Min blöjfria snart treåring har börjat bajsa ner sig igen.
Jag har en dotter på snart tre år som är helt blöjfri sen i somras. Det har gått jättebra både med kisseriet och bajseriet fram till för en månad sen ungefär. Då hon började bajsa ner sig i trosorna utan förvarning. Hon gör alltså detta varje dag ca 3-4 ggr om dagen. Jag har varit i kontakt med BVC där de säger att det ofta kommer bakslag , och det kan jag fullt förstå. Men hur länge kan detta varar? Hon fick en lillasyster i april detta året, samtidigt som vi blöjtränade storasyster. Men månaderna efter har ju gått bra, tills för en månad sen. Lärarna på dagis säger att hon inte bajsar under de 15 h/ 3 dar hon är där, och de säger även att det är vanligt att de håller sig där och väl hemma så slappnar de av och bajsar hemma. Hon har ingen förstoppning som detta ibland kan ha symtom för! När jag märker att hon är påväg att bajsa (syns tydligt då hon spänner kroppen och sneglar på mig) så tar jag henne till toaletten eller pottan för att bajsa där, men hon har ingen ro alls att sitta kvar utan säger att det inte kommer något, så jag drar upp trosorna och byxorna igen för att en halv minut senare märka att hon istället har bajsat ner sig igen. När jag frågar henne om hon behöver bajsa eller har bajsat säger hon blankt nej även om hon behöver det eller redan har gjort det. Jag testade en gång när jag visste att hon hade gjort ner sig att låta henne gå i det för att se om hon tyckte de va så obehagligt att hon kom och sa till. Men hon lekte vidare som ingenting hade hänt. Jag får alltid ha flera extra par trosor och byxor nerpackade om vi ska någonstans men nu tycker jag detta börja bli jobbigt! Jag har även hört att man inte ska gå tillbaka till blöja när man väl har slutat och jag gör gärna inte det om det finns en annan lösning på detta. Känns som om jag försökt med allt! Vi ger henne aldrig skulden eller skäller på henne för detta och gör ingen stor grej av det, för jag tror inte hon gör detta med mening, men vill gärna få flera tips på hur man kan uppmuntra henne till att börja bajsa på toaletten/pottan igen! Hon kommer och säger till när hon behöver kissa och sköter det jättefint på toaletten även på natten. Är väldigt tacksam för all den hjälpen jag kan få!