• skyline

Vilken tid går ditt barn och lägger sig?

Har tre barn, 6år,5år och 2,5år. Är oftast ensam vid nattning och det är svårt o få detta gå ihop sig då alla tre vill ha någon hos sig på någotvis när dom ska sova.......

Ni som har barn i dessa åldrar hur gör ni? Ni med tre barn hur gör ni? Vilken tid går  barnet/barnen och lägger sig?

• Svar på tråden Vilken tid går ditt barn och lägger sig?
  • Prefix87

Mina barn är 5 och 7, jag har haft samma rutiner sedan de var bebis.

Vid 18 går dom och borstar tänderna, byter om osv. efter det börjar jag med femåringen, läser saga och kramar godnatt. Under tiden brukar den äldsta se på tv.

Sjuåringen vill helst lyssna på ljudbok (ibland vill han ha saga), och det börjar han med ca 18.30 och kl 19 går jag in till honom och kramar godnatt och efter det somnar han ganska fort.
    Sover gör dom till ca 6-7 på morgonen....

är gravid med nummer tre nu, och är spänd på att se hur det ska på med nattningen då :o
    ibland läser jag för båda samtidigt (fast äldsta får ändå vara vaken längre) och jag tror det kommer att bli en sån lösning när bebisen kommer...

• Flickan och kråkan

Vi har en snart 6-åring, en 4,5-åring och en 4-månaders. Vi gör i ordning för nattning vid 19 cirka, läser bok och sedan så sover de. De brukar sova vid 19.45. Nu är jag sällan själv på kvällarna men vi sover alla tillsammans då vi har breddat vår dubbelsäng med två vanliga sängar där de stora barnen sover. så det brukar gå rätt smidigt då också. Vi ligger alltid tillsammans med barnen när de ska sova.

• Smecker

På helgerna får de vara uppe längre, men på vardagarna går 6åringen och lägger sig senast 19.30, 8åringen är uppe tills lillebror har somnat (tar ca 15-45 minuter). De delar rum, lägger jag dem samtidigt kommer ingen att somna. Sagor och sånt sköter jag i soffan innan läggdags, aldrig i sängen för där skall man sova. På helgen får 6åringen stanna uppe en kväll och 8åringen lägger sig först.

Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • cosinus

Mina är 3, 5, 7 och 9.

3 och 5 åringen bör vara isäng 19:30, det händer dock sällan men som regel iaf 19:45. 3-åringen vill att jag sjunger för henne så hon får välja 3 sånger. Under tiden hittar 5-åringen någon leksak han vill sova med, oftast skylandersgubbar (sådär sköna att lägga sig på kan jag meddela). När jag är klar i 3-åringens rum som även är vårt sovrum går jag över till 5-åringen och pratar lite med honom. Att sjunga sånger tar väl ungefär 5 min, sen pratar jag med 5åringen 5 minuter och sen håller jag mig oftast kvar på övervåningen lite för att bädda om 7-åringens säng (sängvätare). Ibland kommer något av de redan lagda barnen på att de är törstiga under den här tiden och då är det rätt skönt om man inte hunnit gå ner :)

Sen går jag ner och har vi inte hunnit innan så läser 7-åringen sin läxa. Han ska ligga senast 20:15 och han följer jag bara upp och säger godnatt till. Sen lägger sig 9-åringen mellan 20.30 och 21 och hon går upp själv, behöver bara hjälp att borsta tänderna på kvällen.

Vi har medvetet stoppat väldigt enkla nattrutiner för barnen just för att man ska kunna lägga 3-4 barn de kvällar man är själv utan problem. Så de är vana att somna själva. Fredagar och Lördagar får de som vill somna i dubbelsängen tillsammans vilket de tycker är jättemysigt. Men på vardagar gäller egna sängar.

• Duckan

Vår 6-åring är alldeles för pigg om kvällarna. Halvnio ligger hon i sängen, kollar på Ipad till nio och sen somnar hon förhoppningsvis, men ofta är hon vaken fram till 21.30-22. Väcks 7.30.

