• Anonym (Menslös å tjock)

ÄL är borta!?

Är kvinna, 32 år, har barn på 16 månader, försöker bli gravid. Fick tillbaka mensen 7 månader efter förlossningen (januari).  Är överviktig, men väger 6-7 kg mindre nu än då mensen kom igång . 
    Min senaste mens började 16 juni, snart 5 månader sen. Har sedan dess ibland haft värmevallningar, inte en tillstymmelse till mens eller ägglossning (förutom trådig flytning ett par gånger). Fått bröstmjölk-läckage ett par ggr.
    Blodprover är bra, inget tyder på för hög prolaktinnivå.
    Ringer landstingets KK och enligt dem är min övervikt av all ondo... enda troliga orsaken är övervikten... "Gå ner och det ordnar sig!" 
    Visst, har sådär 20 kg för mycket, men hade just gått ner 4-5 kg precis innan mensen försvann (eller inte kom i juli). Jag får inte ihop det och jag är snart desperat.
    Övervikten KAN säkert vara en orsak, men varför bara anta det?
    Vad kan jag göra? Ringa en privat klinik för utredning? Är bara så rädd att bli stämplad som tjockis och de säger åt mig att jag bara ska banta...
    Råd tack Gråter 

• Svar på tråden ÄL är borta!?
  • Anonym (,)

Bara för att du vägde lite mindre då tar ju inte bort att det är orsaken nu? Du har ju en rejäl övervikt och äl går inte efter exakta kilon?
    Varför inte gå ner i vikt? Övervikt är ju dessutom en stor risk vid graviditet både för barnet och dig.

• Anonym (45)

Gå ned i vikt så kommer ÄL igång, jag lovar!

Men såklart, vad tror ni jag försöker med?

• Anonym (45)
    Anonym (Menslös å tjock) skrev 2013-11-12 16:45:16 följande:
    Men såklart, vad tror ni jag försöker med?

Men varför är det så panik med hjälp då??

Du har inte haft svårt att bli gravid hör jag?

• Anonym (45)
    Anonym (Menslös å tjock) skrev 2013-11-12 17:26:08 följande:

Jo, det tog sju år innan vår son kom..... så jag VET precis vad du går igenom......
  • 2013
    Anonym (45) skrev 2013-11-12 15:02:48 följande:
    Det var ett modigt löfte. Hur kan du avge det så lättvindigt är inte ens läkare lova det?
  • 2013

Ts har du tagit andra tester än prolaktinhalten? Vaginalt ul?

Inget VUL nyligen nej. Är det ett alternativ för att kolla upp så allt är bra? Det var såna råd jag är ute efter, inte "gå ner i vikt", det vet jag redan...

• Anonym (?)
    Anonym (Menslös å tjock) skrev 2013-11-12 17:26:08 följande:
    Hur lång tid tog det att få till första barnet? 
  • 2013
    Anonym (Menslös å tjock) skrev 2013-11-13 09:56:35 följande:
    Inget VUL nyligen nej. Är det ett alternativ för att kolla upp så allt är bra? Det var såna råd jag är ute efter, inte "gå ner i vikt", det vet jag redan...
    Ja absolut. Kräv att de kollar upp din sköldkörtel och att de kollar på dina äggstockar.
    Försvunnen mens i kombination med övervikt kan handla om att man har utvecklat pco.
    Dessutom kan du be om Primolut Nor som man får för att starta en mens, det kan vara så att det kommer igång sen.
    Att utgå ifrån att övervikten är problemet är jävligt korkat, det kan lika gärna vara å att övervikten är ett symtom.
    Anonym (?) skrev 2013-11-13 10:34:52 följande:
    Hur lång tid tog det att få till första barnet? 

När hon blev till testade jag ägglossning med cb digital. Hade testat med stickor i nästan ett år utan utslag, men hittade äl med cb första månaden å blev gravid. Fick ett missfall 3 mån innan hon blev till oxå. Var på VUL däremellan å det fann äggblåsor så det räckte...
  • Anonym (hmm)
    Anonym (45) skrev 2013-11-12 15:02:48 följande:
    Funkar inte på mig iaf!

är inte överviktig

men tappade ÄL efter jag fick barn för 5 år sedan!
  • Anonym (gyn)

Kontakta gyn. Min väninna fick en slags hormonbehandling på 10 dagar för att hennes ägglossning inte kom igång efter förlossning. Det hjälpte. De sa att "det hade nog hakat upp sig" och hormonbehandlingen var mest ett test för att se om det gick att sparka igång ägglossningen igen. Det kanske är ett alternativ även för dig? Att gå ner i vikt jobbar du ju redan på, så det tipset är överflödigt =). Lycka till

• By Starlight

Känner igen mig så mycket. Och direkt ska folk börja sitta på sina höga hästar och snacka vikt här..
     När man är överviktig vet man at man bör gå ner i vikt. Men vet ni hur lätt det är? Dessutom, har man pco eller pcos (som jag har) är det skitsvårt att gå ner i vikt också. Även fast man har motivationen bebis så är det så jäääääääääävla svårt att gå ner. Vad ni än säger.
    Jag får INGEN hjälp med hormoner..ägglossningshjälp... eller någonting för att bli gravid. Född 82, kämpat ett år med att bli gravid. Men när jag ber om hjälp säger de bara att jag ska gå ner i vikt innan de kan göra något...om de vill göra nåt.
    Samtidigt ger de mig diagnosen pcos och förklarar att det bland annat är svårt att gå ner i vikt med den diagnosen.
    Samtidigt känner jag mängder av kvinnor som väger mer än jag som blivit gravida och mått superbra och fått friska barn. Min gyn sa åt mig att mitt barn skulle bli missbildat och att jag antagligen skullee få missfall , få diabetes och andra komplikationer eftersom jag var så fet, så hon ville inte hjälpa mig. (20 kg för mkt)
    Men hon gjorde en vul (rekomenderar det ts!!) och såg att min ena äggledare såg lite märklig ut och att jag hade pcos.

Livet är inte kul...

Men ts...sök hjälp hos gyn..så de kan utesluta eller konstatera pco eller pcos. De är vanliga vid övervikt. Jag har en dotter född nov 09. När hon blev till vägde jag lite mindre. Antingen hade jag tur..eller så hade jag inte utvecklat pcos ännu. Nu har jag som sagt denna åkomma som för med sig mängder av problem. Och jag hatar att sitta fast i denna onda cirkel. Hatart!

Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • By Starlight

pcos och pco medför alltså utebliven menstation och ägglossning och är vanlig bland överviktiga..Men även måååånga normalviktiga har det.

Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • Anonym (Ämnesomsättning)

Kolla ämnesomsättningen! Påverkar stort möjligheten att bli gravid. Jag var 35kg i övervikt men när jag fick äntligen rätt levaxindos så small det bara till! Gravid!

Har fått tillbaka blödningar iaf, osäkert cyklerna har äl dock. Har varit hos en väldigt trevlig gynekolog! Så trevligt att inte bli nerklankad på bara för vikten! Dock pratade vi om den å han var inte dömande. Han såg en cysta på 33 mm på VUL, som han trodde var orsaken till att min mens varit utebliven (har möjligen haft fler innan). Han sa inget om nåt ägg... men dagen efter blev det högt för äl (på clear blue fertilitetsmonitor) och efter 3 dar till blev det max. Borde han inte sett ett ägg vid undersökningen om jag skulle få äl? Eller blev det ingen äl då ändå?

Svar på tråden ÄL är borta!?