• fashion19

Graviditetspenning för sjuksköterska som jobbar på äldreboende?

Jobbar som sjuksköterska på ett äldreboende och funderar på att söka graviditetspenning. Men vet inte om det är någon ide när man hör om alla som har tyngre jobb än jag och som får avslag. Jag är inte med i omvårdnaden hela tiden utan det sköter undersköterskorna. Gör insatser i omvårdnaden när det behövs, som tex att vårda en döende patient, eller att sätta en urinkateter. Men känner redan nu, är i v. 23, att det börjat bli tungt för ryggen. Har ont i korsryggen och mitten av ryggen till och från. Men har inte varit så illa att jag behövt gå till någon läkare ännu. Är omvårdnadsansvarig för en grupp med dementa. Vissa av dem kan bli aggressiva och slåss, är orolig för att få ett slag i magen. Jobbet är också väldigt stressigt emellanåt och har ansvar för 70 st patienter ensam när vi jobbar helg. Är detta tillräckligt för att få graviditetspenning? Någon sköterska som jobbar som jag som fått gravpenning beviljat?

• Svar på tråden Graviditetspenning för sjuksköterska som jobbar på äldreboende?
  • faithfully

Har exakt samma jobb som du och fick gravpenning. Jag skrev en bilaga till försäkringskassan där jag beskrev vad mitt arbete innebar och den hot och våld -bild som finns på arbetsplatsen, och att det inte heller går att förutspå när någon får ett utbrott. Lycka till! Jag slutade jobba i vecka 32. DU blir "avstängd" från jobbet pga risk och det kan man egentligen bli när som helst i grav tror jag om risk finns, men det är upp till din arbetsgivare att godkänna detta också. Det räcker inte att försäkringskassan gör det.

• fashion19