• Bellaflygare

Är det pågång nu?!

Jag är gravid v34+3 och jag har sedan några dagar tillbaka börjat vakna om nätterna av en fruktansvärd smärta i magen men har varit så trött och yrvaken så jag lyckats somna om, har också börjat få små sammandragningar men inte i hela magen utan bara nedre delen av magen, har haft mycket stickningar i underlivet och lite obehaglig känsla där inne..

Plus jag har börjat kissa var halvtimme nu den senaste veckan.. För lillen antagligen ligger och trycker på blåsan..

Stickningarna i underlivet har funnits till och från i nån vecka men inget som gjort "jätte ont". Men nu känns det ännu mer..

Kan inte gå utan att det sticks till och "värker"

Lillen har legat fixerad sen v26 och enligt bm och ultraljud så ligger lillen lååångt nere.. När man gjort gyn undersökning så tar det stopp ca 3 cm in i underlivet. Precis som en vägg.

Är det snart dags eller vad händer?

Väntar första barnet så har inte så mycket erfarenhet av graviditet och hur det känns!!

• Svar på tråden Är det pågång nu?!
  • Jacqueline

Asså när du säger stickningar så tänker jag direkt på ligamentsmärtor :-S värkar känner man annorlunda ,som sammandragningar men dom kommer tätare och tätare och gör lite ondare för varje gång.Man kan känna som en molande mensvärksliknande smärta i nedre delen av magen/länden till en början...

• Bellaflygare

Men det är så jag känner under natten! Att det spänner och drar i magen, precis dom mensvärk.. Den dära uppsvullna krampande känslan :/

Men vad är ligament för något? :o

Jacqueline skrev 2013-11-22 22:54:46 följande:
    Asså när du säger stickningar så tänker jag direkt på ligamentsmärtor :-S värkar känner man annorlunda ,som sammandragningar men dom kommer tätare och tätare och gör lite ondare för varje gång.Man kan känna som en molande mensvärksliknande smärta i nedre delen av magen/länden till en början...

• Jacqueline

Ligamenten är som livmoderns upphängningar kan man nästan säga...och när det drar och stramar i dom på slutet så gör det ibland katastrofalt ont.Kolla Google så hittar du mer rak information.

• Bellaflygare

Googlade! Men vet inte om det riktigt passar in helt på vad som känns. Men jag vet inte! Det finns ju så många orsaker som kan ge denna smärta.. Därför jag ville kolla om någon kanske känt likadant och kan förklara vad det är.. Har pratat med min bm men hon är så vilsen så hon knappt vet vad hon heter. Hon sa bara "det är normalt det du känner, oroa dig inte"

Men hon gav inget svar på VAD det var..

Jacqueline skrev 2013-11-23 09:27:19 följande:
    Ligamenten är som livmoderns upphängningar kan man nästan säga...och när det drar och stramar i dom på slutet så gör det ibland katastrofalt ont.Kolla Google så hittar du mer rak information.

• Jacqueline
    Bellaflygare skrev 2013-11-23 11:13:44 följande:

Googlade! Men vet inte om det riktigt passar in helt på vad som känns. Men jag vet inte! Det finns ju så många orsaker som kan ge denna smärta.. Därför jag ville kolla om någon kanske känt likadant och kan förklara vad det är.. Har pratat med min bm men hon är så vilsen så hon knappt vet vad hon heter. Hon sa bara "det är normalt det du känner, oroa dig inte"

Men hon gav inget svar på VAD det var..

Men ring in till förlossningen och prata med dom kanske?Dåligt att din bm inte ens gör en undersökning!
  • Bellaflygare

Ja jag lägger inte ens ner energi på att fråga henne om saker mer. Får alltid samma svar. Hade problem med min nerv i ryggen och fruktansvärda smärtor i magen/ljumskarna för 3 månader sen. Då sa hon att det var sammandragningar och uvi, men det visade ju sig att det var foglossning. Så jag har varit sjukskriven 100% sen september.. Så min bm kan ingeting känns det som, så förlitar mig inte på henne precis.

Men jag har aldrig ring fl, lite ovåglig av mig ????

Jacqueline skrev 2013-11-23 11:16:08 följande:
    Men ring in till förlossningen och prata med dom kanske?Dåligt att din bm inte ens gör en undersökning!

• Jacqueline
    Bellaflygare skrev 2013-11-23 13:19:55 följande:

Ja jag lägger inte ens ner energi på att fråga henne om saker mer. Får alltid samma svar. Hade problem med min nerv i ryggen och fruktansvärda smärtor i magen/ljumskarna för 3 månader sen. Då sa hon att det var sammandragningar och uvi, men det visade ju sig att det var foglossning. Så jag har varit sjukskriven 100% sen september.. Så min bm kan ingeting känns det som, så förlitar mig inte på henne precis.

Men jag har aldrig ring fl, lite ovåglig av mig ????

Bara ring och säg hur det ligger till ,att din bm inte hjälper och att hon haft fel så många gånger innan men att du är orolig och har ont.

