Inlägg från: Spacefrog |Visa alla inlägg
  • Spacefrog

Kommer aldrig få det livet jag vill ha pga pojkvän :(

Anonym (k) skrev 2013-11-07 01:02:35 följande:
    Jag och min pojkvän har varit ihop i fyra år. Jag älskar honom mer än allt annat och bara jag tänker tanken på att lämna honom så hugger det som knivar i hjärtat. Men jag hatar det liv han lever. Jag dör inombords av tristess. Han har två barn sedan tidigare, hus, fast jobb och sånt. Vill aldrig följa med mig på saker, får göra allting själv. Jag längtar bort, det känns som om mitt liv väntar på mig, jag har i fyra år nu haft mitt liv på paus. Jag kan inte kräva av honom att ändra hela sitt liv för min skull, för han har mer att riskera än mig. Men jag då? Jag våndas och vantrivs nåt helt otroligt, det kliar i hela kroppen för att jag hatar den här tillvaron så mycket. Jag vill inte det här, jag vill inte ha hans liv. Jag gillar inte barn och vill aldrig ha egna. Jag tycker inte om hans barn särskilt mycket, de är mest i vägen, låter, är jobbiga och krävande. Vi bor inte ihop men han flyttar snart till större och han hintar om att han vill att jag ska bo där också. Men jag håller på gå åt redan som det är nu, hur i hela friden skulle jag kunna ha det så här 24/7? 
    Önskar jag slutade älska honom, önskar han kunde vara elak mot mig så jag hade en anledning att dra. Men han är världens snällaste, gör så fina saker hela tiden.

Jag kommer aldrig kunna lämna honom och jag sörjer att jag aldrig kommer leva mitt egna liv såsom jag vill. Känns som jag dör mer och mer för varje dag som går. 
    Varför sätta ditt liv på paus? Varför måste han ändra sitt liv? Jag förstår inte. Du behöver verkligen inte ha det så 24/7. Inte heller behöver du vare sig "lämna", som ena gamlaget skriker, och inte heller "kämpa" som den andra sidan skriker. Herregud, erbjuder livet verkligen inga fler alternativ än två?

Du bestämmer över din egna kropp. Kärlek handlar INTE om att begränsa sig. Inte heller om att kämpa motströms. Och inte heller om att lämna vid första bästa trubbel. Kärlek handlar om att vara fri och göra vad du vill. Skaffa en ny kärlek, utan att lämna den gamla. För visst finns det saker du älskar med honom?

Jag förstår, fortfarande, inte varför människor väljer att upprätthålla artificiella problem som dessa. Varför ställa "lämna" mot "kämpa". Varför, någonsin, sätta livet på paus. Varför, någonsin, lämna någon man älskar. Varför, någonsin, kämpa i motvind. Monogami i ett nötskal. Jag förstår det inte. 
  • Spacefrog
    Anonym (k) skrev 2013-11-07 16:14:34 följande:
    Det här har inget med monogami att göra, varför skulle jag skaffa en till, vad skulle det lösa? Han vill ju fortfarande inte göra saker eller låta mig få en egen plats i hans liv. 
    Han vill ju inte saker, skriver du. Kanske en annan partner skulle vilja saker? Så kan du och din nuvarande partner ha de saker som är fina med just er relation. Samtidigt som du kan "göra saker" med någon annan. Till exempel.

Du har väl inte bara en enda vän, och förväntar dig att den vännen ska fylla alla dina behov? Vissa vänner är festliga, andra är du mer förtroliga med. Några ställer upp, några delar du kanske ett visst intresse med. Ingen skulle komma på den befängda idén att vi bara får ha en vän i taget, som dessutom ska fylla allt vi önskar. Men med kärlek, då verkar samma (som sagt, befängda) idé dominera. Men, jag vet inte, jag kan mest stå för att jag inte förstår. Jag kanske har missat något, det kanske finns någon slags högre mening med att utsätta sig för det där.
  • Spacefrog
    Anonym (respekt) skrev 2013-11-08 13:03:47 följande:
    Jag hoppas att du inte tycker att TS (eller andra) ska skaffa sig ytterliggare sexuella/romantiska relationer vid sidan av?
    Varför inte? Som jag läser TS verkar hon (om jag får förutsätta pronomen) tillskriva relationen väldigt mycket. Att den t.o.m. hindrar (!) henne från att leva ut saker (med sig själv, med andra).

Om, att träffa någon ny, kan bidra till dessa behov, så är det väl bra?
Svar på tråden Kommer aldrig få det livet jag vill ha pga pojkvän :(