Inlägg från: Collinsmamma |Visa alla inlägg
  • Collinsmamma

Hur kan en ung mamma vara sämre än en gammal?

Mognad och livserfarenhet har mycket med föräldraskap att göra.

Jag är 19 och mamma till två små knottar.Min äldsta är 3år och min yngsta  blir snart 1år.
    Hade jag inte gått igenom vad jag gjort och upplevt och fått ta sånt ansvar som jag fått göra under min uppväxt så hade jag inte varit någon bra mamma som 16 åring.
    Jag var 15 när jag blev gravid med min son, Jag åt ppiller så han var inte planerad, men han var lika välkommen för det.
    Jag var 18 när dottern kom till världen och hon var planerad.
    Jag och barnens pappa har snart 5 år tillsammans och köpte en bostadsrätt för några månader sen.

Jag resonerade likadant som dig när jag fick min son.
    Men förstod rätt så snabbt att det inte handlar om att dom "äldre" föräldrarna ser ner på dom yngre. Dom försöker bara få en att förstå att ett barn inte är en dans på rosor. Och ja, det bästa är att ha sin utbildning innan man skaffar ett barn.
    Jag ska gå min utbildning på komvux nu när min föräldraledighet är slut och jag räknar inte med att det kommer bli lätt med två barn då det är sjukdomar, mardrömmar, vakna nätter och trots. Men jag har själv valt att ha det på detta viset och det är inget jag ångrar :). inte nog med att jag har två småttingar och snart börjar plugga, Jag börjar kanske snart arbeta på deltid som Personlig assisten.

Och sen, Vad är det här med " ung mamma"?
    Jag är också 19 år men jag är ingen ung mamma, jag är en mamma.

Svar på tråden Hur kan en ung mamma vara sämre än en gammal?