Inlägg från: Kia761 2 |Visa alla inlägg
  • Kia761 2

Gravidtråd för oss som är över 35

Plussade igår riktigt svagt. Efter många om och men kom jag fram till att det var på bim-2.

Har en underbardotter på 10,5 månad så det blir tätt men det var så vi ville ha det även om det tog sig kanske lite väl lätt den här gången. Självklart välkommet men iaf.

• Kia761 2

Jag och sambon är båda 37 ska vi tillägga och kämpade nästan 3 år med dottern.

Grattis ni alla i tråden!

• Kia761 2
    Fiamedbarn skrev 2013-12-07 14:58:50 följande:
    Jag fick ett akut VUL idag för att jag var orolig - och allt såg bra ut! Han hittade ett embryo så stort som det ska (6+6) med ett pickande hjärta!

Jag kan fortfarande knappt tro det och är alldeles darrig men fick en bild med mig hem smile1.gif
    L
    Gud så skönt! Känns fantastiskt att ha fått se det lilla hjärtat slå.

Trevlig helg!
  • Kia761 2

Min fråga vänder mig till er som varit gravida innan. Mår ni sämre i den här graviditeten än första?

Jag har verkligen mått lite småtjyvis i en hel vecka, varit så vansinnigt trött och sprungit och kissat stup i kvarten. Illamåendet slog till med full kraft igår med. Förra graviditeten kände jag knappt av något förrän vecka 6-7 förutom lite molvärk.

• Kia761 2
    Scarlett01 skrev 2013-12-07 16:41:11 följande:

Stort grattis! Välkommen hit! smile1.gif
    Tack o tack!
  • Kia761 2
    Sessan78 skrev 2013-12-08 12:48:53 följande:
    Stort grattis till plusset och välkommen hit! smile1.gif

Jag är gravid med syskon och för min del är illamåendet värre, med kräkningar, den här gången. Känner mig sjuk och helt däckad hela tiden. Lite jobbigt men samtidigt så hoppas jag att det kanske innebär att pyret lever den här gången... smile1.gif Ska göra VUL 13/12...
    Tack!

Är också helt sänkt. Hoppas verkligen att tröttheten ger med sig senare i graviditeten.
  • Kia761 2

De flesta (eller iaf de som svarat) verkar må sämre i "andra" graviditeten än den första.

Ser inte fram emot mycket illamående men sånt kan ju komma och gå under hela graviditeten förstås.

• Kia761 2
    Scarlett01 skrev 2013-12-11 21:31:38 följande:

Åååh jag börjar fundera över vad jag gett mig in på? smile4.gif Ingen annan som känner så? Eller som kände så när ni väntade första barnet?

Har ju önskat detta sååå länge, och vi har jobbat så hårt gör det, och nu när jag är där känns det lite jobbigt...

Mår illa hela tiden, magen är trög på gränsen till förstoppning hela tiden... Har börjat synas på mig nu, en kula, så nu har jag börjat nojja över vikten... Och på grund av illamåendet måste jag äta nåt väldigt ofta, så det känns som att jag äter hela tiden...

Jag älskar min sambo, men hans brister är så galet uppenbara för mig nu... Och nu är vi fast med varandra... Och jag vet att jag är helt knäpp och att det säkert är nåt man ska igenom, men just nu funderar jag verkligen på vad jag gett mig in på...

Kunde varit jag som skrivit.

Jag skrev för drygt en vecka sedan i en "planera-barn-tråd " att egentligen känns det som att jag inte skulle orka med en graviditet då vi har det väldigt kämpigt pga min fars cancerbesked. Detta tär på mig och sambon emellanåt då vi båda är väldigt ledsna över det som skett och i vår frustration tar ut det på varandra. Nu är man här iaf, väldigt oväntat, men jag försöker verkligen se glädjen i att ge vår dotter ett syskon och våra föräldrar ett till barnbarn. Allt sätts på sin spets och då är det tyvärr inte säkert att det är ljuva tankar och funderingar som måste avhandlas. Hoppas verkligen att du med tiden kommer se det ljusare och att du och sambon reder ut saker. Ni behöver varandra nu.

Jag kan bara tala för mig själv men den här graviditeten är mer av allt. Mer känslosvallningar, mer molvärk, etc etc, listan kan göras lång, men vad jag försöker säga är att även känslorna påverkas och blir starkare och intensivare.

