• fashion19

Graviditetspenning för sjuksköterska som jobbar på äldreboende?

Jobbar som sjuksköterska på ett äldreboende och funderar på att söka graviditetspenning. Men vet inte om det är någon ide när man hör om alla som har tyngre jobb än jag och som får avslag. Jag är inte med i omvårdnaden hela tiden utan det sköter undersköterskorna. Gör insatser i omvårdnaden när det behövs, som tex att vårda en döende patient, eller att sätta en urinkateter. Men känner redan nu, är i v. 23, att det börjat bli tungt för ryggen. Har ont i korsryggen och mitten av ryggen till och från. Men har inte varit så illa att jag behövt gå till någon läkare ännu. Är omvårdnadsansvarig för en grupp med dementa. Vissa av dem kan bli aggressiva och slåss, är orolig för att få ett slag i magen. Jobbet är också väldigt stressigt emellanåt och har ansvar för 70 st patienter ensam när vi jobbar helg. Är detta tillräckligt för att få graviditetspenning? Någon sköterska som jobbar som jag som fått gravpenning beviljat?

• Svar på tråden Graviditetspenning för sjuksköterska som jobbar på äldreboende?
  • faithfully

Har exakt samma jobb som du och fick gravpenning. Jag skrev en bilaga till försäkringskassan där jag beskrev vad mitt arbete innebar och den hot och våld -bild som finns på arbetsplatsen, och att det inte heller går att förutspå när någon får ett utbrott. Lycka till! Jag slutade jobba i vecka 32. DU blir "avstängd" från jobbet pga risk och det kan man egentligen bli när som helst i grav tror jag om risk finns, men det är upp till din arbetsgivare att godkänna detta också. Det räcker inte att försäkringskassan gör det.

• fashion19

Har påtalat för min chef tidigare att jag har ont i ryggen, men att jag ska försöka jobba så länge jag orkar. Sa också att jag troligtvis inte kommer söka nån gravpenning då det känns svårt att få. Att isf så kanske jag blir sjukskriven istället. Hon sa då att hon tyckte arr jag skulle söka gravpenning isf, att hon inte kan omplacera mig. Men då diskuterade vi inte hot och våldsbiten. Var inte omvårdnadsansvarig för en grupp med dementa då, utan hade en vårdboende grupp. Men det måste väl gälla för hot och våld också att hon inte kan omplacera mig? Enda skillnaden är väl att det finns fler skäl nu än tidigare till att jag ska få gravpenning?

• faithfully

Du kan inte få gravpenning för att ha ont i ryggen. Den ska ju bara utfärdas efter ditt arbete, och där jag jobbar får alla gravida havandeskapspenning eftersom vi inte kunde omplaceras, just pga hot och våld. Har inte med omvårdnadsansvar att göra. Nu ser kanske våra organisationer olika ut, jag har jour för flera hundra personer inom kommunens andra verksamheter, tex inom psykiatri också.
    Ser inga hinder varför du inte skulle få gravpenning. Be chefen skriva papperet att du ej kan bli omplacerad och att hon hon kryssar i alla rutor och från när du inte ska jobba mer, då kan du sedan söka till försäkringskassan, men glöm inte beskriva ditt arbete för dem heller. Jag fick grönt direkt av fk, inga problem. 

• JA77

Förekommer det inga tunga lyft i en akut situation? Tryck då på det. 

• fashion19

Jo det är klart det förekommer tunga lyft i akuta situationer. Vet bara inte hur hårda försäkringskassan är med det, om man måste ha tunga lyft varje dag i sitt arbete för att få gravpenning el om det räcker med att det sker ibland. Sen vet jag inte om man både kan hävda tunga lyft och hot och våld till försäkringskassan, el om det är 2 skilda saker som bedöms olika. Hot och våld behöver utsätts jag ju inte heller för varje dag.

• faithfully
    fashion19 skrev 2013-11-10 11:58:54 följande:
    Jo det är klart det förekommer tunga lyft i akuta situationer. Vet bara inte hur hårda försäkringskassan är med det, om man måste ha tunga lyft varje dag i sitt arbete för att få gravpenning el om det räcker med att det sker ibland. Sen vet jag inte om man både kan hävda tunga lyft och hot och våld till försäkringskassan, el om det är 2 skilda saker som bedöms olika. Hot och våld behöver utsätts jag ju inte heller för varje dag.
    Tunga lyft och risker i arbetet är två helt olika sökförfaranden. Gällande tunga lyft fyller chefen i hur många lyft m.m man har, och där så kan man i princip alltid få hjälp av usk/vbt. Söker man gravpenning för risker så som hot och våld (eller arbete med kemikalier och liknande) så kan man få gravpenning längre period beroende på när man blir förbjuden att arbeta pga risken. Du har betydligt större chans att få för hot och våld. I vissa situationer kan inte du delegera. Ge injektioner, sätta KAD osv på någon som kan bli agiterad och utåtagerande.
Svar på tråden Graviditetspenning för sjuksköterska som jobbar på äldreboende?