Inlägg från: mwiksten |Visa alla inlägg
  • mwiksten

Gravidtråd för oss som är över 35

Jag tyckte att jag var ganska "gammal", 38 och gravid. Men när vi började planera för en till bebis så var jag hos familjeläkaren(för annan koll) och då sa först dsk att 38 är ingen ålder nu när man skaffar barn. Sen sa läkaren nåt liknande när jag träffade henne Glad. Och nu när jag var till BM på inskrivning så frågade jag om dom inte skulle ta några extra prover eftersom jag var så "gammal", men tydligen var jag inte det enligt henne.  Det är ganska skönt att få höra att man fortfarande är "ung" Tungan ute  . Inte kul om man skulle fått höra att man är så "gammal" av alla. Det kommer säkert att komma sånt från andra(vänner och bekanta), men jag lyssnar mer på sjukvårdspersonalen.

Det är 11 år sen sist jag var gravid men jag tycker det är så roligt att börja om nu. Det har gått lång tid och det känns som allt är nytt igen. Sen känner jag mig inte äldre än 30 så när jag säger 38 måste jag tänka efter så jag verkligen sa rätt Flört

• mwiksten

Har börjat må bättre sen en vecka tillbaka, men idag har jag mått illa igen och trött hela dagen. Sov nån timme mitt på dan, vilket är ovanligt. Undrar om det beror på att jag höll igång rätt mycket igår, tvättade och fixade hela dagen? Börjar kännas lite bättre nu men har ingen ork.

• mwiksten

Idag ska vi prata med gynläkaren om fostervattensprov. Har nån av er gjort fostervattensprov eller tänker ni göra det?

• mwiksten

Nu har jag varit och träffat gynläkaren och pratat om fostervattensprovet. Så i början av januari ska vi göra det. Lite speciell läkare var det, överläkare. Han rabblade massa fakta om provet och om kejsarsnitt, men saknade medmänsklighet. Men det gick bra iaf. Vi fick se bebisen som var väldigt livlig :)

• mwiksten

I Västmanlands läns landsting gör man inte KUB. Och jag vet inte om man gör moderkaksprov här heller. Vi har bara blivit erbjudna fvp och då vi inte kan göra KUB så tar vi det.

• mwiksten

Jag åt på MAX igår och bebis gillade verkligen inte det Tungan ute  Jag tycker det var jättegott och onyttigt men när vi sen var på ridskolan kände jag att det vände sig i magen. Så till toan och upp kom allt igen! Det är ju alltid kul när nåt sånt händer när man inte är hemma......Obestämd   Tur min man var med så dottern inte blev ensam. Kan ju vara magsjuka då jag fortfarande känner mig lite matt, men jag tror mer att det är bebis och jag bara kräktes ju bara en ordentlig gång.  Blir iaf till att ta det lugnt idag och bara ligga i soffan.

Fiamedbarn, jag tror att du känner dig mindre gravid för kroppen tänker mer på den dåliga magen.

• mwiksten
    lindamama skrev 2013-12-05 19:24:49 följande:
    Samma här, tänkte göra fostervattensprov men eftersom ds är i princip det enda man ser då så valde jag bort provet. Hade behållt bebis ändå  :)
    Det är tre kromosomavvikelser dom ser på fvp, men läkaren sa att förutom det som visar ds så om det visar avvikelser på de andra två så är bebis så dålig att det oftast inte överlever graviditeten.
    Man kan visst kolla vissa ärftliga sjukdomar med fvp om det finns såna i släkten. Och få veta könet.
    Hoppas jag kom ihåg rätt nu som läkaren förklarade för oss.
  • mwiksten

Samma för mig. De tre tidigare graviditeterna så mådde jag bra från början till slut. Men nu har jag mått illa fram till v 10 och varit jättetrött hela tiden. Nu mår jag mycket bättre, lite illa nån gång men bara jag äter regelbundet så går det bra. Fortfarande trött på kvällarna och vilar några gånger per dag, men nu orkar jag iaf städa och pyssla lite på dagarna.

• mwiksten
    Patricia4 skrev 2013-12-24 07:55:30 följande:
    God jul alla gravida i denna tråd!!

