• choke

behöver hjälp att beräkna vinst!

Fick fram den här infon på skatteverkets e-tjänst "beräkna preliminärskatt" Intäkter: 360000 Kostnader: 118000 Försäkring:1200 Vinst: 119200 Schablonavdrag: 33712 Verksamhetens överskott: 207088 Grundavdrag: 27400 Beskattningsbar inkomst: 179688 Egenavgifter: 30815 Kommunal skatt: 56781 Totala skatter : 87596 Är beskattningsbar inkomst det jag kan plocka ut som lön och är det färdigskattat isf? Om man räknar beskattningsbara inkomsten minus totala skattesummar så skulle jag få ut 2600kr/ mån av en summa som innan skatter osv låg på 52500kr och det hoppas jag inte kan stämma :p Om jag inter lägger på skatt på beskattningsbara inkomsten blir det 14974kr/mån Det känns också snålt men bättre än 2600kr/mån iaf! :p Snälla hjälp mig förstå detta. Siffrorna bara snurrar i huvudet!

• Svar på tråden behöver hjälp att beräkna vinst!
  • choke

Åh nej, allt blev sammansatt för jag skriver på surfplattan. Hoppas ni orkar läsa ändå!

• ardath bey

Ställ upp alla konkreta in och utbetalmingar och se vad det blir över istället.alltså intäkt minus kostnader minus skatter.

• sportpappa

Jag försökte hitta vilken e-tjänst du använt för att själv ser hur det ser ut, men hittade den inte.

Jag testade en tjänst på verksamt med de uppgifter du angett ovan:
    https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-din-skatt

Vinst efter beskattning blir där: 140922 kr
    Per månad får du då: 11743 kr skattat och klart.

Den summan stämmer ganska bra med den extremt enkla regeln jag brukar använda:
    "Du får behålla hälften av pengarna" (pengarna = intäkter - kostnader)

• choklad
    sportpappa skrev 2013-11-21 09:13:01 följande:
    Jag försökte hitta vilken e-tjänst du använt för att själv ser hur det ser ut, men hittade den inte.

Jag testade en tjänst på verksamt med de uppgifter du angett ovan:
    www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakn...

Vinst efter beskattning blir där: 140922 kr
    Per månad får du då: 11743 kr skattat och klart.

Den summan stämmer ganska bra med den extremt enkla regeln jag brukar använda:
    "Du får behålla hälften av pengarna" (pengarna = intäkter - kostnader)
    Det blir samma siffror som TS fått fram om du lägger in att hon är under 26 år, vilket jag utifrån storleken på schablonavdraget antar att hon är. TS, det blir då ca 150 000 kr kvar efter skatt, vilket innebär att du kan ta ut ungefär 12 500 kr per månad skattat och klart.  
Svar på tråden behöver hjälp att beräkna vinst!