• skyline

Vad alla verkar " ha en bra nattning"

Min är helt  ursäkta ordvalen men förskräcklig... Jag brukar försöka så gått det går att börja göra iordning dom vid 19 tiden, men oftast så skiter det sig helt. 6 åringen är i förpubertets/trotsålder o är så j-vla trotsig o ska bråka o tajffsa tll förbannelse, vill aldrig borsta tänder,tvätta sig eller duscha jag får dra in henne till badrummet o "tvinga henne" borsta tänderna osv, det är som ett löppass på 1 mil efteråt svetten rinner om jag har tur så har 5 åringen o 2,5åringen suttit stilla i soffan o tittat tv, så när 6 åringen är klar så får dom byta plats så kommer dom två till badrummet, 2,5åringen är också i trotsålder så det är en pärs är med, 5 åringen brukar göra ofta göra sig klar utan tjaffs, men inte jämt.  när dom är klara så går jag upp med dom tv( brukar fråga om 6 åringen ska följa med o läsa saga men det vill hon absolut inte hon skirker o bråka att jag skall stanna kvar i soffan) jag försöker med lugn töst tala om att hennesmåsyskon måstegå o sova o att jag kommer snart....men det funkar inte..., 5 åringen tar en ipad o lägger sig i sängen o tittar eller spelar lite medan jag försöker lägga 2,5 åringen som absolut inte ska sova det grinas o tjaffsas o skriks, försöker läsa en saga o sedan släcka sedan måste man ligga där tills han somnat, det brukar ta lite tid då brukar 5 åringen komma in då å då o fråga när jag ska komma in till henne + att 6 åringen sitter på nerevåningen o skriker o härjar o vill inte vara själv,oftast passar hon på o göra rensar kylen massa mat eller så... hon vill inte vara själv i sitt rum/säng heller utan det är helt kaos...oftast så somnar ingen förens vid 21-22 det är helt hopplöst.....

• skyline

tyckder att dom borde vara trötta då dom är på förskola/skola/fritids mellan 6,30-17,15 speciellt 6 o 5 år som inte sover på dagarna i alla fall...
    men nej 

• Flickan och kråkan

Rör de på sig....fysiskt.....mycket i skolan och fritids? Jag upplever att ni 6-åring och 4,5-åring har ett enormt behov av att spring, hoppa, klättra etc. Nu i höst har vi mycket aktiviteter på eftermiddagarna. Båda har skridskoskola två gånger i veckan. Båda har gymnastikträning en gång i veckan. Äldsta har även idrottsskola en gång i veckan. Märker jättestor skillnad från i våras då de gick längre i förskolan (jag är föräldraledig nu med yngsta som föddes i somras och de enbart hade gymnastik en gång i veckan. Trötta i huvudet av längre dagar, men inte den där fysiska tröttheten. De dagar som de inte har något på eftermiddagen får man se till att få ut dem på fysiska aktiviteter på andra sätt - skogen, ut och spela boll, hinderbana på näridrottsplatsen etc.

Om de har så långa dagar som du beskriver också så kan det nog också handla om att de vill ha tid med dig. 

• Duckan

skyline våra nattningar är inte underbara på nåt vis, speciellt inte när det är min tur.  Hon vrider och vänder, muppar sig och vill inte alls somna efter att vi tagit Ipaden. Förmodligen skulle hon behöva somna tidigare, men att få henne att släcka lampan vid åtta redan är ingen idé för hon somnar inte.

• Fröken reserverad

Min femåring har aldrig velat gå och lägga sig i tid medmig. Spelar ingen roll när nattningen börjar. Hon somnar ändå vid kvart över nio - kvart i tio. Hos sin pappa somnar hon kvart över åtta. Jag har gett upp.

Reserverad står för upptagen.
Svar på tråden Vilken tid går ditt barn och lägger sig?