• Anonym (jobbigt)

Hon knarkar ju!

Min svägerska har problem med tabletter. Hon har psykiska problem och få diverse allt möjligt utskrivet, problemet är bara att hon inte tar dem enligt anvisningar utan kan överdosera friskt i mellan åt.
    Hon kan ta tabletter och dricka alkohol. Hon kan ta några sömntabletter och sen med flit hålla sig vaken för att man blir så "flummig" då. Hon tar tabletter så hon sitter och noddar ibland. Hon blir virrig och svår att prata med.
    Hon är en väldigt känslig person, så skulle jag eller någon annan försöka prata med henne skulle hon få frispel och vägra prata med oss igen och allt skulle vara vårat fel.

Min stackars bror är trött. Han får göra exakt allt trots att hon är hemma och är mammaledig. Det ser ut som skit där hemma, man får kliva över saker. Han orkar inte med allt såklart.

Vad tusan ska man göra i det här läget?

• Svar på tråden Hon knarkar ju!
  • Anonym (jobbigt)

Hur skulle ni bemöta det här? Vad säger man? Vad gör man?

• frappa

Man måste inse att grundproblemet är hennes psykiska sjukdom/åkomma.
    Löser man inte detta på ett bra sätt, så kommer det vara extremt svårt att lösa överkonsumtionen.

• Anonym (jobbigt)

Eller så är det alla piller hon tar som gör att det blir kaos i hennes hjärna och hon är inte särskilt sjuk egentligen?

• YokohamaNr2

Vissa tabletter är ju beroendeframkallande så det är nog inte helt lätt att bara sluta även om hon inte är så sjuk 'egentligen' hon måste antagligen få professionell hjälp

• SupersurasunkSara

Vad är det din bror får ta som inte en ensamstående förälder måste mäkta med? Måste hans fru/sambo tas om hand på något vis?

Nå, iaf, problemet är deras och om inte hon själv inser att hon har problem och vill ha hjälp återstår inget annat för din bror att skilja sig eller kämpa på.  

• Anonym (jobbigt)

Ja han får ju till exempel ta hand om en vuxen människa också, och städa upp inte bara efter sitt barn utan även efter sin partner. Han behöver oroa sig när han är på jobbet, han får försörja henne osv osv. Så det är mycket han får stå ut med som inte en ensamstående förälder får göra.

Hon inser inte sitt problem, men alla andra gör det. Hur långt ska det behöva gå innan man gör något åt saken? 

• Anonym (Vet)

Min bror var under 8 år tillsammans med en tablettmissbrukare. Han lämnade förhållandet tillslut. Tablettmissbruk är jättesvårt. Hon måste inse sitt missbruk, som kan vara väldigt svårt eftersom man gärna skyller på att man har det på recept. Som närstående är det också lätt att bli medberoende. Kan bara råda att söka professionell hjälp. Om hon inte själv vill så kan man tyvärr inte göra så mycket.

• Anonym (rosa elefant)

Är hon mammaledig och missbrukar tabletter? Inte bra. Sluta att tassa på tå runt henne det hjälper henne inte. Hon borde få professionell hjälp. Tabletter är bland det svåraste att sluta med och är hon riktigt beroende kan det vara direkt skadligt.

• SupersurasunkSara
    Anonym (jobbigt) skrev 2013-11-11 15:20:16 följande:
    Ja han får ju till exempel ta hand om en vuxen människa också, och städa upp inte bara efter sitt barn utan även efter sin partner. Han behöver oroa sig när han är på jobbet, han får försörja henne osv osv. Så det är mycket han får stå ut med som inte en ensamstående förälder får göra.

Hon inser inte sitt problem, men alla andra gör det. Hur långt ska det behöva gå innan man gör något åt saken? 
    En vuxen människa tvångsomhändertas inte vad jag har förstått om hon inte är självmordsbenägen eller en fara för andras liv. Men där kan jag ha fel, kanske vet någon annan på FL mer om saken?
  • frappa
    Anonym (jobbigt) skrev 2013-11-11 14:33:00 följande:
    Eller så är det alla piller hon tar som gör att det blir kaos i hennes hjärna och hon är inte särskilt sjuk egentligen?
    Pillerna har ju kommit till för det är just kaos i hjärnan.

