• Anniia

Läckande bröst

Hej,
    Min lille är snart tre veckor och jag helammar.
    Problemet är att det ena bröstet har för mycket mjölk alternativt vätska kvar som pressar ut mjölken för det läcker hela tiden. Jag får trycks undan vätskan och handpumpa innan det är dags för amning annars blir dottern hysterisk. När dotter känner sig nöjd och mätt så läcker fortfarande bröstet. Får hon i sig den tjocka mjölken. Hur länge kan man ha vätska i bröstet? Och kan man göra ngt åt läckande bröst? Detta bröstet läcker som sjutton även när jag ammar från det andra. Uppsamlingskoppen rinner över :(

• Svar på tråden Läckande bröst
  • En bebis i magen

Läckande bröst kan vara jättejobbigt. En tröst är dock att det går oftast över, eller åtminstone minskar det efter ca 2 månader. Mina bröst är nu mjuka och sköna och läcker bara om det gått jättelänge mellan amningarna. Min son är 3 månader.
    När det var som värst för mig så brukade jag använda uppsamlingskoppen en stund innan amningen, då kunde det rinna ut lite innan. Men man får passa sig så man inte får mjölkstockning av trycket! 
    Hemma brukar jag liggamma och använder då inte uppsamlingskoppen utan lägger helt enkelt en liten handduk mellan brösten så det kan rinna fritt. Vill man samla upp och frysa in mjölken så kan man förstås använda uppsamlingskoppen, men då får man kanske mecka lite med att hälla över till flaska under amningen. Jag tar alltid av mig på båda brösten när jag ammar, då luftar jag och överskott kan rinna ut.
    Om jag ammar ute så brukar jag ha en trasa som jag stoppar in i behån. Jag tycker den suger upp mer, samt riskerar man inte att hälla ut allt om man böjer sig fram utan att tänka sig för:)

Det där med "den feta mjölken" låter jag vara osagt då det inte verkar vara vedertaget att det faktiskt är så. Till en vän som legat på neo sa de att det är bara trams, all mjölk är lika fet. Jag vet inte hur det är.
    Men så länge hon inte har ont i magen eller bajsar skummigt grönt så kan du nog lita på att hon får i sig det hon ska. 

Sammanfattningsvis: Det blir bättre!  

• JhjärtaK

Håller helt med föregående inlägg, det blir bättre! Att dina bröst läcker mycket tyder på att du har mycket mjölk vilket är jättepositivt om än jobbigt de första månaderna. Men sen brukar brösten fatta efterfrågan och slutar att läcka om det inte gått jättelångt mellan amningarna. Mina uppsamlingskoppar svämmade också över så jag knölade in en tvättlapp från Ikea istället som sög upp mjölken, det gick åt många!

Men som sagt, det blir så mycket bättre och snart kan du amma utan att bli sjöblöt, lycka till!

• Peak

Har också problem när jag ammar att det läcker, mest det ena bröstet nu. Vet inte om det kan bero på att jag använde amningsnapp ett tag för jag hade så ont, nu rinner det bröstet mycket mer än det andra! Måste ha kopp på vänster när han äter från höger men inte tvärtom! Så jobbigt när man blir blöt om tröjan hela tiden, har uppsamlingskopp och försöker knöla in en handduk under den men likt förba_nat är jag blöt under bröstet där det runnit längs med bröstet och ner istället för i koppen!

Nu är sonen bara 3v men det känns långt kvar tills han är 2 mån - då de flesta brukar säga att det lugnar sig! Jag måste ju ibland amma bland andra människor, sitter ju inte hemma dygnet runt...

Någon med tips?

Svar på tråden Läckande bröst