9,5 månaders äter fortfarande ingen fast föda....
Skriver nu här i ren frustration över min dotters matvanor... Jag har tappat hoppet efter att ha provat ALLT!
Min dotter är som sagt 9,5 månad gammal, vi började smått med smakportioner vid 4 mån då hon vägrade flaskan och ammade mig matt. Det gick ok, förutom gröt men frukt/grönsaks puréer gick bra. Vid 6 mån trappade jag ner successivt på amningen då hon mirakulöst nog accepterade välling. När hon väl tagit flaskan bytte vi ut mål efter mål till ersättning/välling och vid detta laget lagt puréer och fast föda på hyllan då hon totalt vägrade.... Hon har och sitter alltid med oss vid bordet när vi äter (frukost, lunch och middag), hon visar intresse för våran mat men får hon tex några bitar själv leker hon med dom bara och slänger på golvet. Har testat flera olika recept, både plockmat och hemlagade puréer och även färdiga barnmatsburkar men med samma resultat nämligen KVÄLJNINGAR. Både slät puré och med bitar, men får hon tex små bitar av vår mat så får hon inte kväljningar utan tuggar fint (men hon får inte i sig några större mängder utan vill inte ha mer efter ett par bitar). Hon får heller inte kväljningar av fruktpuréer och yoghurt (turkisk yoghurt)..? I perioder har hon tyckt om olika slags fruktpuréer och nu i några dagar även 4 månaders gröt blandat med vanlig standard mjölk och fruktpuré... Men nu igen så vill hon inte ha alls!! Hon vrider bara på huvudet och trycker ifrån skeden med händerna.
Värst är det ändå med "riktig" mat, de får hon bara kväljningar av, och verkar tycka det är det äckligaste som finns.
När vänder det? Erbjuder mat varje dag, tagit 1-3 veckors uppehåll och sen testat igen flera gånger, provat alla barnmatsburkar som finns att köpa och alla märken, provat hemlagat... Vad mer kan jag göra? Ser hur andra barn äter med god aptit