Ta hand om er alla fina gravida mammor!
  • Kia761 2
    Snowgirl skrev 2013-12-12 08:40:59 följande:

Jag tror inte alls att det är ovanligt att känna som du gör. Det är en stor omställning att bli gravid och bli förälder och hormonerna rusar. Jag tror att man ska försöka ta det lugnt och försöka acceptera känslorna. Det kommer att gå upp och det kommer att gå ner. Jag minns att det inte var en dans på rosor första tiden efter förlossningen och jag kände på något sätt en press på att jag skulle vara glad. Jag hade ju längtat så länge. Istället satt jag och grät i soffan för att jag var hungrig och dottern skrek. Med lite perspektiv på det hela så inser jag att jag var lite för hård mot mig själv. Det tar tid att få ordning på tillvaron efter stora förändringar. Samtidigt så tog det egentligen inte så lång tid innan vi hade hittat våra nya roller. Det bara kändes som en evighet just då.
    Kram till dig!

Och med det sagt så smyger jag mig in i tråden. Plussade imorse smile1.gif Egentligen vet vi ju inte om det kommer att gå bra förrän ca v 18 efter svar på fostervattensprovet, men jag hänger här lite försiktigt så länge smile1.gif
    Härligt Snowgirl! Grattis !

Vi såg väl en glimt av varandra i planera barn-tråden om jag inte minns fel..?

Kul att du kom hit nu

Kan bara instämma med allt du säger.
  • Kia761 2
    Snowgirl skrev 2013-12-14 08:00:29 följande:

Nä jag tror inte det kommer att gå vägen den här gången heller. Om inte testet ökar i styrka imorgon är det nog kört tyvärr. Det här är fjärde graviditeten och jag börjar lära mig mönstret för hur det ska se ut för mig. Är lite deppig så här på morgonen och till råga på allt ska det bli 10 plusgrader och regn till veckan. Blä!

Jag fick väldigt svaga streck i flera dagar och först på bim+4 blev det tydligt.

Hoppas verkligen att du inte ska behöva gå igenom ett till missfall. Känner du mycket värk med?

Kram och lycka till.
  • Kia761 2
    Snowgirl skrev 2013-12-14 10:24:34 följande:

Kia, Tack för pepp. Det skulle ju kunna gå bra, men jag har lite svårt att tro på det. Jag jämför lite för mycket med mina tidigare graviditeter, men vem vet? Jag gillar inte ovissheten, men det är väl bara att avvakta.

Nu vet jag inte din historia men har du fått något som ska stötta upp graviditeten i början? Tänker att dom som går igenom ivf får extra progesteron t ex.

Ovissheten är alltid värst, om man nu ska få ett negativt besked kan man likväl få det på en gång. Brutalt och ärligt.
  • Kia761 2
    Hanniz74 skrev 2013-12-14 10:56:13 följande:

Hej. Hoppar in här hos er. Är 39 år o gravid med tvillingar, 14+0 idag. Gjorde KUB i tisdags med goda resultat och känner att jag äntligen vågar börja se framåt och tro att det ska gå bra. Tyvärr har jag grymma foglossningar o använder kryckor sen två veckor tillbaka :( illamåendet har dock gett med sig och nu längtar jag efter att få bli trebarnsmamma och att se min fyraåriga dotter som storasyster.

Grattis till tvillinggraviditet! Kul!

Har du haft mer symtom tidigt i denna graviditet ? Det sägs ju det i och med att dosen hcg är den dubbla. Bara nyfiken.

Ha en fin tredje advent!
  • Kia761 2
    Snowgirl skrev 2013-12-14 11:56:48 följande:

Kia, Jag tror inte att jag behöver progesteron. Mitt problem är nog mest genetiska avvikelser på embryot eftersom jag dels är nästan 40 och dels är bärare av en translokation bara den ger ca 25% risk för missfall eller ett avbrytande av graviditeten. Däremot äter jag en tredjedels barnalbyl på eget bevåg. Det är samma som Trombyl som jag fick utskrivet när jag väntade dottern. Skulle nog kunna få det utskrivet nu också, men orkar inte kontakta barnmorskan innan jag kommit en bit in i graviditeten. Sen måste hon kontakta läkaren och så kanske jag ändå har fått missfall innan det är klart.

