Hur kan en ung mamma vara sämre än en gammal?
Min mamma var 16 när jag föddes och hela min uppväxt tyckte jag att hon gjord allt rätt, och jag skulle minsann också bli en ung mamma. Först när jag själv blev förälder (inte ung sådan) och mina barn kom upp i skolåldern så kunde jag jämföra med min uppväxt och inse vad jag gått miste om. Min mamma var snäll, omtänksam, ansvarstagande och intelligent, så jag kan inte tänka mig att bristerna i min uppväxt berodde på annat än hennes brist på erfarenhet. Ett bra kontaktnät kan göra skillnad, om man inte är fast besluten att visa att man "kan själv". Mamma hade säkerligen varit mottaglig för råd och handledning av sina föräldrar och äldre syskon men de bodde långt bort och var inte involverade i vårt dagliga liv. Förhållanden som inleds i tidig ålder löper större risk, statistiskt sett, att inte hålla, och i mitt fall innebar det att jag tidigt blev skilsmässobarn, med allt vad det innebar både för föräldrar och mig. Alla är naturligtvis olika men jag tror inte min historia är ovanlig. Istället för att säga att unga föräldrar är sämre skulle jag nog vilja påstå att de flesta istället skulle bli ännu bättre föräldrar om de väntade lite : )