• vision

slösa år..?

måste bara dela med mig lite av mina tankar till andra i samma sits!

jag vill inte ha barn just nu, men kanske om två-tre år. ibland känns det som att man borde börja nu ändå, för att inte "slösa år" om det nu skulle ta lång tid. men sen å andra sidan så finns det ju en liten chans att det går relativt fort. det hade ju inte varit hela världen, men det är liksom inte planen.

sjukvården vill ju inte hjälpa heller om man inte försökt minst ett år.. så då är det liksom ett år till.

jag är 26 år och vet att det kan bli lättare med åren med pco, men ska man chansa? och slösa massa år?

nån annan som brottas med samma tankar? 

• Svar på tråden slösa år..?
  • MiaIa 90

Hade hade dom tankarna innan jag träffade min sambo och vi sket i tankarna till slut och nu har vi försökt i 2års tid.
    Får ingen hjälp av gyn en med tabletter förens runt januari.

• ladyblue78

Jag täntke också hela tiden.. jag väntar något år till det går fort bli gravid. Är nu 35 år och fortfarande inget. 

Dessutom som överviktig pco:are blir man totalt ignorerad, mycket tjat om gå ner i vikt så löser det sig.. Det löste inte alls sig och inte heller att jag blivit äldre, påbörjat min första prego kur nu och håller tummar & tår för att jag får en riktig ägglosning. 

Man kan tydligen ha pco och "tro" man får ägglossningar för man får mensblödningar, men det finns mensblödningar som bara är mekaniska utan ägg.

Jag hade kollat upp mig om jag var som du, höra vad de säger hos barnmorska/gyn.  

• slamkrypare

Nej, jag tycker inte att man ska börja försöka "utifallatt" utan vänta tills du/ni verkligen är redo och vill ha barn. Även om det kanske "inte gör något" om det skulle lyckas på första försöket, så är det väl ännu bättre om det verkligen är efterlängtat och passar in i livet i övrigt.

Om du redan har en konstaterad pco-diagnos kan det gå fortare att få komma in i utredningscirkusen och börja med behandlingar, man behöver inte alltid ha försökt själv det där året som "vanliga" behöver. Har du fått diagnosen hos en privat gyn så slå en signal dit och fråga om hen kan skriva ut Pergotime den dagen du har bestämt dig för att det är dags att köra igång. Annars ring till din närmaste klinik och fråga hur de brukar göra där när det finns en grunddiagnos att utgå ifrån. Man kan visserligen behöva göra lite kompletterande undersökningar för säkerhets skull, och mannen bör ju helst också kollas innan man börjar med hormonbehandling så man inte käkar tabletter i onödan, men processen kommer antagligen gå lite snabbare än när man måste börja från scratch och leta fel.

Pco räknas ju också generellt som en "lätt" diagnos i sammanhanget, har man utebliven/oregelbunden ägglossning är det ofta enkelt att åtgärda med läkemedel, så det behöver inte ta så lång tid att bli gravid när ni väl sätter igång och får rätt hjälp.
    Det du kan göra i förebyggande syfte är om du är överviktig att jobba på att gå ner i vikt redan nu. Vikten är annars en sån där typisk sak som blir extra jobbigt att ta tag i om det blir ett krav för att få påbörja utredning och det vore mer att slösa tid än att som nu vänta ett tag tills ni känner er redo innan ni börjar försöka.

• whattha

Hej! Jag sitter i samma sits som dig. Jag har Pcos och jag och min sambo har sagt att vi vill ha barn om ett till två år ungefär, Jag börjar närma mig trettio och är känner som dig att jag kanske "slösar åren" om jag börjar försöka om säg 1,5 och sen tar det två+tre år innan vi blir gravida, då hade jag ju kunnat använda dessa år till det. Samtidigt vill jag gärna lite på ödet och att jag kommer bli gravid när det är meningen att jag ska bli det. Men man blir ju inte yngre. Jag försökte i över två år med min tidigare sambo och försökandet dödade vårt förhållande och det tog slut, så det är jag också rädd för. Därför funderar jag ibland på att föreslå att vi slutar med ppiller nu snart men utan att försöka och händer det så händer det.

Men det blir nog så att vi är resonliga ändå och väntar tills om nått år:) men jag förstår vad du känner!

• Lena

Whatta: sluta med pillren och kör med kondom sista året så ägglossning och sånt kommer igång igen.

• whattha
    Lena skrev 2013-11-16 19:27:37 följande:
    Whatta: sluta med pillren och kör med kondom sista året så ägglossning och sånt kommer igång igen.
    Ja den tanken har också slagit mig, för visst är det väl svårare att få tillbaka mens och den lilla ägglossning man nu får när man äter p-piller? 
  • Lena

Det kan ta ett tag innan saker funkar efter hormonbaserade preventivmedel

• slamkrypare

Jag säger tvärtom. Med pcos finns det en liten chans att kroppen fortsätter följa rytmen av pillercykeln i ett par månader direkt efter p-pillerstopp och därmed ägglossa ett par gånger hyfsat regelbundet, för att senare glesas ut mer och mer. Så chansen att lyckas bli gravid utan hjälp är som störst när man precis har slutat med p-piller.

• whattha
    slamkrypare skrev 2013-11-17 08:38:44 följande:
    Jag säger tvärtom. Med pcos finns det en liten chans att kroppen fortsätter följa rytmen av pillercykeln i ett par månader direkt efter p-pillerstopp och därmed ägglossa ett par gånger hyfsat regelbundet, för att senare glesas ut mer och mer. Så chansen att lyckas bli gravid utan hjälp är som störst när man precis har slutat med p-piller.
    men jaha:P nu blir det ju ännu svårare, haha får nog bara hålla tummarna känns det som :D
  • vision

blev skilsmässa istället. haha! inte av den anledningen då.. men nu är jag SJUKT glad att jag slösat mina år! tänk om hade haft kids nu liksom.. 

Svar på tråden slösa år..?