Vi får verkligen hoppas på det bästa.

Jag förstår att man, som i ditt fall, inte vågar vara 100 % glad när man har lite i bagaget.

Fråga, har symtomen minskat när du tidigare fått missfall eller har det bara kommit med värk och blödningar ?

Lyckokram!
  • Kia761 2

Molvärk(växtvärk), anyone?

Jag är ju så tidigt i graviditeten, går in i vecka 6 idag men jag tycker mig ha mycket mer molvärk än innan. Jag har det inte hela tiden utan kommer stötvis någon gång i timmen men då med en ganska intensiv värk.

• Kia761 2
    Snowgirl skrev 2013-12-17 18:46:52 följande:

Idag kom jag hem och kikade i postlådan, men inga test! Posten har väl lite för många julkort att sortera. Jag fick ett mindre sammanbrott eftersom jag var galet hungrig. Sambon kände att han var tvungen att åka och köpa test. Redan där borde jag väl ha fattat att jag faktiskt är gravid på riktigt och ja testet var ordentligt mycket starkare idag Jag hade visst lite fel. Nu känns det lite bättre. Det är inget som garanterar ett barn om nio månader, men steg ett är avklarat steg två blir ul kring v 8 och steg tre fvp kring v 14.

Vad härligt!

Nu får du njuta av den tanken över jul.

Var själv nära att köpa test idag men ångrade mig i sista stund och tänkte att det jag inte vet har jag inte ont av-tills vidare iaf .
  • Kia761 2
    Sessan78 skrev 2013-12-18 10:26:21 följande:

Här är det ledsamt idag. Den här graviditeten mår jag fruktansvärt illa. Illamående med lite kräkningar all vaken tid. Det är ganska handikappande men jag kämpar på för att vardagslivet ska fungera efter bästa förmåga. Av min sambo möts jag bara med suckar, irritation och skuldbeläggning. Anledningen är att han måste ta dra det tyngre lasset hemma...ta större ansvar för dottern, matlagning och städning. Känner mig bara helt förtvivlad. Det är inte så att jag inte gör något, sköter allt tvätt, handling, ta ut sopor (där lukten får mig att spy).

Nu vet jag inte ens om jag vill fortsätta min graviditet. Min sambo pratar inte med mig utan ger mig bara den tysta behandlingen (som vanligt). Känner mig bara otillräcklig... smile4.gif

Lägg korten på borden. Säg hur du känner och skräd inte orden. Han kanske inte alls uppfattar situationen så allvarlig som du. Viktigt är nu att ni får igång en dialog och att han inser hur mycket han sårar dig med sina tysta behandling av dig. Lägg ingen prestige i att bara vara tyst och lida, ni är två om det här.

Hoppas verkligen att ni börjar prata med varandra.
  • Kia761 2

Trött, anyone?

Jag är gaaalet trött. Kan det bero på järnbrist så här tidigt?

• Kia761 2
    Patricia4 skrev 2013-12-19 07:51:05 följande:

Säger lite försiktig hej igen . Fick ett svagt plus på clearblue imorse och tre svaga streck på testlagrets igår:)))

3,5 vecka efter missfallet!!! Har testat negativt emellan och har mått riktigt illa i tre dgr nu. Har aldrig mått illa såhär tidigt förut:) mitt tredje augusti barn !

Wohoo!

Grattis !
  • Kia761 2
    Snowgirl skrev 2013-12-19 17:58:59 följande:
    Skulle inte tro att det beror på järnbrist. Jag är också galet trött och jag är bara i v 5. Järnvärdet kan inte bara rasa så där tänker jag, men det skadar väl inte att ta ett HB. När ska ni i tråden till barnmorskan första gången eller när var ni dit ni som har kommit lite längre?
    Mitt sunda? förnuft säger mig också att det inte är järnbrist heller men jag har aldrig känt mig så slutkörd i hela mitt liv. Kanske kan bero på att man har en liten tös som tar mycket av ens energi nuförtiden och en del tråkigheter i familjen.

Jag tog ett blodtryck hos barnmorskan igår då mitt blodtryck for i höjden i slutet på förra graviditeten men den riktiga inskrivningen har jag först i 21 januari. Dum som jag var nämnde jag inget om tröttheten. Vi pratade i allmänna ordalag om hur jag kände mig i den här graviditeten.
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35