Att avsluta uppdrag som kontaktfamilj =(
Min make och jag har varit kontaktfamilj till ett underbart litet barn i nästan tre år. Hen är hos oss varannan helg plus minst en dag i veckan. Och hen kommer nog inte ens ihåg livet innan oss.
Vi älskar verkligen detta barn, och har alltid haft ett bra förhållande med hens familj.
MEN, vårt liv har verkligen förändrats under dessa år. Jag har drabbats av en kronisk sjukdom och maken har en helt ny jobbsituation som gör att han nu aldrig har någon ledig tid. Trots detta har vi självklart löst allt så bra som möjligt för barnet, och hen har nog inte märkt allt för mycket av förändringarna.
Nu har vi dock blivit gravida. Något vi aldrig trodde skulle hända (lång historia). Och häromdagen fick vi veta att det dessutom är tvillingar!
Jag kommer aldrig klara av att vara ensamt föräldraledig, utan kommer fortsätta vara sjukskriven (och snart bli sjukpensionär), medan maken är hemma med bebisarna.
För vår skull hade det varit perfekt att flytta till makens hemstad, 20 mil bort, för att kunna få stöd från hans familj. Hans syster ska dessutom ha barn en månad före oss.
Där vi bor nu har vi barnlösa vänner, men inget vettigt nätverk som kan stötta alls. Och själv har jag ingen familj att tala om. Detta gör också att jag känner starkt att barn ska känna sin familj och veta att den finns där för dem.
Men om vi flyttar kan vi naturligtvis inte fortsätta vårt uppdrag som kontaktfamilj... Och det känns förjävligt!
Jag vet inte hur viktiga vi verkligen är för det här barnet, men jag inbillar mig att ett avslut hade varit riktigt tufft för hen. Och jag vet att det hade varit det för oss!
Nu är vi helt kluvna. Ska vi göra det som är bäst för oss och våra tvillingar, eller bör vi prioritera kontaktbarnet som vi ju faktiskt haft i flera år?
Har vi ett jobb som vi kan säga upp oss ifrån? Eller är vi en del av en familj som i så fall ska prioriteras? Orkar vi ens med hen och hens problematik när vi får tvillingar?
Vi trodde verkligen aldrig att vi skulle hamna i den här situationen. Vad tusan gör vi!?!