• Anneande

Misshandlad av sin brukare på arbetstid.

Hej!
    Jag har fått ta i mot slag och strypning av en brukare med förvärvad hjärnskada.
    Jag har ont och har träffat läkare och sjukgymnast. Nu har min sjukskrivning gått ut och det är tänkt att jag skall börja jobba igen,med start på Tisdag! (jag har alltså varit borta 2 veckor från arbetet)

Jag mår psykiskt dåligt och händelsen upprepas om och om i mitt huvud.

Jag är projektanställd hos just den brukarn så jag har inte rätt att byta brukare.
    Där i mot så har jag rätt att vägra gå tillbaks under uppsägnings tid, men då bli utan lön. 

Min fråga är:
    Kan man bli sjukskriven under uppsägningstiden? och på så sätt få ha kvar en sjukersättning 1 månad? 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Misshandlad av sin brukare på arbetstid.
  • Philippa

Men får du ingen hjälp hur du ska hantera denna brukare av din chef o arbetskamrater? Du kan ju inte vara den första som brukaren ger sig på...?

• Anneande

Jo det får vi. Men det hindrar inte brukarn för att ta ett steg längre hela tiden. Nu har vi hamnat ända in i strypgrepp och tyvärr blev jag första som fick erfara det men under de här 2 veckorna borta från arbetet har brukarn gjort samma sak mot fler i assistansen. Och vi är ändå dubbelbemannade ändå blir det skador på oss.
    Det är tyvärr så illa att jag är rädd för min säkerhet. som tur e har jag endast fått en mjukdelsskada som kommer att läka med tiden + sjukgymnast, nästa gång kanske man blir betydligt mer skadad och kanske aldrig mer kan jobba över huvud taget.

inga kloga råd vad jag ska göra?

• flygarhund

Hmm trots en projektanställning så borde du ha vissa rättigheter. Företagshälsovård? Det har din arbetsplats garanterat en anslutning till. Samt att det går att göra en polisanmälan?

• UniqueSnowflake
    flygarhund skrev 2013-11-24 22:05:15 följande:
    Hmm trots en projektanställning så borde du ha vissa rättigheter. Företagshälsovård? Det har din arbetsplats garanterat en anslutning till. Samt att det går att göra en polisanmälan?
    Jag håller med. Ge dig inte. Kan du inte kräva att ni alltid är X personer på plats? Skulle vägra gå tillbaka dit.
  • liizz83

Kontakta skyddsombudet på arbetet om en sådan finns.

Det är ju en fara för era liv att gå till arbetet o då kan de stänga ner arbetsplatsen för det är enorma brister i arbetsmiljön.

Är du med i facket??

• Anneande

Vi har ej företagshälsovård,det har jag frågat. Dom vägrar att betala läkarkostnader m.m,dom hänvisar till ett försäkringsbolag som dom betalar premien på, försäkringsbolaget säger att jag inte har rätt att få ut nått på från dom för jag inte har vart försäkrad i 3 månader än. Runtbollad bara!

En polisanmälan skulle inte ha någon påverkan då brukarn är mindreåring med förvärvad hjärnskada,det skulle väl bara vara rätt onödigt igentligen, eller?

Jag har fått en remiss av min läkare till psykoteraputen, men ej blivit kallad än, företaget har inget att erbjuda! Dom har inte ens ett skyddsombud på företaget. Och jag är ej med i facket!

Ja jag vill defenitivt inte gå tillbaka!

• flygarhund

Förlåt mig TS men det låter inte som en bra arbetsplats och inte ett bra ställe för brukaren heller..... :( Jag jobbar också med utåtagerande fast vuxna. Det finns så många orsaker bakom och metoder att bemöta ett problemskapande beteende men förstår om du inte vill jobba kvar där du är nu. Gå vidare till ett annat jobb och försök få hjälp av psykoterapeuten! Kram

• liizz83

Jobbar du åt ett privat assistansbolag lr?? I såna fall vilket?

Det är deras skyldighet att hjälpa er!! De kan inte kräva att ni ska gå till en arbetsplats där ni riskerar era liv

• Anneande

Jo det är privat. Tyvärr har jag skrivit på ett avtal som innehöll att jag inte får skriva eller säga nånting om företaget som kan vara skadligt för deras verksamhet. Men jag är så jävla besviken på dom. Dess utom har dom brutit sin tystnads plikt mot mig. Jag sitter i en jävla sits. Det finns betydligt mer som är fel men som jag tyvärr inte kan vrida om till att jag sånna fall inte skulle bryta min tystnadsplikt. Om man går med i facket. Hur skulle dom kunna hjälpa mig? Får man bryta sin tystnadsplikt till sin fackliga kontaktperson?

Svar på tråden Misshandlad av sin brukare på arbetstid.