Läckande bröst kan vara jättejobbigt. En tröst är dock att det går oftast över, eller åtminstone minskar det efter ca 2 månader. Mina bröst är nu mjuka och sköna och läcker bara om det gått jättelänge mellan amningarna. Min son är 3 månader.
När det var som värst för mig så brukade jag använda uppsamlingskoppen en stund innan amningen, då kunde det rinna ut lite innan. Men man får passa sig så man inte får mjölkstockning av trycket!
Hemma brukar jag liggamma och använder då inte uppsamlingskoppen utan lägger helt enkelt en liten handduk mellan brösten så det kan rinna fritt. Vill man samla upp och frysa in mjölken så kan man förstås använda uppsamlingskoppen, men då får man kanske mecka lite med att hälla över till flaska under amningen. Jag tar alltid av mig på båda brösten när jag ammar, då luftar jag och överskott kan rinna ut.
Om jag ammar ute så brukar jag ha en trasa som jag stoppar in i behån. Jag tycker den suger upp mer, samt riskerar man inte att hälla ut allt om man böjer sig fram utan att tänka sig för:)
Det där med "den feta mjölken" låter jag vara osagt då det inte verkar vara vedertaget att det faktiskt är så. Till en vän som legat på neo sa de att det är bara trams, all mjölk är lika fet. Jag vet inte hur det är.
Men så länge hon inte har ont i magen eller bajsar skummigt grönt så kan du nog lita på att hon får i sig det hon ska.
Sammanfattningsvis: Det blir bättre!