• bullenochgrisen

Hon vill att min sambo betalar för hennes deltid

Min sambos ex vill att han betalar utfyllnads pengar till henne för att hon måste jobba deltid. Hon säger att det ska vara så... Är det så? Enligt vem?

• Svar på tråden Hon vill att min sambo betalar för hennes deltid
  • jannej

Skulle aldrig försörja ett gammalt ex

• puss
    Ramborg skrev 2013-11-25 21:01:17 följande:

Låt mig förtydliga vad jag menade: Varför kan barnet inte vara på dagis medan mamman jobbar heltid?

Glömde att jag var på FL. Folk här kan inte utläsa saker av sammanhanget, man måste vara övertydlig. Sorry.
    42.
    Nämen Ramborg!
  • Ramborg
    puss skrev 2013-11-25 21:08:31 följande:
    Vad har vi sagt om spydigheter nu då?

Nu förväxlar du "vi" och "jag" igen.
    42.
  • puss
    Ramborg skrev 2013-11-25 21:12:52 följande:

Nu förväxlar du "vi" och "jag" igen.
    42.
    Nej. VI sa.

*förnumslig*
  • mammalovis

För det första är det ju av intresse att veta barnets ålder och om barnet har förskoleplats.

Jag kan förstå om mamman klagar om de levt som ett par i början av föräldraledigheten och delat på sig innan föräldraledigheten är slut. Därmed inte sagt att hon har rätt till mer.

Sedan beror ju underhåll på barnets boendeform och vad föräldrar kommer överens om. Jag har min dotter på heltid i princip då pappan mår psykiskt dåligt i perioder. Så han betalar fullt underhåll på 1273 kr per månad för min snart 3-åriga dotter. När föräldern har barnet mer än 6 nätter per månad kan underhållet reduceras med 1/40 per dygn barnet är hos umgängesföräldern.

Jag betalar ju i princip alla kläder och skor förutom ett ombyte hos pappan, hennes förskoleplats, lekmaterial och allt annat hon behöver. Han står för umgängesresorna på 2 mil t o r.  

• Mandel

Om hon inte kan försörja barnet så får väl pappan vara boende förälder?

Förstår inte varför det är mammor som hela tiden ska ha vårdnaden och tycka synd om sig själva och gnälla över sin dåliga ekonomi hela tiden, men låta pappan få vårdnaden går de minsann INTE med på. Vaddå barnets bästa? 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • MeNoLike

Vad sa jag för dumt?!? Menade inget dumt iaf. Om barnet är handikappat tycker jag att föräldrarna kan hjälpas åt. Om mamman bara har lust att jobba halvtid/ha på dagis halvtid får hon ta ansvar för sig själv

• Dixie

Det hade varit intressant att veta varför mamman behöver jobba deltid, är det för att barnet har ett behov av detta, har tex föräldrarna tidigare kommit överens om att mamman ska jobba deltid för att barnet inte behöver vara på dagis så långa dagar?
    De är ju fortfarande föräldrar till detta barn och jag antar att de tillsammans vill sitt barn det bästa!?

• Kylla

ojoj vad det här liknar min situation min sambos ex vill heller inte jobba 100% för att hon vill vara med barnen  okej det kan jag köpa MEN man kanske måste jobba heltid för att klara sig ekonomiskt. Det kan ju vara som så att när Ts sambo bodde ihop med ex frun så kanske hon kunnde vara hemma och ta hand om sitt barn och har kanske inte har förlikat sig med att situationen nu  har ändrats, inte vet jag men en sak är ju glasklar han betalar ju mer än vad enligt FK säger är normen.
    Fast hon är kanske bara lat å vill på något sätt att kläma dit Ts och sambo pga att dom har det kanske bättre ekonomiskt än hon.
    Min sambos ex har fiskat efter min ekonomi genom dottern och undrat när vi ska gifta oss hur mycket jag tjänar och har vi gemensam ekonomi osv allt bara för att få mer pengar.
    Och skulle vi gifta oss då ska vi skriva äktenskapsförord.
    Naturligtvis ser man ju till att ungarna får mat i magen rena kläder och osv men hon ska inte ha mina pengar det är en sak som är säker. Dom går till mitt barn.
    Ska väl säga att sambons barn är inte små och går inte längre i fsk utan dom klara sig själva efter skolan.

