• pigglet

När började ni ge prematurbarn gröt och smakportioner?

En sådan liten ska absolut inte äta "mat" i flera timmar. Oavset om det bebisen är född för tidigt eller inte. Från 4 månader rör det sig ju bara om att slicka något från fingret. Vid 6 månader om att ge någon tesked.

Så det är ersättning som gäller.  

• pigglet
    cat rock skrev 2013-11-19 06:35:08 följande:

Vi hade absolut inte tänkt ge honom mat på så vis! Däremot finns ju gröt för barn från 4 månader, som vi ev. tänkte ge som ett komplement om han fortsätter att vägra flaskan...
    Att gröt och puré finns från 4 månader är enbart för att tillverkarna vill sälja. För från 4 månader ska man bara ge en slick, tex från någon sås man äter el.dyl.

Du skriver att ni behöver ge honom anat än bröstmjölk, för när han är 6 månader kommer han behöva klara sig mååånga timmar utan aming. Då är det ersättning ni får byta ut målen mot, en så liten ska inte äta gröt och puré i större mängd än någon tesked. 
  • pigglet

Jag gör det enkelt för mig och klistrar in mitt svar från en annan tråd:

Man kan börja ge dem en slick från sitt finger eller annat som motsvarar 1 kryddmått - tidigast från 4 månader och har man inte börjat innan 6 månader så är det dags att börja då.

Gluten: en liten bit bröd eller en liten sked gröt/välling några gånger i veckan. Tidigast från 4 månader, går bra att vänta till 6 månader. Efter 6 månader kan man långsamt öka mängden.

Från 6 månader börja med smakportioner. Någon/ett par teskedar. Fortsätt ge ersättning/amma som vanligt. (Det handlar alltså inte om att byta ut mål redan vid 6 månader.)

Från ca 8 månader: När barnet vill ha större smakportioner ökar man successivt mängderna till små måltider. Bröstmjölk eller modersmjölksersättning innehåller fortfarande mycket av den näring barnet behöver. Därför är det ingen brådska att gå över till vanlig mat vid alla måltider. Låt barnets intresse för maten få styra takten. Så småningom, när barnet är tio till tolv månader, behöver det två huvudmål om dagen och några mellanmål däremellan.

Informationen är tagen från slv.se. Det är den information som bvc ska ge.

Svar på tråden När började ni ge prematurbarn gröt och smakportioner?