Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför hatar folk SD?

Speakers Corner skrev 2015-03-10 07:17:21 följande:
    Sånt tycker jag om, jag kallar det för solidaritet, och är inte bundet av några landsgränser eller etniciteter. 
    Varför kan det inte vara bundet till landsgränser eller etniciteter?
  • Tom Araya
    sjuttiofemman skrev 2015-03-10 09:06:30 följande:
    Sen när blev det mångkulturella samhället en ideologi?
    Sedan folk började sträva efter det.
  • Tom Araya
    Digestive skrev 2015-03-10 06:30:19 följande:
    Visst, om nationalism överhuvudtaget behövdes för det, det minsta lilla.

Har inte heller något särskilt emot just nationalism, utan gillar inte ideologier överhuvudtaget. Samtliga placeras på en skala mellan dåligt och förbannat dåligt. Människans tankekreaktivitet har inte riktigt utvecklats för att kunna diktera hur miljontals människor ska tänka, leva och känna med ett lyckat resultat. Det finns ingen anledning till att försöka i så abnormt stora skaror heller.

Ska någon hållbar gemenskap formas mellan väldigt många människor så får den gemenskapen bejaka och beröra människans känslor utan en massa påhitt som mellanhänder. Människor har förmågan att känna enhetlighet med Alltet, utan att ens få någonting förklarat för sig; vad säger det i sammanhanget? Att man egentligen säljer sig riktigt kort med nationalism.

Känner en helt naturlig och medfödd gemenskap med er ("er" som i alla) som i sig inte går att rubba på överhuvudtaget. Vi kan till och med se den gemenskapen i Universums uppbyggnad via vetenskaplig teori och observation - allt ifrån Big Bang (allt har en gång varit ett) till kvantmekaniska partikelförhållanden (allt håller fortfarande ihop som ett) och fraktaler (Alltet har en enda men en oändligt upprepande form). Jämför djupet på den gemenskapen med något som blott ett namnbyte skulle kunna rubba på, inte riktigt true stuff det senare. Människor säljer sig för kort och det beror just på ideologier som ämnas styra miljontals människor snarare än att upptäcka dem och på en väldig stor desperation.

Firar hellre att vi lever just här och nu samtidigt än att vi kan kalla oss för just svenskar och blöder hellre på riktigt än poserar i något låtsasblod. Behöver inte hitta på en gemenskap med någon när det redan finns en given och en betydligt större - som bara börjar vid gemenskap men som kan sluta i ren kärlek.

Man känner sig fram till gemenskap, man hittar inte på den. Varför fördikterade påhitt om hur och varför människor ska känna gemenskap med varanda samt inte göra det, bör ses som en ren styggelse rakt igenom. Genuin gemenskap och ogemenskap uppstår via möten och indirekta möten, inte via ideologiska författare och olika ledarfigurer som indoktrinerar deras alster.
    Jag tror man behöver något att samlas runt som symboliserar något gemensamt, för att jobba mot gemensamma mål, vilket för Sverige och den svenska befolkningen är nationalstaten Sverige.
  • Tom Araya
    sjuttiofemman skrev 2015-03-10 16:48:38 följande:
    Vet du ens vad en ideologi är?
    Det mångkulturella samhället är motpolen till assimilationssamhället, dvs en grundläggande syn på hur man anser att nya medborgare i samhället ska bemötas. Det är alltså mer ett synsätt än ideologier som liberalism, kommunism, anarkism osv osv. Hajar du?
    Så att vara för eller emot mångkultur är ingen ideologi? Vad skiljer då det från en ideologi?
  • Tom Araya
    Speakers Corner skrev 2015-03-10 17:35:40 följande:
    Klart det kan, men varför ska det vara det?
    Syftet med en nation och tillhörande gränser är att kunna ha en organisation som främjar dess behov.

En organisation som ska främja mänskliga behov gränslöst borde rimligtvis vara gränslös i sig, alltså inte bestå av en stat utan samtliga stater/samtliga människor.
  • Tom Araya
    Speakers Corner skrev 2015-03-10 19:23:19 följande:
    Exakt, och jag har aldrig förstått vitsen med att begränsa sig så.
    Människor är människor vart dom än råkar vara födda.
    Pengar, mark, bostäder, anda resurser...spelar ägandet ingen roll där?
  • Tom Araya

Det är mycket svart eller vit syn på detta med invandring, ekonomi och solidaritet här.

Jag är för att vara solidarisk, men den svenska staten har en hel del gentemot Sverige och Sveriges folk att uppfylla först och där drar jag gränsen för solidaritet med andra länders befolkning.
    Alltså inte antingen eller, utan i vilken prioritetsordning jag kan motivera att det sker.

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2015-03-10 21:59:45 följande:

...staten har en hel del gentemot Sverige...

Det skulle ha stått ansvar  här mellan del och gentemot.
  • Tom Araya
    Speakers Corner skrev 2015-03-10 17:37:36 följande:
    Nej, man behöver inte alls det för att känna solidaritet och vilja jobba mot något gemensamt, 
    Att du gör det, innebär inte att det är så för oss andra. 
    Du får gärna förklara dig närmare hur du tänker dig gemenskap, gemensamt arbete och mål när gränserna som skapar gemenskap suddas ut?

Kan du ge något exempel på där det fungerar så?
    Speakers Corner skrev 2015-03-10 17:35:40 följande:
    Klart det kan, men varför ska det vara det?
    För att det är vad det syftar till. Det spelar ingen roll om du tittar på Polen, Uganda, Hong kong, Chile, eller ett företag, en förening eller dylikt, alla har en organisation och en ekonomi som syftar till uppfylla egna behov och syften, inte andras.

• Tom Araya
    Speakers Corner skrev 2015-03-12 07:13:08 följande:
    Hej Tom, jag ska fatta mig kort, för jag orkar inte skriva så mycket nu. 
    Men jag vill inte bara lämna dig mitt i diskussionen utan förklaring.
    Jag är svårt sjuk, i en sjukdom som går i skov och när det är jobbigt så orkar jag inte debattera på nätet, jag har fullt sjå med att komma ur sängen då.
    Jag återkommer när jag mår bättre.
    Okej, jag förstår. Krya på dig.Nalle
Svar på tråden Varför hatar folk SD?