Inlägg från: Lejoninna77 |Visa alla inlägg
  • Lejoninna77

Gravidtråd för oss som är över 35

Jag hoppar också in här om jag får :) Jag är 36år,har 6 barn mellan 2år-13år,4 tjejer o 2 killar.Vi har tänkt försöka få en till liten,inne på 4:e försöket nu.... Hade ni lika lätt att bli gravida denna gång som innan ni var 35år?? Verkar segt tycker jag,men det kanske är för att jag vill för mycket!? :P GRATTIS till alla er som fått pluss!!! 

• Lejoninna77
    Patricia4 skrev 2013-11-14 19:07:10 följande:
    Zimba: tyvärr har de ökat och har som mensvärk. Tror att det är kört :(( ska försöka få en tid imorgon bitti !
    å,nej vad trist :(  Jag hade ett ma för 3år sen,var då i v.12,men fostret hade dött redan i v.8......
  • Lejoninna77
    Zimba78 skrev 2013-11-14 22:00:59 följande:

Gud vad hemskt, det tycker jag är det värsta att man kan få ett missfall utan att märka det förrän flera veckor senare och så tror man att man är gravid. Märkte du ingenting v 8 när det hände?
    Det jag reagerat lite på var att jag tyckte att brösten inte kändes ömma,jag kände mej inte gravid överhuvudtaget,men jag tänkte kanske att det var en "lätt" graviditet utan så mkt känningar,men så fick jag lite ljusröda flytningar som blev mer o mer,då var jag in o kollade mej,fick cytotec för att skynda på det hela,det var mkt jobbigt för psyket och känna alla blodklumpar som ramlade ut i toan :(
  • Lejoninna77
    M39 skrev 2013-11-15 07:09:57 följande:
    Hej! Glider in i gruppen om man får. Är 39 och har plussat m min 4:e, första försöket. Enligt appen så ska jag vara i v5(4+4)...men man blir lite nojjig då man läser om så många som får MF. Jag har aldrig haft problem att bli gravid , inte behövt äta en massa saker som jag ser att en hel del gör ( andra trådar) . Så jag hoppas verkligen att det här lilla miraklet ska stanna kvar nu....fast jag inte äter nåt speciellt tillskott, men det kanske är dags att börja? :/ Vill iaf säga grattis till alla som plussat och jag hoppas innerligt att det går bra för Dej Patricia4. Ska på hälsosamtal 29/11 så den stackars barnmorskan kommer väl bli bombad m vitamintillskottsfrågor av mig.. :)
    Grattis till plusset!! Jag är lite nyfiken och undrar hur snart efter ä.l du fick symtom?? Och vad var det isf.? Jag väntar o väntar på att jag ska börja känna något,OM de har tagit sej....

• Lejoninna77
    Patricia4 skrev 2013-11-15 11:54:16 följande:
    Hej
    Kom precis hem från gyn och fick ett vul. Läkaren mätte graviditeten till 5+5 och jag ska enligt sista mens vara på 6+4... Plussade ju senare än vanligt denna graviditet. Förstår inget. Antingen MA eller så har jag helt enkelt blivit gravid en vecka senare. Nytt vul om två veckor . Hoppas, hoppas! Läkaren såg inga tecken på begynnande missfall.
    Vad tror ni?
    Ägget kan ju ha fäst ganska sent,då kanske det kan bli så?!!?
  • Lejoninna77
    Patricia4 skrev 2013-11-19 09:34:47 följande:
    Blev han chockad, stackarn! Inte lätt att stå brevid :)

Jag är sjukt orolig hela tiden vilket får mig att tröttna på mig själv och alltihop. Känner efter hela tiden liksom ..:(
    Känns som mitt MA gjort mig så osäker, sen är det den här känslan att " vilja för mycket" som gör att man är bombsäker på att det kommer att gå åt helvete ...

Igår berättade jag för min pappa ( som är rätt krävande person) . Hans reaktion var som väntat inte trevligt, men blev ledsen ändå. Han mer eller mindre skällde ut mig och undrade " hur fan det kommer sig att 50 åringar (är 38) skaffar barn och varför i helvete jag "låser mig "18 år framåt igen !!??"

Har inte berättat för så många och efter gårdagens kommentar så vill jag inte heller. Orkar inte.
    Önskar att jag inte hade testat med digitalt och gjort vul , allt känns bara förvirrande och hopplöst.