Hur mår ni därute?
    Har dragit ut en lista på nätet på vad man får och inte får äta på julbordet. Det var ju 7 år sedan sist ;)
    Och tydligen är det kört med gravad lax...:( älskar ju det!!!
    Men är så förstoppad så jag borde inte äta alls. Har köpt laktulos nu, står inte ut och ser ut och vara i sjunde mån på grund av det...
    Men jag klagar inte.... Fast jag gör det..;)
    En liten mirakelbebis är därinne och jag är så tacksam . Ska vara extra snäll idag :)
    Enligt livsmedelsverket får man äta gravad lax om den är nygjord, eller tolkar jag fel?  Läs här  www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/gravida/

• mwiksten

God fortsättning till er alla :)

Massor av kramar till Bettanspettan och M39. Hoppas vi får se er igen här i vår Hjärta {#emotions_dlg.flower}

Jag har haft tokstressiga dagar så jag har bara hunnit läsa ikapp ibland på kvällarna. Vi är hemma hos släkten sen en vecka ungefär och mellan 29 dec till 1 jan har min man fyllt år, min morfar fyllde 90 på nyårsafton och så fortsatte festen i samma lokal som vi hade 90-års kalaset i på kvällen. Då vi var närmare 30 pers som firade nyår med mat och fest. Så jag har bakat, lagat mat, sprungit och så städat på det(har inte varit själv med allt men det var ändå för mycket). Trodde kroppen skulle gå sönder den 1 jan efter allt var klart och bortstädat, men den höll ihop på nåt sätt :P. Men i går kväll låg jag i stort sett hela kvällen och såg barnfilm men lilltjejen(11 år) som kände sig sjuk. Sen sov jag över 11 timmar inatt!! Men vi blir kvar här några dagar till och nu tänker jag bara ta det lugnt!

Nu är jag i v 15 och har köpt mina första mammabyxor :) Och nästa vecka ska vi göra fostervattensprov...spännande... Drömmer

• mwiksten
    Patricia4 skrev 2014-01-07 12:56:50 följande:
    Välkommen MinM, kul med fler i tråden!

Varning för ett gnäll inlägg: Blev mäkta irriterad på barnmorskan och de besked hon gav mig. Tydligen görs vare sig KUB eller moderkaksprov i Sörmland. Vi över 35 erbjuds NUPP eller/och fostervattenprov. Blir så irriterad över att det inte är samma överallt i sverige. Har dessutom jättedåliga erfarenheter av vårt landsting sedan förut och nu detta. Min senaste förlossning var katastrof och eftervården  likaså. Usch vill typ flytta från den här stan NU.Hörde knappt va hon sa och sen bad hon om ursäkt för att hon är ny på MVC ...tydligen jobbat på förlossningen förut. Gissa vem jag fick som bm? Ja just det. Hon är säkert bra, men vår kontakt började inte så bra.

Sen när jag blir upprörd så blir jag verkligen UPPRÖRD Demon. Typ PMS gånger 100. Kan knappt lugna ner mig på direkten .Sen blir jag gråtfärdig. herregud vad fjantig man känner sig. Vet ju inte ens om jag vill ha KUB. Men när nån säger att jag inte får det blir jag galen...Skrikandes

Nej hem och dra täcket över sig. Fick tid till nästa fredag och jag känner att det knappt värt att gå dit Rynkar på näsan

Säg, överreagerar jag? är det hormornerna som spökar??
    I västmanlands län är det också bara fostervattensprov som gäller. Sen har jag ingen tidigare erfarenhet härifrån då jag bara bott i Västerås 1,5 år. Barnmorskan jag har på spec.mödravård är jättebra iaf :) Gynläkaren jag träffade inför fvp blev jag inte så förtjust i. Får se i morgon efter fvp vad jag tycker....  Hade jag kunnat göra kub så hade jag gjort det innan jag bestämt mig för fvp, men nu hade jag ju inget val. Lite tråkigt tycker jag.
  • mwiksten

Ska på fvp om två timmar nu!!  Börjar vara lite nervös faktiskt Tungan ute Inte för nålen utan för att jag ska se bebisen i magen igen. Och sen ska man vänta på provsvaren. Men när man fått svaren och varit på RUL så ska man väl ändå börja slappna av mera.

