Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

När började ni ge prematurbarn gröt och smakportioner?

Ni borde räkna med att han är för liten. Bara för att man är född och klarar sig utanför livmodern så betyder det ju inte att han är färdigutvecklad. Du ska nog räkna med att han bara är två månader i magsmältningssystemet.

Varför måste du redan börja arbeta?

Kan du inte vänta tills han iaf är 6 månader så han får en chans att vänja sig vid flaskan och tex gröt till morgonen. Hade jag varit du hade jag vänjer honom vid flaskan med utpumpad bröstmjölk alt ersättning.

Gröt är som välling och välling till en 2 månaders bebis alt 4 månaders bebis ger inte all den näring en bebis behöver. Det gör ersättningen.

cat rock skrev 2013-11-19 06:35:08 följande:

Vi hade absolut inte tänkt ge honom mat på så vis! Däremot finns ju gröt för barn från 4 månader, som vi ev. tänkte ge som ett komplement om han fortsätter att vägra flaskan...
    Det är bättre att försöka med ersättning i flaska typ mam antikolik flaska.
    cat rock skrev 2013-12-04 01:27:03 följande:

Oj vad upprörda ni blir! Och väldigt snabba att döma utifrån väldigt lite fakta.. Jag har i alla fall tagit upp detta med bvc som säger att det är 100% ok att börja med smakportioner och lite gröt kring 4 månader korrigerat. Jag tänker lyssna på dem och lita på min intuition. Dessutom vill jag bara lägga till att det finns en pappa med i bilden också, som jättegärna är hemma med vårt barn. Jag skulle supergärna vilja vara hemma längre, men nu är det bästa för vår familj att jag jobbar och då lägger jag min egen önskan åt sidan!

Hade jag varit ni hade jag börjat med ersättning. Smakportion är just en smakportion. En tsk att smaka på olika smaker och konsistenser och INTE en hel måltid. Då är det modersmjölkersättning som gäller upp till 6 månader. Från 6 månader kan man byta ut ett mål bröstmjölk alt ersättning till tex gröt.
Svar på tråden När började ni ge prematurbarn gröt och smakportioner?