dags för dig att fundera på om du verkligen vill leva i ett "öppet förhållande", för du verkar inte må bra av det?
  • Anonym (oro)
    ZsaZsa skrev 2013-12-01 11:38:49 följande:
    Håller med här. Du har ju faktiskt valt det här och då vad som kommer av det.

Kanske det är dags för dig att fundera på om du verkligen vill leva i ett "öppet förhållande", för du verkar inte må bra av det?
    Det är inte det öppna förhållandet som är problemet, så har vi haft det i nästan tio år och det fungerar bra. Mitt problem är att våldtäkten har knäckt mitt självförtroende.
  • ZsaZsa
    Anonym (oro) skrev 2013-12-01 12:48:35 följande:
    Det är inte det öppna förhållandet som är problemet, så har vi haft det i nästan tio år och det fungerar bra. Mitt problem är att våldtäkten har knäckt mitt självförtroende.
    Fast du skrev ju att han inte känner till våldtäkten. Då är det ju inte den som gör att han kan fråga efter faderskapstest utan just det att ni haft ett öppet förhållande. Hade ni inte haft det hade han ju inte haft någon anledning att fråga, eller?

För övrigt förstår jag nog inte varför du döljer det som hänt dig. Säkert spelar den roll för dina reaktioner nu och det är ju något du måste ta tag i och inte göra honom till en skurk för att han ställer en inte helt irrelevant fråga när det gäller faderskapet.
  • Anonym (oro)
    ZsaZsa skrev 2013-12-02 09:04:04 följande:
    Fast du skrev ju att han inte känner till våldtäkten. Då är det ju inte den som gör att han kan fråga efter faderskapstest utan just det att ni haft ett öppet förhållande. Hade ni inte haft det hade han ju inte haft någon anledning att fråga, eller?

För övrigt förstår jag nog inte varför du döljer det som hänt dig. Säkert spelar den roll för dina reaktioner nu och det är ju något du måste ta tag i och inte göra honom till en skurk för att han ställer en inte helt irrelevant fråga när det gäller faderskapet.
    Pappan till mitt äldsta barn hade ingen anledning att fråga för med honom hade jag inget öppet förhållande och ändå så tog han sig inte till barnet eller ens tog hand om det när jag inte var hemma. Jag hade nog varit skadad av det oavsett vilken status mitt förhållande idag har. Men ja jag ska berätta för honom jag vet bara inte hur.
  • ZsaZsa

Du kanske skulle prata med någon utomstående först och få lite ordning på dina spöken och hjälp med din situation? Be om hjälp via mödravården kanske?

• Anonym (?)
    Anonym (oro) skrev 2013-12-01 12:48:35 följande:
    Jag menar inte att vara elak men hur tänker du klara av föräldraskapet om du inte ens klarar av att lämna ifrån dig lite saliv? Föreslå faderskapstest själv så slipper du bli ifrågasatt.
Svar på tråden så rädd att han skulle tvivla på mig...