Så till Ts din man ska inte betala för hennes levene endast för barnet eller barna hon får faktiskt börja jobba 100%

• Litet My
    Dixie skrev 2013-11-26 08:40:36 följande:

Det hade varit intressant att veta varför mamman behöver jobba deltid, är det för att barnet har ett behov av detta, har tex föräldrarna tidigare kommit överens om att mamman ska jobba deltid för att barnet inte behöver vara på dagis så långa dagar?
    De är ju fortfarande föräldrar till detta barn och jag antar att de tillsammans vill sitt barn det bästa!?

Tänker samma sak, handlar det om barnets behov (ålder/funktionsnedsättning) eller om mammans egen vilja, det tycker jag spelar stor roll.
  • cloudberry79

Om barnet av någon anledning har behov av kortare förskoledagar så är det väl självklart att båda föräldrarna ska stå för det ekonomiska bortfallet, oavsett om man bor ihop eller ej? Om det heller inte finns förskola på obekväm arbetstid och en förälder därför måste jobba deltid mot sin vilja så är det också självklart. I alla fall i min värld, jag vill mina barns bästa.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Pia201

Beroende på hur mycket mamman tjänar och din sambos inkomst så kan det vara så att han måste betala ett högre belopp.

Från fsk: Underhållsbidraget ska bestämmas med hänsyn till barnets behov av underhållsbidrag och föräldrarnas ekonomiska förmåga.

Det är nämligen så att båda föräldrarna är underhållsskyldiga utifrån sin ekonomiska förmåga. Om föräldrarna har samma ekonomiska underlag så betyder det att de får täcka hälften var av barnets behov. Om den situationen föreligger att en av föräldrarna har väsentligt högre inkomst och ekonomiskt underlag än den andre/a föräldern så innebär Föräldrabalkens regler att den med bäst ekonomi får betala en större andel av barnets behov. (advokatlena.se/blogg/2012/10/underhallsbidrag-till-barn-hur-beraknas-det-2/)

Om inte föräldrarna kan komma överens kan det kanske vara bra att ta hjälp utifrån och få beräknat hur mycket barnet har rätt till, istället för att det ska bli en massa konflikter.

• Neelah
    Pia201 skrev 2013-11-28 22:31:12 följande:
    Beroende på hur mycket mamman tjänar och din sambos inkomst så kan det vara så att han måste betala ett högre belopp.

Från fsk: Underhållsbidraget ska bestämmas med hänsyn till barnets behov av underhållsbidrag och föräldrarnas ekonomiska förmåga.

Det är nämligen så att båda föräldrarna är underhållsskyldiga utifrån sin ekonomiska förmåga. Om föräldrarna har samma ekonomiska underlag så betyder det att de får täcka hälften var av barnets behov. Om den situationen föreligger att en av föräldrarna har väsentligt högre inkomst och ekonomiskt underlag än den andre/a föräldern så innebär Föräldrabalkens regler att den med bäst ekonomi får betala en större andel av barnets behov. (advokatlena.se/blogg/2012/10/underhallsbidrag.../)

Om inte föräldrarna kan komma överens kan det kanske vara bra att ta hjälp utifrån och få beräknat hur mycket barnet har rätt till, istället för att det ska bli en massa konflikter.
    Fast om det är så att mamman kräver pengar för att hon inte vill jobba heltid så är ju situationen en helt annan. Det hade varit skillnad om hon hade jobbat heltid och inte fått det att gå ihop, eller om barnet hade någon typ av handikapp som gör att det inte klarar att gå på dagis på heltid - men då kan man få bidrag för att vara hemma med barnet. Pappan ska inte betala utfyllnadslön till mamman. Däremot kan han ju gå in och köpa lite dyrare saker till barnet, vinterkläder och sånt om inte mamman har råd.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • sextiotalist

Din sambo säger helt enkelt nej och så får exet göra vad hon vill med den informationen. Tjafsar hon så får han be henne dra det till tingsrätten, om din sambo inte tillhör de 10% som tjänar bäst i Sverige, så är det med all sannolikhet kört för exet och det kommer troligen en vettig jurist förklara för henne

Svar på tråden Hon vill att min sambo betalar för hennes deltid