Kräk skrev 2014-10-13 06:58:41 följande:
Jag var och är inte missnöjd med mina val. Men naturligtvis kan jag nu med facit i hand säga att det gjort min akademiska karriär svårare och att mitt värde på arbetsmarknaden inte är särskilt högt. Men det har även sina fördelar att skaffa barn när man är ung, även om de inte är lika många som nackdelarna. Jag betackar mig dina subtila försök till att kalla mig efterbliven!
Jag menade inte att du var efterbliven. Det jag menar är att folk är vad folk är.
Det gäller naturligtvis smarta som dumma. Det jag försöker säga är att en persons intellekt knappast är beroende av ålder sett ur ett värdsligt perspektiv, och bör inte generaliseras in i en mall på grund av sin ålder och bör inte dömmas på grund av sin ålder utan snarare av sina handlingar.
Du var bara ett gott exempel på en person som gjort samma val, när du var 18 och tre gånger till fram till åldern 29. Vilket betyder att du likväl kunde fått ditt första barn och hoppat av skolan och gjort om samma sak tre gånger till även om du väntade med ditt första barn till du var 24.
Det är ju uppenbarligen bara så du har prioriterat, när du varit ungdom och vuxen. Din ålder gjorde ju ingen skillnad på ditt agerande.
Huruvida jag tycker det är smart eller inte är ju irrelevant, dock hävdade du själv att du inte gjort samma val om du "hade hjärna". Men utan den här erfarenheten av just detta så finns det inget som pekar på att du hade "fått hjärna" om du inte valt att gå den väg du gjort idag. Så i längden kan du lika gärna ha vunnit på det, det är inte direkt upp till mig, jag känner inte dig :P