Söker råd inför möte på familjerätten
Jag och mitt ex har varit separerade sedan i julas. Vi är tyvärr inte vänner längre, massa jobbiga konflikter elaka sms och mail som nu till sist tagit all kraft och energi ur mig, så jag nu som sista utväg fått byta mobilnummer. Vi har två barn tillsammans som är 4 och 7år. Nu ska vi i veckan på möte hos familjerätten och planera ett schema för hur barnen ska bo. Barnen har den senaste tiden bott mest hos mig. Mitt ex har sagt till mig att han går med på mitt förslag på schema, som är ett 50/50 schema.
Men nu har jag fått höra på omvägar att han tänker stämma mig om barnens boende efter mötet, och att han bara går med på mitt schema för att få ett bättre utgångsläge i rätten, då han har barnen 50/50 istället för varannan helg som nu.
Behöver alla råd jag kan få nu. Hur funkar det när man gör avtal om schema på familjerätten, lägger man upp det så att det ska gälla en viss tid, och sen har man en uppföljning? Eller hur brukar det gå till? Jag tänker be om att vi gör upp en sån planering, då det blir väldigt påfrestande för barnen om vi ändrar schemat så han har dom 50/50 från att bara haft dom varannan helg innan. Så kommer han sedan springa till en advokat och slita upp dom från det nya schemat IGEN!? det mår ju inte barnen bra av. Just våra barn är väldigt känsliga för stora förändringar och de behöver kontinuitet och förutsäjbarhet, alltså inte en massa förändringar som gör dom otrygga.
Är det rimligt av mig att kräva en uppföljning på schemat om 6-9 månader. Hur tror ni tingsrätten ställer sig till om exet, några veckor efter schemaplaneringen lämnar in en stämning på boendet och plötsligt vill ändra det vi kommit överens om? Då kommer dom väl ifrågasätta varför han plötsligt inte tycker det vi bestämde på familjerätten är bra nu?