Inlägg från: LillGris |Visa alla inlägg
  • LillGris

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Helt ok! Jag sitter i detta nu och mutar tvååringen med paddan. Varför? För att hur mycket jag än försöker är han bara en jäkla gnällfis idag, och för allas trevnad (vi åker tåg) är det absolut bättre att han kollar på Pino och håller truten än att han skriker och gnäller.

• LillGris
    Gizmo skrev 2013-11-11 12:10:47 följande:
    Inte okey! Det finns andra sätt att aktivera sitt barn på! Rita, läsa etc.

Ja du får jättegärna testa. Men ibland, som idag, är allt hemskt och vidrigt och åhhhhhh att sitta still är inte att tänka på. Fram med paddan och vips sitter han som ett ljus och är tyst och lugn. Och det tror jag alla på tåget uppskattade faktiskt.
  • LillGris
    YokohamaNr2 skrev 2013-11-11 15:15:04 följande:
    JA men gud på resor är det ju guld värt, där skulle jag inte tveka att tillhandahålla IPaden, samma när storebror simmar då får lillebror sitta med paddan, hur tråkigt som helst ju att sitta i en simhall och inte göra någonting

Exakt! Han har dessutom tandsprickning och matvägran nu, så hungrig + ont + åka tåg = mammsen älskar sin ipad.. Haha. Framförallt älskade medresenärerna att det fick tyst på honom.
  • LillGris
    Vinterankan skrev 2013-11-11 20:14:49 följande:
    När jag var liten och var med på middag så hade mina föräldrar med serietidningar åt mig och då tyckte jag det var kul. Och om vi åkte hem till deras barnlösa vänner som inte hade video så hade de med hela videobandspelaren så att jag skulle kunna kolla på film.

Haha samma här, de hade alltid med nåt att sysselsätta mig med för att jag inte hade tålamod att sitta och prata i fem timmar. Hade ipad funnits då hade de garanterat låtit mig ha den istället.
  • LillGris
    Jimman skrev 2013-11-11 19:28:47 följande:
    Att använda iPad dator tv mobil mm som barnvakt är sjukt tycker jag , inte konstigt att barn idag inte gör annat när dom blir några år äldre

Så om min son får rita på ipaden när han blir uttråkad av vuxensällskap är det sju resor värre än att plocka fram kritor och papper?
  • LillGris
    thanisa skrev 2013-11-11 21:43:47 följande:
    Var på bröllop i helgen och jag tror de flesta gäster uppskattade att barnen hade ritblock, kortlek, böcker och ipads. När de åt gick de till bordet och åt men vid all väntan så låg de uppe på ett loft och hade roligt eller sprang ute på gården. På gården fick de vara försiktiga då den andra ändan av innergården hade en annan restaurang och där fanns många gäster.

När jag är ute och åker tåg eller går på restaurang så föredrar jag när barnen i omgivningen kan vara något så när lugna. Det är inte trevligt för någon med ett barn som gallskriker, då tror jag de flesta föredrar att barnet får någon underhållning. 20 minuter på ett tåg med ett gallskrikande barn kan kännas som en mindre evighet.

Visst är det så. Idag skulle vi åka från gbg till sthlm, och carl satte igång och skrek såfort vi klev på tåget. Jag tror faktiskt de flesta i vagnen var rätt nöjda med vårt ipad-mutande - det fick ju tyst på vrålandet. Det betyder ju liksom inte att han har fri tillgång till ipaden när helst han vill, men i situationer där andra störs av att barnet är grinigt är jag helt för att föräldrarna gör vad de kan för att få tyst på'n.
  • LillGris
    Jimman skrev 2013-11-12 05:45:45 följande:
    Varför ska barn lära sig att sitta vid skärmar för att vara tysta o snälla ? Jag har aldrig fattat det .

Nej du har inte fattat, det är uppenbart. Min tvååring är jätteduktig på att sitta med vid bordet och vara med i vårt umgänge, men om vi är ute på restaurang handlar det om flera timmar, och han pallar inte att sitta still och lyssna på vuxenprat timme ut och timme in. Och för att vi ändå ska kunna gå ut och äta tillsammans innan han fått tålamod till att sitta med hela kvällen får han leka när han börjar bli otålig. Eftersom en restaurang är en plats där springande, lekande barn inte är ett särskilt välkommet inslag så får han leka vid bordet. Och eftersom att ipaden är smidigare att ha med sig än pennor, papper, leksaker och nåt litet spel så får han rita och leka memory och kolla i pekbok på paddan istället för att vi ska ha med oss halva bohaget varje gång vi ska ut och äta. Ju äldre han blir, desto bättre blir hans tålamod, men under tiden så får han använda paddan när tålamodet tryter. Big deal.
  • LillGris
    Tealhawk skrev 2013-11-12 10:40:47 följande:
    Aldrig i livet att jag skulle göra så och då är ändå inte min son varken tyst eller stilla mer än 2 sekunder åt gången. Föräldraskapet har gått runt i tusentals år utan iPads i tid och otid. Det stavat LATHET om man inte kan aktivera sina barn utan elektronik under de få timmar man är ute offentligt.

Fast när jag var liten hade jag med leksaker till långa restaurangbesök, när mamma var liten hade hon med saker att roa sig med när det var vuxensällskap bara, när mormor var liten hade hon saker att roa sig med när föräldrarna umgicks med andra vuxna. Är det att det är elektronik som är så jävla farligt? Barn har i alla tider fått roa sig själva när föräldrarna gör tråkiga vuxensaker, dagens barn har paddor istället för kottar och pinnar men principen är ju exakt densamma. "Roa dig med detta och håll tyst en stund", typ.
  • LillGris
    jashrinah skrev 2013-11-12 14:23:55 följande:
    men vad hämskt att du hade så tråkigt vid bordet !

många av oss andra lyssnade intresserat på konversationerna vid bordet och var ibland med och diskuterade. 

