• MammaBella

Tidsomställningen och barn

Hej!

Jag har två barn hemma och vanligtvis så vaknar pojken på 1,5år omkring halv sex-sex och flickan på 3,5år sju-halv åtta.
    I ju med tidsomställningen så har vi från och med i söndagas försökt gå efter den "nya tiden" och det har gått hyfsat bra förutom det här med morgonen. Pojken vaknar nu halv fem så det är ju inte roligt någonstanns! Flickan sover till halv sju så det är rätt okej men hon tycker att det blir lite lång väntan tills dagis börjar.

Hur får vi barnen att sova längre, framför allt pojken. Blir tokig av att stiga upp halv fem!  

• Svar på tråden Tidsomställningen och barn
  • norrlandsflicka

Undrar också. Tidigare vaknade dottern 6.30-7.30. Nu har hon hela veckan vaknat 4.30-5. Inte så roligt... Hjälper då inte hålla henne vaken längre på kvällen heller, hon vaknar ändå så tidigt.

• MammaBella

Vi har inte heller något problem med att få dom att lägga sig normal tid men eftersom dom vaknar så tidigt så får dom en timme mindre sömn varje natt och jag tror inte att det något bra!

• Loth

Våra killar på 2 och 3 vaknar också mycket tidigare efter omställningen även fast de lägger sig samma tid som innan. Jag tror det bara är att vänta ut att de hinner anpassa sig lite själva, har man en invand väckarklocka i dig bryr man sig nog inte om klockan på det sätter :)

• norrlandsflicka

Nej, det är ju inte bra med för lite sömn. Blir ju svårt hålla vaken också. Igår hade dottern somnat i soffan en  stund på em när jag var borta. Ledde till hon somnade lite senare än vanligt på kvällen så blev då ännu mindre sömn i natt. Hon behöver helst 10-11 h. Nu blev det 8.5

• lilla fru snigel

Jag har aldrig gjort någon grej av tidsomställningen på något av mina fyra barn. Lagt dem enligt nya tiden, lite tidigare vid omställning till sommartid, har alltid funkat bra.

• Ramborg

Jag tycker tidsomställningen är ett otyg. Vi borde bestämma oss för det ena eller det andra och sedan hålla oss till det. Samma skit med barnens sömn varje vår och höst.

42.
  • Tebriane

Lägg inte så mycket energi på något ni inte kan förändra... Det är bara att gilla läget :) det rättar ju till sig av sig själv!

• MammaBella

Jag är väl ingen direkt EU motståndare men att EU ska bestämma över klockan gör mig faktiskt arg när det finns forskning som visar att det är hälsovådligt!

• Natulcien
    lilla fru snigel skrev 2013-10-30 06:54:22 följande:
    Jag har aldrig gjort någon grej av tidsomställningen på något av mina fyra barn. Lagt dem enligt nya tiden, lite tidigare vid omställning till sommartid, har alltid funkat bra.
    Ja, vi har gjort likadant, d.s.v. ingenting. Har aldrig varit något problem. Hela dygnet (även nattningstiden) förskjuts ju.

Sonen brukar sova ca 20.30-08/08.30. I lördags var vi bortbjudna så han kom i säng runt 21.15, och vaknade sedan kl.07 nästa morgon. Men då hade vi ju fått en timme extra under natten.
    På söndagen somnade han kl.20.20 på kvällen (eftersom han hade varit vaken sedan kl.7), och vaknade kl.8.20 nästa dag. Ordningen återställd.
  • MammaBella

Idag vaknade pojken 4:20. Vägrar att ens ligga stilla brevid mig i sängen och kör runt som en ångvält. Sltade med att vi gick upp åt välling och klädde på oss och sen la jag honom i vagnen så nu ligger han ock sover där. sen en halvtimma tillbaka. Skönt det iaf.

• chrissepisse
    MammaBella skrev 2013-10-30 07:45:44 följande:
    Jag är väl ingen direkt EU motståndare men att EU ska bestämma över klockan gör mig faktiskt arg när det finns forskning som visar att det är hälsovådligt!
    Vi har haft sommartid i Sverige sedan 1980 så jag förstår inte riktigt vad det har med EU att göra, men jag håller med dig om att det är irriterande när barnen vaknar supertidigt. Mina två äldre barn har aldrig påverkats men bebisen är uppe och spökar i gryningen nu.
  • Mercurialis

Min snart fyraåring vaknar klockan fyra sedan vi ställde om klockan natten till söndagen. Men det rättar väl till sig så småningom.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sextiotalist
    MammaBella skrev 2013-10-30 07:45:44 följande:
    Sommartiden infördes 1980, långt innan EU, jag har aldrig haft problem med denna, trots att jag ändå levt under den tiden man inte hade det

Som svar på TS, det var lite tufft just kring skiftet, men det lösta sig efter en kort tid. Mitt barn var också morgonpigg 
  • MammaBella
    chrissepisse skrev 2013-10-31 07:00:48 följande:
    Vi har haft sommartid i Sverige sedan 1980 så jag förstår inte riktigt vad det har med EU att göra, men jag håller med dig om att det är irriterande när barnen vaknar supertidigt. Mina två äldre barn har aldrig påverkats men bebisen är uppe och spökar i gryningen nu.
    Må så vara att vi hade det före EU men att vi har kvar det beror delvis på Eu om man får tro den artikeln: http://www.di.se/artiklar/2013/10/27/kritiserad-tidsomstallning-eu-beslut/
  • accept

Ge fasen i att gå upp? Natt är natt, då sover man. Jag vägrar blankt att gå upp, dottern ger upp och somnar om och går upp runt 7.30-8 och inte kl 5, mycket rimligare.

Julia April 2011, Tvillingar Februari 2014
  • MammaBella
    accept skrev 2013-10-31 10:56:07 följande:
    Ge fasen i att gå upp? Natt är natt, då sover man. Jag vägrar blankt att gå upp, dottern ger upp och somnar om och går upp runt 7.30-8 och inte kl 5, mycket rimligare.
    Hade jag bara haft ett barn hade jag nog faktiskt gjort så men han hade väckt och hållit storasyster vaken  och då får hon inte någon rolig dag så det är det inte värt.
  • Xadime

Vår son 2 år har fått rubbad sömn sen i måndags... Suck. Förra helgen sov han 19:00-19:30 till 7:30-8:00.. Lyxigt och nu 20-21 till 05:30-06... Han kan inte somna på kvällen, ligger och vrider sig bara fast han gäspade redan vid 17:30, lägger honom 19, har alltid somnat själv på nolltid men nu är det bara stök :( Är det tidsomställningens fel? Börjar tro det! Fanskap! Ska man bara härda ut? Han verkar trött ju stackarn. Han sover 1,5 h på dagen. Funderar på att antingen låta han sova längre på dagen imorgon (sömn föder sömn har funkat på honom förr) och sova 19 eller sova 1,5 på dagen men lägga honom 18 för att få honom somna 19 eftersom det tar minst 1 h nu så kanske han får mer sömn och kommer in i bra rytm igen. Hur ska man göra?

Svar på tråden Tidsomställningen och barn