Har du väldigt ont så kör på lite extra så får du nog komma in så dom tittar på dig iaf ,alternativt att du ringer gynakuten eller 1177 och rådfrågar först?
  • Bellaflygare

Jag ringde förlossningen nu! Hon sa att det var en blandning mellan foglossning/ligamentsmärtor/sammandragningar.. Och att jag skulle lämna urinprov på måndag hos bm för uvi, men jag tog medicin för uvi för knappt 2 veckor sen, så det är inte uvi. Men att om min känsla av mensvärken höll kvar och blev värre skulle jag ringa igen. Men hon tyckte det var konstigt när jag sa att bara nederdelen av magen spände sig och inte hela. För med sammandragningar så skulle hela magen spänna sig! Men jag har hört att magen inte behöver bli hård för att de ska vara sd, utan att den kan vara mellan mjuk med. Och foglossning tror jag inte heller det är då smärtorna är i underliv och magen. :s

Jacqueline skrev 2013-11-23 13:29:15 följande:
    Bara ring och säg hur det ligger till ,att din bm inte hjälper och att hon haft fel så många gånger innan men att du är orolig och har ont.

Har du väldigt ont så kör på lite extra så får du nog komma in så dom tittar på dig iaf ,alternativt att du ringer gynakuten eller 1177 och rådfrågar först?

• Jodyanna

Slemproppen kan gå flera gånger. Min slemmpropp gick flera gånger och hade värkar och allt. Men sattes igång v 42. Så tror inte du behöver oroa dig

• Bellaflygare
    Jodyanna skrev 2013-11-25 00:00:21 följande:
    Slemproppen kan gå flera gånger. Min slemmpropp gick flera gånger och hade värkar och allt. Men sattes igång v 42. Så tror inte du behöver oroa dig

Okejdå! då kan jag lugna mig lite! Men nu har magen sjunkit lite och jag har börjat få strålningar ut till innerlåren och underliv! mer än vad jag hade innan.. Känns som träningsvärk, men jag belastar inte min kropp något nu då jag fått gångsförbud av min bm att inte gå för mycket eller bära, då jag får dessa hugg! 

Bara han inte är på väg, alldeles för tidigt för stackaren inne i magen.. Men jag var själv född v36 (sätes) och jag är i v35 nu. Så det är ju inte helt omöjligt..  

• Gott svart kaffe

Ta det lugnt. Skulle du föda nu så är det ju ingen fara för bebisen. De stoppar inte en förlossning efter 34+0. Det kn ju dessutom dröja många veckor till innan bebisens ankomst.

• Bellaflygare

Nej men imed detta är första graviditet så är jag nojig för minsta lilla ungefär. Är så rädd han ska komma nu då jag inte känner mig alls förberedd! För nu när magen sjunkit så långt på bara två dagar så börjar jag undra..

Gott svart kaffe skrev 2013-11-27 13:55:49 följande:
    Ta det lugnt. Skulle du föda nu så är det ju ingen fara för bebisen. De stoppar inte en förlossning efter 34+0. Det kn ju dessutom dröja många veckor till innan bebisens ankomst.

• Bellaflygare

HJÄLP? ERFARENHETER?!

Jag vaknade för en liten stund sen ut en jätte hemsk mardröm (om min bebis) och när jag vaknar så känner jag hur jag får ut "klumpar" i underlivet (antat det var slemmproppen)

Så jag springer till toaletten och samtidigt som jag halv springer så börjar jag kissa ner mig (fast jag inte ens var kossig. Utan det var mer som vatten, lukta inget, såg inget konstigt ut. Så skyndar att sätta mig på toan och där börjar jag då "kissa"... Inte försen jag "kissat" ut lite som jag insåg vad som kan ha hänt!! Var det som vattnet gick eller vad hände nu?!

Har lite Ångest just nu.. Är bara v36+6!!

• Blixtlås
    Bellaflygare skrev 2013-12-03 05:18:40 följande:

HJÄLP? ERFARENHETER?!

Jag vaknade för en liten stund sen ut en jätte hemsk mardröm (om min bebis) och när jag vaknar så känner jag hur jag får ut "klumpar" i underlivet (antat det var slemmproppen)

Så jag springer till toaletten och samtidigt som jag halv springer så börjar jag kissa ner mig (fast jag inte ens var kossig. Utan det var mer som vatten, lukta inget, såg inget konstigt ut. Så skyndar att sätta mig på toan och där börjar jag då "kissa"... Inte försen jag "kissat" ut lite som jag insåg vad som kan ha hänt!! Var det som vattnet gick eller vad hände nu?!

Har lite Ångest just nu.. Är bara v36+6!!

Hej!

Antar att det var ditt vatten som gick? Och att du ringde förlossningen?

Hoppas allt gick bra
  • Bellaflygare

Allt gick bra! Det var vattnet och 3 dagar senare kom där en liten pojke! Jag skrev fel, var 35+6! Och han kom 36+1!

Gott svart kaffe skrev 2013-12-04 15:19:57 följande:
    Hoppas allt gått bra! Barnet är ju faktiskt färdigt i vecka 36+6.

Svar på tråden Är det pågång nu?!