• Anonym (Mullis)

Jag har gått ner nästan 3 kilo på en vecka med chia-frön! Fler som provat?

Alla talar om Chia-frön nuförtiden. Det är tydligen väldigt stort i USA och Australien, och jag fick en påse chia-frön från i present från en väninna som bor i USA just nu.

Hon vet om att jag är intresserad av allt som är nyttlgt och naturligt, och som kan hålla vikten nere. Hon sa till mig att alla i USA pratar om Chia-frön för att gå ner i vikt, eftersom dom sväller upp till 12 gånger sin storlek i vatten. Man håller sig mätt länge!

Dessutom innehåller fröna enorma mängder Omega3 precis som fet fisk, protein, antioxdanter och jag vet inte allt.

Så jag bestämde mig för att prova. Jag tog en liten matsked chia-frön och mixade med 3 msk vatten i en liten skål. När fröna svällt upp efter 15 minuter ca, mosade jag ner en bit banan i det. Det var faktiskt riktigt gott men fröna har ingen smak alls i sig själv. Denna gröt mättade jättelänge, faktiskt. Nu har jag experimenterat med allt möjligt, hackade torkade aprikoser, kokosolja, kokosmjölk med mera.

Jag har ätit chia-frön morgon och kväll i en vecka nu. Annars har jag levt som vanligt, men jag har märkt att min aptit gått ner rejält, för man blir ganska mätt av chia.  Så jag har nog ätit lite mindre än normalt.       

Trodde inte mina ögon i morse. Ställde mig på vågen och har gått ner 3 kilo (nästan) på en vecka!!! 

Är det fler som har testat gå ner i vikt med Chia? När jag började googla på nätet så finns det hur mycket som helst om det. Hur kan jag ha missat det?   

• Svar på tråden Jag har gått ner nästan 3 kilo på en vecka med chia-frön! Fler som provat?
  • Laila01

Tyvärr, har testat och det funkade inte för mig. Har testat synefrin och har fått ork. Problemet för mig att jag är konstant sugen på mat och annat. Hittade mitt synefrin på bantningspiller.org

• mellimalli

Hej! Detta lät intressant men jag har några funderingar!

- Äter man chia "gröt" till frukost och middag? Eftersom det ska vara 2 ggr om dagen. Hur mycket, hut ofta?

- När man är nöjd med sin vikt och börjar äta vanligt... då går man väl upp igen som med  allt annat? Jojobantning...

• aliceknave

Har jag rätt i att man kan äta chia som mellanmål och sedan äta vanligt till frukost, lunch och middag eller är tanken att men ska ersätta ett mål

• Iarwain

De två studier jag hittat om chia-frön har inte lyckats påvisa någon effekt på aptit eller viktnedgång kopplad till dessa frön.

• pluggis73

Jag har precis köpt min första påse "frön" Det ska bli kul att testa dessa mirakel prickar.
    För övrigt har jag denna vecka börjat med stenålderskost. Hittade massa goda recept på en sida som heter "under vårt tak".
    Nu har jag inlett ett litet krig mot mitt småätande, så det var kul att höra att fröna funkar så bra för dig Glad

• Mumrik

Men snälla. Att chiafrö inte skulle innehålla kolhydrater eller kalorier är ju en märklig uppfattning. läs innehållsförteckningen.

Chiafrön innehåller:
    - ca 520 kcal per 100 gram. De är alltså ganska näringstäta. Å andra sidan äter man ju inte så mycket av dem, men man bör ha det i åtanke innan man börjar vräker i sig enbart chiafrön.
    - ca 38 gram kolhydrater per 100 gram. 34 gram är dock vattenlösliga fibrer.
    - 31 gram fett, per 100 gram. 20 gram av fettet är den vegetabiliska formen av Omega 3.
    - 21 gram protein per 100 gram. Ett väldigt bra protein, innehåller de flesta av aminosyrorna.

Utöver det är chiafrön väldigt rika på mineraler (zink, magnesium) och innehåller mycket järn. De sväller i tarmen och hjälper till att hålla ett långsamt näringsupptag och en jämnare blodsockernivå.

Finns många bra saker med chiafrön. Men det kan vara bra att kolla upp fakta ang innehållet, och det gör man väldigt enkelt via google. Eller läsa på förpackningen.

• Monkii
    mellimalli skrev 2014-03-11 14:19:14 följande:

Hej! Detta lät intressant men jag har några funderingar!

- Äter man chia "gröt" till frukost och middag? Eftersom det ska vara 2 ggr om dagen. Hur mycket, hut ofta?

- När man är nöjd med sin vikt och börjar äta vanligt... då går man väl upp igen som med  allt annat? Jojobantning...

om man blivit tjock av att äta vanligt ska man givetvis inte återgå till att äta vanligt...
  • Humlan33445566

Hejsan,
    Det är mycket viktigt att dricka mycket vatten när man äter Chiapudding/chiagröt.
    Annars kan man bli mycket hård i magen.

Bästa resultater är att låta chiapuddingen/gröten stå över natten så det sväller till sej riktigt. Många smäller i sej efter en halvtimme och det som händer är att den då sväller i magen.

Men det är riktigt gott och hiskeligt dyrt:)

• Anonym (Chiamyten)

Enligt studien "Chia induces clinically discrete weight loss and improves lipid profile only in altered previous values"  från Departament of Nutrition, Center of Health Sciences, Federal University of Paraíba var det ingen skillnad mellan värdena för blodfetter, vikt, midjemått m.m. mellan gruppen som åt Chiafrön 12 veckor och deras placebogrupp. Den enda gruppen som gick ner liiiite var fetmagruppen som dock noterades äta mer protein sista veckorna än övriga grupper.

För att blodfetterna ska påverkas måste fröna malas som mjöl och detta gör bara en ytterst liten påverkan. Precis som med andra frön och nötter har våra kroppar svårt att bryta ner dem och vi kommer alltså inte åt de som vi anser "nyttigt" i dem.

Så, lägg pengarna på något vettigare, ett gymkort kanske? Eller köp billiga psylliumfrön eftersom de ändå bara ska skitas ut i toaletten...

• Anonym (Chiamyten)

... de använde alltså 4 olika gruppen, en grupp vars deltagare hade fetma, en grupp som räknades som överviktiga, en nomrlaviktsgrupp och så en placebogrupp.

• Julia1245

Akta dig för att äta för mycket bara, mer än någon matsked per dag kan slita på tarmarna var jag läst.

Själv äter jag chiapudding till frukost åtminstone hälften av månadens dagar. Det är väldigt gott och mättar länge. Blir hungrig på lunch mycket fortare om jag inte äter chiapudding. I morgon blir det kanelchiapudding med rårörda lingon till frukost.

• Cellzz

Jag har ätit chiagröt/pudding till frukost i två veckor. (2dl mandelmjölk & 2msk chiafrön, smaksatte med lite kakao och en halv banan och lite hallon, lät stå i kylen över natten) 
    Men jag kände mig inte alls mätt efter frukosten! Jag var visserligen inte hungrig, men inte mätt heller! Däremot 2-3 timmar senare var jag jättehungrig! 

Förstår inte, alla skriver att de blir så mätta av chiagröten/puddingen men jag upplever inte det... Vad är det för fel? Haha.. Tips på vad jag kan göra?

Svar på tråden Jag har gått ner nästan 3 kilo på en vecka med chia-frön! Fler som provat?