Inlägg från: Alecto |Visa alla inlägg
  • Alecto

Utskälld av svärmor!!

Hm.. och hade barnet varit tvunget att sitta kvar vid bordet och umgås hade säkert någon gått i taket pga avbrutna samtal, tillsägelser över att barnet petar, pillar och leker...

Det är kanske inte så kul att bli förvisad till ett annat rum om alla sitter kring ett bord - det märker jag ofta på tillställningar även om barnen har tillstånd att gå, de kan hämta leksaker och sätta sig på golvet och leka för de vill vara närvarande även om de inte deltar.

Om barnet hade satt sig på golvet med paddan - hade det gjort någon skillnad?

• Alecto
    sextiotalist skrev 2013-11-24 11:36:36 följande:
    Så har det fungerat hemma hos oss, hon vänner och bekanta och släkten, när middagen är klar och barnen ätit klart, så har de försvunnit på annat håll och sysselsatt sig med sina kompisar, då har det varit helt OK att dra sig undan om man vill det. Kan väl tillägga att det är inga snobbar på min sambos sida, utan vanliga enkla människor som ändå anser att det är så man gör.

Det hör också till det man ska lära sig, att "stå ut" även när det är lite halvtråkigt. 
    Det funkar hos oss oxå - ibland och ibland inte.

Ofta tycker jag att man får se till situationen - nu var jag tvungen att dubbelkolla och hade missat att de var hemma hos TS - då kan jag tycka att barnet kan gå undan för då är det hemma. Om inte sällskapsjukan tar överhand och barnet vill vara med utan att vara delaktig...

Men däremot skulle jag vilja veta som inte framgår i TS - hur är skälla ut enligt TS definition? Gapa och skrika eller påpeka att svärmor inte tyckte det var passande?

• Alecto
    sextiotalist skrev 2013-11-24 11:46:28 följande:
    Nej, det gör man inte, det är dålig stil i högsta grad. Men diskussionen ledde ju även in på om det är OK eller inte. Som gäst eller när man har gäster så kan man öppna munnen innan och fråga om det är OK.
    Absolut!

men liten nyfiken blir jag - vad är skälla i det här sammanhanget...  
  • Alecto
    sextiotalist skrev 2013-11-24 11:55:55 följande:

Det är nog olika, för mig är skälla att man höjer rösten och är lite aggressiv i sin framtoning, för andra räcker det nog med en tillsägelse
    Det är det jag är nyfiken på - jag är inne på din linje och har ändå svårt att se en sån scen framför mig vid ett middagsbord - desutom kommer inte skällande utan ett påpekande ofta..

jaja - vi lär inte få veta.

Svar på tråden Utskälld av svärmor!!