Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-03-20 12:31:57 följande:
    Just! Det är viktigt att fastslå detta, att den nationalism Sd driver, ju är nåt som här i Sverige inte har funnits tidigare. Intressant är då att fråga sig varför denna nationalism har dykt upp, vilka orsakerna är. Kanske att den nationella identiteten inte längre är lika självklar, och därför kräver bekräftelse. Sen är det väl så att den markerar avståndstagande från hedonistiska värderingar också. Vad Sd står för är lika mycket vad partiet INTE står för.

Nationalism är bara en gammal, dålig, konservativ repris.
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-20 19:39:17 följande:
    Vad jag längtar till valdagen. Det är då vi visar SD-hatarna var skåpet ska stå.
    Jag tänker rösta, men känner inte din fanatism för partiet jag kommer att rösta på. Dessutom kan jag räkna.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 21:08:20 följande:
    Barnfattigdom (2/3 av fattiga barn har utländskt bakgrund enligt Rädda barnen)
    Ökning barnfattigdom (100% av ökning har drivits av invandring, barnfattigdom har sjunkit bland de med svensk ursprung men ökat överlag)
    Ungdomsarbetslöshet (uppskattningsvis hälften är första eller andra generation invandrare)
    Socialbidragsberoende (59% av socialbidrag gick till invandrare förra året)
    Problem i skolan (nästan 50% av de i lägsta decil i PISA har utländsk bakgrund)
    Långtidsarbetslöshet (43% är idag invandrare)
    Brottslighet (51% av de i Sverige med långa fängelsestraff är idag invandrare enligt The Economist, 76% av gängmedlemmar har utländsk bakgrund enligt forskare på Stockholms Universitet)
    Inkomstojämlikhet (en tredjedel av omdiskuterad ökning av ojämlikhet i Sverige som OECD nyligen pekade på drivs mekaniskt av invandring)
    Notera att invandring driver så mycket av sociala problem i Sverige trots att invandrare ännu bara är 15% av befolkningen. Hur mycket tid lägger media på de samhällsproblem jag listade upp ovan? Samtliga är omöjliga att förstå utan att ta in invandring. Invandring är utan jämförelse Sveriges idag viktigaste samhällsfenomen.

www.tino.us/2013/08/flykting-och-anhoriginvan.../
    Jag kan visa dig statistik på att fattiga människor har mindre pengar också.

Jag har inte sett EN ENDA RAD om vad SD föreslår att vi ska göra åt de problem vi har med vår växande underklass, alltså hur vi ska kunna hjälpa dem, utan SD är ett rent gnällparti med en skuggbudget byggd på fantasier. 

"Invandring är utan jämförelse Sveriges idag viktigaste samhällsfenomen." Du har verkligen hittat rätt eftersom SD delar din inställning. SD är ju inte alls ett enfrågeparti utan de driver många frågor bl a:

sysselsättning och invandring, utbildning och invandring, bostadspolitik och invandring, EU och invandring, energipolitik och invandring, ekonomi och invandring, invandrare och invandring...
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 21:41:23 följande:
    Det är taget direkt från migrationsverkets informationsmöte. Låter migrationsverket hoppfulla?
    Migrationsverket förklarar och identifierar problem. Ungefär som Säpo som du så ofta återkommer till gör. Det betyder inte att alla invandrare respektive svenskar fungerar som de beskriver. Det är tänkt att man ska förstå det när man läser.
  • nihka
    Velouria skrev 2014-03-20 21:50:37 följande:
    Detta har man vetat väldigt länge, varför somalier inte lyckas så bra i Sverige. Jag har upptäckt något på egen hand i mitt jobb med flyktingar, och det är att de självklart ju har haft ett helt annat liv än innan de kom till Sverige. När man sätter sin fot här så hamnar man plötsligt lääängst ner i samhällets botten, och kanske till och med i ett litet hål som finns i botten. Man blir som ett nyfött barn som måste växa upp och lära sig precis allting på nytt. Allt från språk till kultur till värderingar och annat. Och då talar jag om vuxna och ungdomar som redan har språk och livserfarenhet i olika nivåer. Men när man faller i längst-ner-i-samhället-kategorin så blir man bemött därefter. I alla fall här i Sverige. Det är SKITSVÅRT att lyckas snabbt i Sverige. De som lyckas snabbt är de som redan är födda här och har en högre grund att stå på så att säga.

Jag har väldigt länge ansett att Sverige är kasst på att ta vara på människor som kommer hit. Mycket för att det är så tydligt att Sverige är sist i så mycket. När alla andra länder redan hade etablerade civilisationer så var Sverige bara nyfödd. Typ alltid sist i kön om man säger så.

www.corren.se/ostergotland/linkoping/driftiga...
    Somalier är ju Afrikas motsvarigheter till Europas romer. Alla försöker ju sätta sig på dem både här och där. De som lyckas här i Sverige måste ju vara så mycket bättre än övriga invandrare och svenskar eftersom de ständigt rankas ner.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-21 06:25:47 följande:

Tino Sanandaji är inte Sverigedemokrat.

Sverigedemokraterna är inte ett norskt parti.
  • nihka
    Quintus Zebra skrev 2014-03-21 08:25:09 följande:

Nej, för det är nog inte främst den restriktiva invandringen folk vänder sig mot. Utan sättet som man talar och generaliserar om invandrare.
    Ja, frågan för mig är inte VAD man vill i immigrationsfrågor utan VARFÖR och där går SD fett bort precis som närbesläktigade SvP.
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-21 18:39:06 följande:
    Själv tycker jag att det är politikernas fel. Och eftersom de vill fortsätta med massinvandringen kommer Sverige aldrig komma upp från bottenplatsen i Pisa-undersökningen. 
    Jodå. Vi ber bara politikerna lyfta ut alla barn och ungdomar som inte har svenska som modersmål från statistiken. Easy peasy.
  • nihka
    Gert skrev 2014-03-23 10:14:37 följande:
    Svenska regeringar brukar ju vara bra på att mixtra med statistiken.

Mixtra? Vill du att statistiken ska ge en rättvisande bild av hur undervisningen faktiskt fungerar eller vill du att den ska fortsätta ge en orättvisande bild?

Barn och ungdomar som kommer hit senare klarar inte skolan i lika hög grad som infödda för att de ännu inte har tillräckliga kunskaper i svenska.

De extra timmarna i svenska är tänkta att skynda på den processen. Har du problem med det?

Inte nog med att invandrarbarnen generellt drar ner statistiken, att de är med i statistiken maskerar också eventuella andra problem infödda har i skolan och som då inte ges utrymme för att adresseras.

Det skulle vara väldigt bra med en mer differentierad statistik. Frågan är bara hur man gör statistiken så den inte blir missvisande på andra sätt. Ett barn som har gått i svensk skola utomlands och flyttar med familjen hem i 8:an kan ju exempelvis inte likställas med en flykting som anländer i 8:an. 
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-03-23 10:29:03 följande:
    Motsvarande fråga kan ställas till mångkultursivrarna? VARFÖR är ni mångkultursideologer?

Det beror iaf inte på att "mångkultursivrarna" tycker de själva tillhör en förhöjd grupp med mer utvecklad hjärna och moral.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?