Ta vilket land som helst men inte Ryssland
Jaha nu måste jag bara öppna min mun och sjunga ut! Såg på nyheterna att Ryssland stoppat alla adoptioner till Sverige. Tack gode gud för det och var glada för det. Visst det är svårt att komma över ett barn man träffat och fäst sig vid men ni kan inte ens ana hur det hade kunnat bli. Jag är adoptiv mor till 3 flickor från Ryssland. Vi fick samma besked som alla andra att alla hjärnskador var på hittade. Nej de är det inte och alkoholskadorna syns ju inte förrän man är lite äldre. Vi har haft ett stort elände med alla tre, visst många glädjande stunder också men med facit i handen välj ett annat land. Vi valde Ryssland pga närhet, hudfärg och snabbhet. Hudfärgen för att de skulle vara lättare att smälta in i vår lilla by och slippa mobbning pga av det. Närhet pga av flygrädsla´och snabbhet pga ålder. Idag skulle jag tveklöst adoptera från ett afrikanskt land. Diagnoserna våra tjejer har finns knappt beskrivna och ingen av dem kommer att kunna skaffa barn, knappt bilda familj och kommer att behöva mycket stöd hela livet. Enda anledningen till att jag fortfarande lever och inte sitter på sinnesjukhus ensam utan min man är att vi hade varandra och var starka ihop. Att han lever är också lite min förtjänst. Hade vi varit lite svagare till sinnet ja då hade vi inte levt idag ett skapligt normalt liv.
Av säker källa har jag fått mig berättat att Ryssland systematiskt skickar iväg barn med hjärnskador och andra problem. Ryssar är stora rasister och har svårt att acceptera skadade barn. Har barnen ex avvikande färg så står det först i kön att adopteras ut. Deras föräldrar törs inte behålla dem heller.När barn med utvecklingsstörning blir äldre så sätts de på speciella barnhem och det händer att de slår ihjäl varandra där. Personalen bryr sig inte och det finns ingen pedagogik för att kunna bli bättre och fungera i samhället. Jag känner också fler familjer med liknande problematik. Detta låter hårt men tro mig jag talar av stor erfarenhet och även kunskap!