Nu vet vi ju inte vilken omfattning av psykisk ohälsa det handlar om.
    Många ggr döljer man detta för omvärlden, så de är helt clueless.
    Detta gjorde mitt ex, var en svärmors dröm och en fantastisk medarbetare och super goer och snäll mot alla utanför hemmet.
    Sen när hon kom hem, så kom all frustration ur henne pga hon var tvungen att upprätta denna fasad.
    Mobba mig och barnen, idag när vi inte är tillsammans.
    Så kan jag inte längre skydda barnen mot detta beteende, pratar inte om detta till hennes "sfär".
    För allt dom ser är denna goa "underbara" tjej som hon är utåt, och skulle bara avpollettera mig som bitter.

Vad som är intressant är inte min berättelse om hur hon är, utan att de som har psykisk ohälsa mörkar sina problem.
    Så i ditt fall, så kanske problemen är mångfalt större.
    Dock råder ju det ingen tvekan om att hon har hamnat i ett destruktivt beteende.
    Och få ut henne ur detta, så kan man inte bara stirra sig blind på tabletterna och alkoholen.
    Utan inse destruktiviteten är en symtom av hennes psykiska ohälsa, och då att dessa piller antagligen inte hjälper henne på rätt sätt.
    Så hon får inte chansen att känna sig normal.

Så man måste fokusera en hel del på hennes sjukdom/åkomma.
  • Anonym (prata)

din bror borde ställa ett ultimatum, antingen tar hon tag i sitt beroende eller så lämnar han henne... hur länge har hon ätit? det blir svårare o svårare ju längre man ätit de? vad är det benzodiazepider? själv håller jag på att sluta med benzo efter ca 5 års bruk  jag har dock inget missbruk,ätit de för posttraumatisk stress men man blir likafullt beroende ändå. och det är inte alls lätta att sluta med..

• Anonym (jobbigt)

Hon är ju hypokondriker så det är svårt att tro vad hon säger. Hon hymlar inte ett dugg utan gnäller mer än gärna öppet för alla som vill lyssna. Det här handlar inte om någon fasad utan en ursäkt att få stoppa i sig nånting. Exempelvis stesolid. Jag håller med om att hon säkert har psykiska problem, det har alla missbrukare, men jag tror mest hon har kommit på att det är ett "enkelt" sätt att få recept eftersom det inte syns på prover. Annars är hon ju övertygad om att hon har allt möjligt som provsvaren säger att hon inte har.

• Salikon

Finns det ett barn med i det här? Gör Något! Skit i att att hon är känslig. Sänd som det är. Hon är en missbrukare som som inte ska vara påtänd med sitt barn. "Sitter och noddar..." "Man får kliva klivaöver saker..."

• Trilllana
    Anonym (jobbigt) skrev 2013-11-13 06:16:17 följande:
    Hon är ju hypokondriker så det är svårt att tro vad hon säger. Hon hymlar inte ett dugg utan gnäller mer än gärna öppet för alla som vill lyssna. Det här handlar inte om någon fasad utan en ursäkt att få stoppa i sig nånting. Exempelvis stesolid. Jag håller med om att hon säkert har psykiska problem, det har alla missbrukare, men jag tror mest hon har kommit på att det är ett "enkelt" sätt att få recept eftersom det inte syns på prover. Annars är hon ju övertygad om att hon har allt möjligt som provsvaren säger att hon inte har.
    Du håller med om att hon har psykiska problem, men du tror att dessa psykiska problem enbart är ett sätt för henne att få narkotikaklassad medicin?
    Har du varit och nallat bland hennes medicin, för du verkar lite förvirrad med det du skriver.
  • frappa
    Anonym (jobbigt) skrev 2013-11-13 06:16:17 följande:
    Du menar det är en hypokondriker som basunerar ut hennes psykiska problem.
    Sen har ALLA fasader, de med psykiska problem brukar mörka dessa.
    Denna hypokondri kan mycket väl vara en symtom av hennes psykiska ohälsa.
    Du eller jag kan itne sitta här och säga hon inte behöver medicineras.
    Det kan vi bara göra efter vi tagit del av hennes journal och fått en bedömning av en läkare.

Sen råder ju det ingen tvekan om att hon är inne i ett destruktivt beteende.
    Där hon överdoserar diverse narkotiska preparat.

Man kan inte inte stirra sig blind på dessa tabletter och alkoholen, för så enkelt är det inte.
    Gör man detta så är man i de flesta fall dömd att misslyckas.
    Och har hon en psykisk sjukdom/åkomma av tillräckligt art, så kommer hon aldrig komma ifrån medicinering.
    Då får man koncentrera sig på en icke destruktiv konsumtion, där dos följs.
Svar på tråden Hon knarkar ju!