• Fenna

Någon som bor i Tyskland eller Nederländerna som kan svara på några frågor?

Vi bor i södra Tyskland och har gjort det i ungefär ett ar (min partner är tysk), sa jag svarar utifran mina erfarenheter.

1) Arbetsmarknaden är generellt väldigt bra da den tyska ekonomin gar bra. Sen beror det förstass pa vilken del av Tyskland ni tänker pa. I vissa delar av forna Östtyskand är arbetslösheten hög.

2) Jag vet att Berlin har en svensk skola. Vi har en väldigt bra privat tysk förskola via mitt jobb. Det kan vara svart att hitta barnomsorg pa heltid da manga förskolor stänger redan vid tva. Förskolan är dyrare än i Sverige, vi betalar 400 euro/man, men det är som sagt en privat heltidsförskola. Priserna varierar beroende pa var i Tyskland man bor och hur manga timmar man behöver sa det är svart att ge ett pris. Vanliga tyska skolor är gratis, men slutar redan vid lunch. Har hört manga som är kritiska när det gäller kvaliten pa fritids.

3) Det beror pa var ni bor, men det underlättar absolut att kunna tyska. När det gäller jobb beror det saklart pa vad ni arbetar med. Jag arbetar vid universitetet och pa jobbet hade jag klarat mig pa bara engelska.

4) Det beror pa vad ni prioriterar. Vi bor pa gränsen mellan Baden-Württemberg och Bayern, och förutom att ekonomin i dessa delstater är bra har de Tysklands bästa skolor. 

5) Standarden är samma som i Sverige, men priserna varierar kraftigt beroende pa var man bor.

Annars kan vara värt att veta att man har sambeskattning för gifta, sa om en av er tjänar betydligt mer lönar det sig att vara gifta. Tyskland är ocksa mer traditionellt än Sverige och kvinnor arbetar oftast deltid eller inte alls. Det är större löneskillnader än i Sverige och mer hierarki inom arbetslivet.

Jag trivs bra i Tyskland och som det ser ut kommer vi att stanna, men som sagt det är inte helt lätt att vara heltidsarbetande mamma här.

Svar på tråden Någon som bor i Tyskland eller Nederländerna som kan svara på några frågor?