Inlägg från: cat rock |Visa alla inlägg
  • cat rock

När började ni ge prematurbarn gröt och smakportioner?

Vår son föddes i v.30 + 5, och är nu drygt 4 månader. Korrigerat är han alltså drygt 2 månader. Jag helammar nu, men på grund av ekonomiska skäl måste jag börja jobba deltid om 1,5 månader. Vi har därför börjat försöka ge honom mjölk med flaska, men han vägrar ta den! Börjar få lite panik! Undrar därför hur man ska tänka med prematurbarn och mat? Ska man räkna korrigerad eller okorrigerad ålder?

Man kan ju börja ge smakportioner och små mängder gröt från 4 månader, men då är ju frågan om han i matsammanhang 4 månader nu eller bara 2 månader...

Någon som vet nåt om det här?
    Självklart ska jag fråga på BVC eller ringa till neonatalavdelningen, men då jag är stressad och otålig frågar jag här med!

• Svar på tråden När började ni ge prematurbarn gröt och smakportioner?
  • cat rock

Det är av ekonomiska skäl som jag måste börja jobba. Vi får det inte att gå ihop annars. Jag ska jobba 50% till en början, men blir borta mååånga timmar under de dagar jag jobbar då jag pendlar 10 mil. Söker jobb på orten med ljus och lykta! Men nu är det som det är, och vi har inte något val...

Men vi börjar verkligen få panik nu!

• cat rock
    pigglet skrev 2013-11-17 22:00:51 följande:
    En sådan liten ska absolut inte äta "mat" i flera timmar. Oavset om det bebisen är född för tidigt eller inte. Från 4 månader rör det sig ju bara om att slicka något från fingret. Vid 6 månader om att ge någon tesked.

Så det är ersättning som gäller.  

Vi hade absolut inte tänkt ge honom mat på så vis! Däremot finns ju gröt för barn från 4 månader, som vi ev. tänkte ge som ett komplement om han fortsätter att vägra flaskan...
  • cat rock

Oj vad upprörda ni blir! Och väldigt snabba att döma utifrån väldigt lite fakta.. Jag har i alla fall tagit upp detta med bvc som säger att det är 100% ok att börja med smakportioner och lite gröt kring 4 månader korrigerat. Jag tänker lyssna på dem och lita på min intuition. Dessutom vill jag bara lägga till att det finns en pappa med i bilden också, som jättegärna är hemma med vårt barn. Jag skulle supergärna vilja vara hemma längre, men nu är det bästa för vår familj att jag jobbar och då lägger jag min egen önskan åt sidan!

Svar på tråden När började ni ge prematurbarn gröt och smakportioner?