Har nån blivit gravid trots användning av glidmedel med silikon?
knasen21 skrev 2013-11-27 22:18:16 följande:
Jag började för ett tag sedan koppla ihop min infertilitet (har försökt bli gravid i ett år!) med det glidmedel vi använt. När jag började leta info på internet i oktober, då blev jag skräckslagen. Nyligen provade vi utan glidmedlet "Klick Caring Silk Glide" och då blev jag gravid (!) Därför misstänker jag starkt att i mitt fall så har denna produkt vi använde, förhindrat graviditet det senaste året vi försökt. (Har inga barn sedan tidigare). Jag är nu snart 41 år, och det känns verkligen hemskt att jag förlorade ett av mina (kanske) sista värdefulla fertila år, pga brist på kunskap om glidmedlets nackdelar, och till råge på allt, använda glidmedlet med silikon, som jag nu insett är sämre än vattenbaserat i detta fall.
Känner därför att jag gärna delar med mig av min erfarenhet från min infertilitetsutredning, står tom i IVF-kö (har inte vågat avboka ännu pga rädsla för missfall). INGEN av alla gynekologer jag träffade frågade om vi använder glidmedel (vilket vi ju gjorde) och därmed ej heller gav oss informationen om att det kanske är därför barnalstrandet går så dåligt.
Har inte sett någon folder som tar upp ämnet i väntrummen på gyn.mottagningarna, ej heller på någon annan fysisk plats, tex Apoteket (Nu var det min sambo som gjorde inköpen, men jag antar att han inte skulle ha köpt produkten, om info funnits). Tanken på att kolla upp på Internet om glidmedel är negativt eller ej, när man vill bli gravid, slog mig tyvärr inte redan från början. Min sambo har hela tiden trott att det inte kunde orsaka problem, men se, där hade han tydligen helt fel. Känner mig helt korkad som inte visste bättre, och tog reda på fakta redan från början :( Någon som känner igen sig?
Hej! jag ser att det var jättelänge sen du skrev inlägget men vill bara tacka för ditt inlägg och berätta att jag haft funderingar på om min och min sambos silikonglidmedel är det som påverkar att vi inte blivit med barn. Jag frågade en tjej på apoteket som sa att det kan påverka men hon visste inte hur mycket. Läkaren på fertilitetskliniken menade på att det inte påverkar med glidmedel. Ingen i denna veva har självmant frågat oss om vi använder glidmedel heller vilket är dåligt om det finns minsta risk att glidet skulle kunna påverka. Vi har köpt ett glid som kallas för "preeseed" och ska vara okej för spermierna (samma ph). Tyvärr inte blivit gravid ändå, ännu. Lycka till!