När du var två år gammal?
  • LillGris
    FruSjöström skrev 2013-11-12 13:35:22 följande:
    Kan inte komma ihåg att vi hade varken ipad, telefon eller ritblock med till restauranger när jag var liten för sidådär 20 år sedan... Jag brukade ändå inte springa runt och skrika....

Nähä. Det brukade jag. Därför tog mina föräldrar med något pyssel att sysselsätta mig med när de ville ha en lugn restaurangmiddag.
  • LillGris
    Natulcien skrev 2013-11-12 14:39:00 följande:
    Fast...det är faktiskt inte farligt att ha tråkigt. Barn behöver få ha lite tråkigt (=lugn och ro) ibland. Och mycket kreativitet föds ur "tråkigheten" också. Kreativitet som man kanske går miste om annars.

Jag är, som sagt, inte anti-padda (förutom vid matbordet), men jag tycker inte att man ska vara så paniskt rädd för att barn ska råka ha lite tråkigt heller.

Såklart är det inte dåligt att ha tråkigt ibland, men bästa stället att öva på tråkigheten kanske inte är på en restaurang eller ett tåg, eller ett flyg där andra människor också störs av en treårings myror-i-brallan-gnäll.
  • LillGris
    TrendyFarsa skrev 2013-11-12 15:54:57 följande:
    Nu handlade ju TS om 5-9 åringr och inga treåringar.

Ännu värre. Det enda som slår en gapig treåring i jobbighetsgrad måste ju vara en gapig sexåring. Hua
  • LillGris
    jashrinah skrev 2013-11-12 16:26:18 följande:
    :O en 2 åring kan väll inte leka med en i pad ?! det är väll mer för 4år och uppåt ? 

Då är min son unik för han är två och kan alldeles utmärkt rita, peka i pekboks-appar och leka memory på paddan.
  • LillGris
    jashrinah skrev 2013-11-12 16:34:00 följande:
    förlåt jag formulerade mig fel , jag tvivlar inte en sekund på att de kan , menade mera på att det måste väll vara ovanligt att låta så små barn sitta och leka med en i pad ? känns ju lite som att låta 5 åringen bära kristallvasen ...

Alltså jag skulle ju aldrig ge paddan till ungen och låta honom leka fritt. Inte utan rejäl drulleförsäkring :p men sitta brevid mig på en stol och leka lite under övervakning är inga problem :)
    Natulcien skrev 2013-11-12 16:30:08 följande:
    Tja...jag tycker inte att det är fel att "öva" på att gå på restaurang, faktiskt. Vi går ut och äter utan padda, och väljer istället kortare sittningar och går hem innan sonen blir less, hellre än långsittningar med padda vid bordet.

Jo absolut. Men vi vill i alla fall gå ut nån gång utan att stressa i oss maten och då får paddan hänga med för allas trevnad.
    jashrinah skrev 2013-11-12 16:35:08 följande:
    fast en 6 åring bör kunna sitta stilla vid ett bord och äta och konvercera med sina föräldrar. och om ungen blir gapig kanske det är dax att börja uppfostra barnet ...

Håller med, men jag har sett mången sexåring som är helt jäkla vild, och jag hade uppskattat om föräldrarna åtminstone gett ungen nåt att pyssla med istället för att kuta runt och störa andra.
  • LillGris
    Niklas2k skrev 2013-11-13 09:58:16 följande:
    Jag förstår inte heller det där. 

Varför är rita och läsa ok men inte pilla med paddan?

Mina barn har och är ovanligt tidiga med läsning och har lärt sig massor genom att använda en massa bra appar för barn i paddorna och i datorerna. Ser inget som helst fel i det, snarare tvärt om. 

Men precis. Dessutom kan man både läsa och rita på paddan. enda skillnaden är att man har med sig en liten smidig sak i stället för ritblock, kritor, bok och en leksak. Allt i ett i paddan - i like!
  • LillGris
    Niklas2k skrev 2013-11-13 10:59:57 följande:
    Undrar om jag får spö nu när jag säger att mina barn har lärt sig alla färger och att räkna på engelska genom att titta på Dora utforskaren på TV? "Do do do do do Dooooraaaaa, Dora Dora Dora utforskaren!" *kräks lite*

Åh fy fan. "Vi gick över berget och fram till floden, vi gjorde det! Vi gjorde det, we did it YEAH!" Blöh. Dora och Diego, bra för barnen, vidrigt för mig. Haha
  • LillGris
    Niklas2k skrev 2013-11-13 12:19:47 följande:
    Vilken väg ska vi ta för att komma fram till X?

Beep. Rätt!

Vi gjorde det. We did it!

Barnen gillar det iaf. ;) 

Haha ja, men barn gillar så konstiga saker. Bara att stå ut ;) "jag är kartan jag är kartan jag är kartan jJAG ÄR KARTAN!!!" Bra text!
  • LillGris
    frökenelisabeth skrev 2013-11-13 13:05:21 följande:
    Jag är lite nyfiken på varför en del blir så upprörda av att barn äter/dricker i vagnen. Varför är det så provocerande?

Det fattar inte jag heller. Min son har alltid en vattenflaska med sportkork eller en spillfri mugg med vatten i vagnen, för att han ska kunna dricka när han är törstig. Vettigt, tycker jag. Hemskt, tycker andra. Fattar nada
  • LillGris
    fridlyst skrev 2013-11-14 14:35:55 följande:
    Det var inte riktigt det du skrev förut. Men utifrån vad du skriver nu så ser inte jag några probelm om du frågar mig.

Det var väl exakt vad hon skrev?
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?