Inlägg från: Sommarlöv |Visa alla inlägg
  • Sommarlöv

Hur kan en ung mamma vara sämre än en gammal?

vaniljkaka skrev 2013-11-01 17:09:43 följande:

Men gud vad  folk lägger mycket fokus på jobb!? det var inte de tråden handlade om ens! Det är de ända folk har att komma med när de handlar om en ung förälder jobb jobb utbildning osv.. men nu lägger vi det åt sidan och ställer oss frågan ''är man sämre förälder för man är ung? ger man sitt barn sämre uppväxt?'' 

Fast det handlar ju inte bara om att ta hand om en liten bebis. Du undrade om man är sämre mamma för att man är ung. Nej, man behöver inte vara en dålig mamma för att man är ung, men du har sämre förutsättningar att ge ditt barn trygghet. Det är inte så tryggt att inte ens ha en gymnasieutbildning, inte ha ett jobb och vara helt beroende av sin partner. Vad händer om du och barnets pappa går isär? Du kan säkert ta hand om din bebis helt utmärkt och är säkert väldigt kärleksfull, men som sagt det är så mycket mer än det som vägs in i föräldraskapet. 

När man är lite äldre än 19 år så ser man saker annorlunda och kan väga in fler perspektiv i sitt resonemang. Du är 19 år, och du känns som 19 år. Ofta är man inte så väldigt mogen i sitt resonemang då. Men jag känner unga mammor som fått barn när de var 20 år, som är väldigt mogna. Fast de har haft ett stabilt jobb och väldigt bra betyg från gymnasiet och har alla förutsättningar för att t ex börja plugga senare. Jag tänker VÄLDIGT annorlunda nu mot hur jag gjorde när jag var 19 år....Jag tänker annorlunda mot hur jag tänkte när jag var 25 med, och jag kommer förmodligen tänka annorlunda om 10, 20, 30 år med. Det kallas erfarenhet, 
Svar på tråden Hur kan en ung mamma vara sämre än en gammal?