Inlägg från: Lady Paraplyh |Visa alla inlägg
  • Lady Paraplyh

Omplacering

Generellt sätt tycker jag inte att man ska omplacera katter. Men ska du göra det så börja med att höra dig för med vänner och bekanta. Det finns också olika Facebooksidor och Blocket.

På Blocket måste du ta minst 500 kronor för katten. Skriv en bra text där du tar upp hur gammal katten är, om katten är kasterad/vaccinerad/chippad, om katten går ihop med barn/hundar/andra katter/andra djur, vilket teprament katten har (tex busig, knäkatt etc) vad katten gillar och annat du tycker är relevant. Lägg er tid och engagemang på texten, låt gärna någon läsa igenom.

Du får ha sex bilder och en video på 20 sekunder. Ta bra bilder! Bilderna betyder mycket.

En annons på blocket med sex bilder kostar 60 kronor, men de får du igen då du säljer katten.

• Lady Paraplyh
    Zuzanne skrev 2013-11-08 04:37:34 följande:
    Jag har tyvärr 2 alt när det gäller henne: omplacering eller avlivning, föredrar omplacering. Hon är 7 år, bondkatt, svart, försäkrad, ej kastrerad. Tycker om att vara inomhus och att gosa, kryper alltid upp i knäet även på gäster, vill sova tillsammans. Favoritfoder är Friskies. Gillar majonäs, kaviar och har nyligen lärt sig äta skinka. Hon är hundvan. Fungerar ej med småbarn, barn 7+ går bra. Vill gärna vara Herren på täppan om fler katter finns.Duger det som annons?

Jag skulle precis som Nemo säger kastrera henne. Men om du nu ska omplacera henne skulle jag ha skrivit såhär: (Jag använder X istället för hennes namn då jag inte vet vad hon heter)

"X är en riktig myskatt som tycker om att gosa och klättrar upp i knät även på gäster. Hon älskar att sova tillsammans med en människa. Hennes favoritmat är Friskis, hon gillar också majonäs, kaviar och har nyligen lärt sig uppskatta skinka.

X är en bestämd dam som vet vad hon vill. Hon fungerar bra ihop med andra katter, men vill gärna bestämma. Hon är van vid hund och gillar barn i lågstadiet eller äldre. Tyvärr inte yngre barn.

X är sju år gammal, försäkrad och okastrerad."

Färgen tar jag inte upp inte heller att hon är bondkatt. Det syns på bilderna. Bilderna är som sagt jätteviktiga! Vad tyckte du om min text?
  • Lady Paraplyh
    Zuzanne skrev 2013-11-08 12:20:58 följande:
    Lady paraplyh, jo det var en bra text! Finns en sida för omplaceringar för katter, skall testa där. Tar man betalt för omplaceringskatter eller är de gratis? Typ man ger bort.

Ta betalt för katten, då är det troligare att hon får ett bra hem. Kom ihåg bilder! Jag vet att jag tjatar, men det är jätteviktigt. Lägg gärna ut henne på fler sidor, Blocket också.
  • Lady Paraplyh

Du får såklart gärna använda min text!

• Lady Paraplyh
    Zuzanne skrev 2013-11-08 23:45:09 följande:
    Paraplyh: vad är ett rimligt pris? Ja jag skall lägga upp många bilder ^^ kanske på henne tillsammans med hunden också så det framgår att hon fungerar med hundar också?

Gör det! På Blocket är minsta pris 500, jag skulle inte ta mer än det eftersom hon inte är kastrerad och inte vaccinerad eller ID märkt heller, eller är hon det? Är hon inte det är 500 ett bra pris.
  • Lady Paraplyh
    Zuzanne skrev 2013-11-09 14:05:04 följande:
    Hon är inte det då hon endast vistas inomhus.

Det är viktigt att chippa och vaccinera i alla fall. Kattsnuva och kattpest släpar vi människor med oss in utifrån, och chip/öronmärkning är bra om katten rymmer. Min katt smet ut vid ett tillfälle för något år sedan, hon kom hem tack vare sitt chip. Hon hade hamnat på villovägar och dök upp två mil hemifrån två månader senare i dåligt skick.
  • Lady Paraplyh

Dessutom ger ID- märkning rabatt på försäkringen så i längden tjänar man på det ekonomiskt.

• Lady Paraplyh
    Zuzanne skrev 2013-11-10 11:42:06 följande:
    Känns ju dumt att göra det om vi inte får sålt henne då vi måste ta bort henne. Onödig utgift. Varje dag hon är kvar leder till ständig oro. Usch vad jag hatar det här.

Självklart ska ni inte avliva henne om hon är frisk! Hon är en familjemedlem som du har tagit dig ansvar över. Du får göra allt för att hitta ett nytt hem till henne!
  • Lady Paraplyh
    Zuzanne skrev 2013-11-13 15:03:45 följande:
    Lagt upp annons nu. Tack Lady Paraplyh för hjälpen!

Svar på tråden Omplacering