• MH1

Söker råd inför möte på familjerätten

Hej. Jag håller med föregående: du måste absolut ha juridisk hjälp i det här! Och när du är hos Familjerätten bör du ha en positiv attityd, vara öppen för att det är för barnens bästa i allt ni diskuterar. För det är bara det, det handlar om i såna här ärenden. Ge gärna exempel på vad du tycker har varit svårt och som du anser drabbar barnen.
    Det jag tycker är märkligt i det hela är att ni inte förrän nu ska diskutera hur umgänget med barnen fast ni varit separerade (skilda ?) i snart 1 år.
    När jag och mitt x skiljde oss gick vi också och hade ett samtal (hos en familjerådgivare ...typ) för att vi hade minderårigt barn och att vi skulle försöka enas i umgänget m m. Det vi enades om då var att vi inte kunde enas, ungefär. Det gick till förhandling. Jag hade en advokat med mig som stöd. Förhandlingen gick ganska fort då jag ville ha ensam vårdnad och x:et opponerade sig inte alls om det. Sen tog domaren fram almanackan och gick igenom hela året; alla lördagar-söndagar och stora helger så det blev varannan på allt. I domen skrevs att jag fick ensam vårdnad och att x-et hade rätt till umgänge varannan ... (det bästa hade varit om det stått "ska ha" umgänge eftersom det sprack ganska fort, men det är en annan historia).
    Ja, det var ett exempel på hur det kan gå till. Men mitt tips är att du letar upp ett juridiskt ombud, snarast!
    Lycka till.  

Svar på tråden Söker råd inför möte på familjerätten