• RaraS

Blödning under tidig graviditet - Hur funkar det?

Är det någon som kan berätta varifrån man blöder under tidig graviditet?

Jag är idag i vecka 8+2 och jag har blött nu i sju dagar och var på VUL i måndags, då hade jag blött i fyra dagar och läkaren konstaterade att mängden jag blöder är ”normal”. Dock verkade fostret vara 8 dagar mindre än mina beräkningar så ska tillbaka på VUL på måndag igen för att kontrollera att det utvecklas som det ska eller om det är ett början på missfall.

Dock är varje besök på toaletten på en påminnelse om att det här kan ju inte vara bra, även om läkaren påstod att det är normalt och att många blöder. Jag störtblöder inte men det är rejält med en slemmig blodblandning vid varje besök som ska torkas bort….en del hamnar såklart på trosskyddet också så måste byta några gånger per dag….ursäkta detaljer.

Men jag är orolig och jag funderar mycket på hur det funkar med blödningen. Antar att det kommer inifrån livmodern för så här mycket blod och slem kan inte bildas i endast vaginan. Men hur är det möjligt att det kommer från livmodern? Ska inte livmodertappen vara stängd när man är gravid? Är det någon som vet?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Blödning under tidig graviditet - Hur funkar det?
  • RaraS
    Anonym (Loppan) skrev 2013-11-13 10:33:50 följande:
    Har själv haft blödningar under graviditeter, några som blodstrimmor på toapappret, några som störtblödningar. När jag fick missfall började det blöda sparsamt, för att sedan öka och så kom mensvärk som ökade eftersom. Vid störtblödningarna kom det mycket på en gång, men minskade snabbt och försvann inom ett dygn. Då var det förmodligen livmodertappen som blödde, eller en lågt liggande moderkaka. De små blödningarna kan man få efter samlag eller om man är hård i magen och tar i lite. Slemhinnorna är ju så sköra när man är gravid.

Men det låter ju inte bra att det fortsätter blöda hela tiden. Har dock hört om de som blött hela graviditeten, så bara att hålla tummarna på måndag.

Ja, angående om det är missfall eller inte på gång, det kan man bara gissa och spekulera sig till döds om, så det är ingen idé. Det får jag svar på, på måndag. Det kan gå hur som helst, känns som 50-50.

Det jag kommer ihåg från besöket i måndags var att läkaren, som också hade en läkarstudent med sig, förklarade för studenten och mig samtidigt: ”Och där är livmodertappen, ser du det? Den ser ju precis ut som den ska. Och blödningarna ser du ju där också, och de är inte kraftiga, det kan vara normalt under graviditet. Det finns de som blöder hela graviditeten så det kan vara normalt om barnet utvecklas som det ska”

Tyvärr tänkte jag då inte på att fråga var blodet kom ifrån och om tappen var stängd, som jag tycker den borde vara. Som sagt är det ganska mycket blod och slem så jag tror inte det kommer bara från vagina och/eller livmodertappen. 

• RaraS

Ingen annan som vet hur det funkar?

En titt i almanackan säger att det faktisk kan vara en genombrottsblödning jag har, dvs kroppen tror att jag har "mens", det stämmer ungefär tidsmässigt i alla fall. 

Men samma fråga återstår: Om det är en genombrottsblödning måste ju livmodertappen vara öppen för att det ska komma ut blod. Den bör ju vara stängd när man är gravid, och om jag tolkade läkaren rätt i måndags så var den stängd. 

Hur kan blöda med stängd livmodertapp?

• RaraS

För de som googlar på detta någon gång kan jag meddela att livmodertappen är stängd, men inte helt stängd, så blod kommer ut ändå sa min gynekolog!

För min del slutade det dock med ett MA i vecka 10! Men att blöda fortsätte min gyn att intyga var helt normalt! Kommer dock vara tveksam i framtiden om jag börjar blöda likadant igen!  

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. <3 Emelie 120106 <3 MA den 18/11-13.
Svar på tråden Blödning under tidig graviditet - Hur funkar det?