Förlåt ett deppinlägg, men hormonerna sprutar verkligen ...
    Åh,vad tråkigt när föräldrarna reagerar på det viset! Jag har inte haft lätt med mina heller när jag berättat att jag skulle få barn.... Min mamma sa till mej på BB när jag fått mitt första barn:Jaha,nu vet du vad du ska göra 18-20år framöver..... Det var ju inte så smart sagt när hormonerna löper amok efter förlossningen :( 
  • Lejoninna77

Hej! Jag hoppar in här jag med,jag fyller 37 i sommar och väntar mitt 7:e barn(v.7)De andra 6 har jag fått innan 35,så det jag funderar mest på nu är OM jag bör göra några tester eller ej,jag har inte gjort några alls med de andra..

Är det mest vanligt m fostervtnprov när man är över 35? KUB-test har jag sett nämnas,men vet ej vad det innebär riktigt.

Är det någon här som INTE gjort tester och isf. varför?

• Lejoninna77
    Irmeline skrev 2014-02-13 17:06:09 följande:
    Wow ,7:e!! Hur gammal är äldsta?

Kub är kombinerat ultraljud och blodprovet kring v12, ger en risk för kromosomavvikelser bl.a. Det är riskfritt och ofta gratis över 35. Där kollar de även att annat ser bra ut, vilket jag tycker är skönt. Jag skulle inte gå direkt på fvp om jag inte hade en förhöjd risk apriori (mer än ålder) då det innebär en viss risk.
    Min äldsta fyller 14 i år,och yngsta fyller 3år :) Tack,då vet jag,så KUB är bara ultraljud och ett blodprov,så man sticker liksom inte in några nålar i magen... Ska fundera om jag ev ska göra det då,ska väl snart ringa o få en tid för inskrivning,och diskutera m BM.
  • Lejoninna77
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-13 17:24:23 följande:
    Jag blir 38 i år och väntar vår sjätte. Vår yngsta fick jag för 4 år sedan och har inte gjort varken kub, mkp eller fvp på nått av barnen. Det sägs ju att det är större chans att få missfall på ett friskt barn pga mkp/fvp än att man hittar ett fel. Vi chansar och har integritet något och RUL såg finfint ut.
    Min väninna gjorde fv-prov när hon var 38år och väntade barn,mest för att hon tyckte synd om de äldre syskonen ifall det skulle födas ett barn med downs ex.Hon läckte fostervatten i 2veckor efter provet,och risken att hon skulle få missfall var mycket stor :( Det var inga fel på deras barn :) 

Det blir nog så att jag inte heller gör några prover.

Visst är det mammor under 35år som VILL göra dessa tester,och som får göra det?
  • Lejoninna77

Någon får gärna lägga till mej i BF-listan,jag är så dålig på sånt! Jag har bf. 4 okt enligt mens,så det kommer säkert att ändras när man varit på RUL. 
    Ringde min BM för att få en inskrivningstid i måndags(är i v.9 nu),fick komma om 4 veckor,men hon frågade om vi funderat på nån fosterdiagnostik,och jag tror faktiskt jag ska göra ett KUB-test..

Någon frågade om de flesta kollar kön på UL,jag har inte kollat kön på nån av mina 6 barn,jag tycker det är så spännande att se vad det blir på förl.,det är det som har drivit mej "framåt" och fått mej att orka :) Olika för alla!!

Men jag måste höra med er hur ni mår?? Jag mår så fruktansvärt illa,har gjort de i ett par veckor nu,jag mådde hur bra som helst när jag plussade..Jag har tappat lusten till att laga mat,göra grönsaker/sallader osv.. Jag som annars älskar matlagning och har alltid mkt grönsaker till maten,men nu är det stopp,det mesta växer i munnen,och jag mår småilla hela dagarna/kvällar,och är så trött att jag knappt orkar hålla ögonen öppna...Jag minns inte att det var så här illa vid mina sex tidigare graviditeter,börjar tro om det kan vara två därinne??? Men,äsch man kan säkert må så här dåligt ändå fast det bara är en :)
    Det som är jobbigt är att det verkar mest vara onyttiga saker som kan dämpa illamåendet,typ glass,lakrits,annat godis,varmkorv och mos,jag som annars är återhållsam med sötsaker Rynkar på näsan

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35