Inlägg från: Anonym (maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (maja)

Söker råd inför möte på familjerätten

Jag och mitt ex har varit separerade sedan i julas. Vi är tyvärr inte vänner längre, massa jobbiga konflikter elaka sms och mail som nu till sist tagit all kraft och energi ur mig, så jag nu som sista utväg fått byta mobilnummer. Vi har två barn tillsammans som är 4 och 7år. Nu ska vi i veckan på möte hos familjerätten och planera ett schema för hur barnen ska bo. Barnen har den senaste tiden bott mest hos mig. Mitt ex har sagt till mig att han går med på mitt förslag på schema, som är ett 50/50 schema.

Men nu har jag fått höra på omvägar att han tänker  stämma mig om barnens boende efter mötet, och att han bara går med på mitt schema för att få ett bättre utgångsläge i rätten, då han har barnen 50/50 istället för varannan helg som nu.

Behöver alla råd jag kan få nu. Hur funkar det när man gör avtal om schema på familjerätten, lägger man upp det så att det ska gälla en viss tid, och sen har man en uppföljning? Eller hur brukar det gå till? Jag tänker be om att vi gör upp en sån planering, då det blir väldigt påfrestande för barnen om vi ändrar schemat så han har dom 50/50 från att bara haft dom varannan helg innan. Så kommer han sedan springa till en advokat och slita upp dom från det nya schemat IGEN!? det mår ju inte barnen bra av. Just våra barn är väldigt känsliga för stora förändringar och de behöver kontinuitet och förutsäjbarhet, alltså inte en massa förändringar som gör dom otrygga.

Är det rimligt av mig att kräva en uppföljning på schemat om 6-9 månader. Hur tror ni tingsrätten ställer sig till om exet, några veckor efter schemaplaneringen lämnar in en stämning på boendet och plötsligt vill ändra det vi kommit överens om? Då kommer dom väl ifrågasätta varför han plötsligt inte tycker det vi bestämde på familjerätten är bra nu?

• Svar på tråden Söker råd inför möte på familjerätten
  • Anonym (maja)
    h8him skrev 2013-11-04 13:19:03 följande:
    Förlåt att jag frågar, men varför skulle det bli "väldigt påfrestande för barnen" att ha mer tid med sin pappa som motiverar så väldigt lång upptrappning?

Om du vet säkert att han kommer att stämma dig så kan du väl tala om det för honom under mötet? Lika bra att spela med öppna kort när det handlar om barnens bästa tycker jag. Sen förstår jag inte varför han vill ha ombytta roller och att barnen bara ska bo med honom, och ha helgumgänge med dig. Har man inte väldigt svåra samarbetsproblem, eller stora avstånd mellan hemmen, så får man oftast inte igenom att barnen bara ska bo hos en förälder enligt min erfarenhet.

jag menade med påfrestande att det blir det för barnen om vi ändrar planering till 50/50 också får han igenom att barnen ska bo heltid hos honom några veckor senare.. kanske tänkte fel.. men vill inte att det ska bli för rörigt för barnen, att deras schema ska ändras en massa fram och tillbaks, vill helst undvika det.

Idag fick jag brev från hans advokat, han kräver vårdnad och hela boendet. Nu ska vi på möte på familjerätten i veckan, jag vet inte riktigt hur jag ska göra på mötet. Det känns hemskt att han stämmer mig, det har ju inte hänt något allvarligt, mer än att vi har väldigt svårt att komma överens om ett schema.. känns som en onödig "strid". Jag vill ju att vi ska komma överens och samarbeta.  
  • Anonym (maja)
    h8him skrev 2013-11-04 20:28:23 följande:
    Han får knappast igenom att han ska få boendet inom några månader. En tvist kan ta allt från några månader till flera år. För att få igenom en snabb förändring, inom några få månader, så måste han ha interimistiska yrkanden, och Tingsrätten måste besluta om det. Men har du inte svåra psykiska problem, alkoholproblem, obstruerar med umgängen osv så tror jag att han får svårt att få igenom det direkt.

Har ni långt mellan era hem?

Jag tycker att du ska rådfråga samtalsledarna på familjerätten om hur du ska göra nu, för det känns konstigt om ni ska upprätta ett gemensamt överenskommet avtal, samtidigt som han har stämt dig.

Och så måste du leta reda på ett bra ombud!

obstruerar med umgängen.. kanske jag gjort det? Det som hände i september var att jag sa ifrån att barnen skulle bo hos mig på heltid efter att han sagt "jag hämtar barnen på fritis och dagis när jag själv känner för det". (Barnen behöver ett schema så det gick jag inte med på).

Så från att ha bott växelvist hela sommaren och fram till september så har barnen nu bott på heltid hos mig i 2 månader, något som han inte har "godkänt". Jag har varit öppen med att jag gärna vill göra ett 50/50 schema på fam-rätten men det gick inte att komma överens när vi var där. Nu försöker han lägga fram det så att jag "tar" barnen ifrån honom och han bara får träffa dom varannan helg... Han vill att vi upprättar ett "tillfälligt" schema på fam-rätten, som ska gälla till rätten bestämmer något (han vill ha både vårdnad och boendet helt själv)... men känner mig lite osäker på om jag ska gå med på ett tillfälligt schema på familjerätten, nu när han stämt mig? Eller ska jag kräva det ska vara ett riktigt avtal?
Svar på tråden Söker råd inför möte på familjerätten