Inlägg från: Nilla81 |Visa alla inlägg
  • Nilla81

Var på hälsosamtal idag och den 11/12 ska jag dit igen för provtagningar.
    På måndag ska jag göra ett tidigt ultraljud. Vet inte om det blir vul eller ett på magen.
    Är då i v.7 (6+5) så vet inte om man kan se redan då genom att göra på magen.
    Lite nervös att det är nåt knas men får inte tänka så mycket.    

• Nilla81

Man kan göra ultraljud bara så där behövde direkt inte uppge nåt skäl.

Gör det på studenthälsan. Kostar 300 kr. De gör både vul och vanligt. Ringde i onsdags och fick på måndag så man behöver inte vänta länge.

• Nilla81
    Spionen skrev 2013-11-15 23:15:33 följande:
    Men va bra, toppen! Kan man boka tid där även om man inte är student? Hittade inget klart besked om det på hemsidan...

Japp det kan man. Det är väl främst till studenter men alla är välkomna. Jag är ingen student och har en kollega som var dit och hon är inte heller student. De frågar inget heller när man ringer.
  • Nilla81
    Spionen skrev 2013-11-18 08:29:18 följande:
    Har bokat UL :) Ringde nyss till Studenthälsan och fick tid på onsdag! Spännande, och väldigt nervöst :)

Vad kul!!!! Va på mitt idag och hon var väldigt trevlig.
    Gjorde vul och det va väl på gränsen till att man kunde se nåt. Var en liten klump med ett tickande hjärta. Så häftigt. Längtar tills man får se hela bebisen!!! Ska dit igen för jag hade visst 2 hinnsäckar men ena var tom. Hon rekommenderade att komma en gång till om ett par veckor för att kolla upp det så det inte blivit förändringar.
    Längtar redan
    tattines skrev 2013-11-18 21:00:09 följande:

Vad spännande! Vad är det man kan se på dessa tidiga ul? :)
    Man ser hjärtat och sen kollar hon runt lite i moderkakan så att det ser ok ut. Räknar ut hur långt gången man är ifall man är osäker.

• Nilla81
    Spionen skrev 2013-11-18 08:29:18 följande:
    Har bokat UL :) Ringde nyss till Studenthälsan och fick tid på onsdag! Spännande, och väldigt nervöst :)

Var det idag du var på ultraljud?
  • Nilla81

Spionen: fråga de dig när du ringde vilken vecka du är i? man tycker ju att de kanske borde bokat tid längre fram eftersom det kan vara för tidigt att se hjärtat. Hon sa att det va på gränsen att man kunde se när hon gjorde på mig. Men det gick. Kul att du fick se den lilla bönan så häftigt!!!

Tattines: Eftersom det är tidigt i graviditeten så görs detta genom vaginalt. De stoppar in som en stav. Så ser de barnet och kan räkna ut hur långt gången man är.

Jag känner mig däckad. Är så himla trött jämt och ständigt. Morgon illamående men har inte kräkts än fast det va nästan på G idag. Tycker det är jobbigt att må så här. Önskar veckorna kunde gå fortare nu så man kommer över perioden. Har gjort det med mina andra då jag hoppas att det är likadant med denna.

Jag har inte gjort tidiga ultraljud med dem andra och det har ju gått bra. Men denna gång är jag super nojjig även om jag inte haft blödningar eller bruna flytningar. Tycker det är en lång väntan fram till rul. Man borde kunna få göra vul eller vanligt ultraljud tidigare, att det borde ingå i mvc första mvc besöket.

• Nilla81

Vet ingen annanstans där man kan göra tidiga ultraljud. Visst kan man göra kub men då kostar det 1500 kr när man är under 35 år. Billigare med 300
    Hade du Helena? 

• Nilla81

Illamående från hell. Mår konstant illa men spyr inte än *peppar peppar*.

Måste försöka komma till ett apotek och köpa åksjuketabletter. Har för mig att de hjälpte vid

förra graviditeten. Har nog inte mått så här med de andra. Visst illamående på morgonen men då har det gått över. Jag hoppas att detta går över snart annars vet jag inte hur jag ska lyckas jobba. Kaffe tycker jag inte om längre.

Svar på tråden Någon från Uppsala?