• mwiksten

Hemma igen och fvp gick bra. Kändes bara lite då hon stack till :)
    Fick se bebisen och allt såg bra ut enl bm :) Den viftade med armarna och har blivit så stor :)
    Har lite känningar i magen men kommer vila till i morgon iaf.
    Om ca en vecka får vi svar.

• mwiksten
    Cissan skrev 2014-01-08 12:26:55 följande:
    Hoppar gärna med i tråden :)) Blir 36 till sommaren och väntar mitt andra barn, är i v 31. Min första dotter är 8 år. Hade en underbar graviditet med henne men denna gg har jag alla gravidkrämpor man kan få....varje dag är en pina och har nedräkning elva tiden men än ser jag inte riktigt ljuset i tunneln. Ska föda med planerat snitt den 7/3 så en v tidigare iaf, yeah! Har gått upp ca 22 kg redan så det blir en jobbig resa tillbaka sen....men det tar vi då :))) Ngn mer med pl ks här!?
    Hej och välkommen :)
    Jag har planerat snitt i juni, mitt fjärde :)
  • mwiksten

Jag gjorde vul i v 5 och 7. I v 7 såg vi hjärtat. Men det var skönt att se att det var en bebis där i v5 även om det bara var en liten klump :) Har gjort två vul och två ul än så länge och även om jag är glad att se bebis varje gång så har jag ändå varit lite orolig hela tiden. Men det kommer jag nog vara tills magen är större och jag känner bebisen röra sig varje dag :)

Nu väntar jag på svar på fvp och fast dom sa att det skulle komma i slutet av den här veckan eller början av nästa vecka så väntar jag på svar varje dag..... vem är otålig..? Solig

• mwiksten
    Sessan78 skrev 2014-01-16 15:08:36 följande:
    Varit på inskrivning hos på MVC idag. Känns bra men jag tycker samtidigt att de här första samtalen känns ganska fåniga. Fick ungefär samma information som när jag väntade dottern.... När man redan gjort detta en gång så behövs inte riktigt samma info...eller?!?
    En liten fråga: går ni själva på kontroller eller följer partnern med? Förra gången gick vi oftast tillsammans men det verkar vara helt ointressant denna gång för min sambo...
    Ja, det känns lite onödigt att höra allt igen. Men man kunde kanske bara få en snabbgenomgång istället :)

Jag kommer gå själv på de flesta kontroller. Ev nån gång kommer nog min man följa med, men man gör ju inte så mycket hos barnmorskan. Det enda som är roligt för honom är att man får höra hjärtljudet.
  • mwiksten
    mallan74 skrev 2014-01-27 12:47:19 följande:
    Hej alla!
    Tänkte höra om det är nån som är insatt i kub-testet. Saken är den att jag idag är i v 18 (17+4). Jag gjorde kub-ul för ca 3 v sen o blodprovet för exakt 2 v sen. När jag tog blodprovet så sa dom att det tar 2 dagar innan det når Karolinska o därefter 10 dagar innan svar vilket borde vara vilken dag som helst. Alltså jag tänker vrf så lång o sen procedur?? Låt oss säga att jag har hög risk o ska gå vidare med fvp, då är jag ju drygt i v 19. Hur kan man då välja o ta bort ett barn så sent i graviditeten? Det måste va fruktansvärt svårt, jag har känt sparkar sen 2 v tbx. Nån som vet vrf det går till på detta sätt? Vet verkar som att kubtestet går lite olika till beroende på var man bor. Jag bor i Halland. Dröja fram tills man är i vecka 19 innan man får svar är ju verkligen omänskligt.
    Låter lite konstigt tycker jag också. Det låter mer som du beskriver fostervattensprov mer än kub. Hoppas du snart för svar.
  • mwiksten

Idag märker jag att jag är gravid :P
    Har just ätit en stor portion till middag och nu sitter jag å äter ostkrokar och toblerone!!
    Bara för att jag måste! Är ju mätt men kan inte rå för det :D Så gott!
    Tänker att jag borde må illa nu, men istället mår jag så bra :D

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35