Inlägg från: Vitrysk hockeyhjälte |Visa alla inlägg
  • Vitrysk hockeyhjälte

Varför hatar folk SD?

o lyckan skrev 2013-12-29 00:19:09 följande:
    Kom igen och ge dig in i en ärlig fajt istället för att sluta leka tönt.
    Med dig eller något av dina alias? Nej, paranoida forumrättshaverister brukar jag försöka undvika.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    o lyckan skrev 2013-12-29 00:49:30 följande:
    Yttrandrefrihet står över allt...
    Tänkte väl att du var en sån där yttrandefrihetssnubbe. Den brukar ju vara en käpphäst för allsköns rättshaverister som tror att "yttrandefrihet" ger dem rätten att skriva vad som helst även på privatägda nätforum och som tolkar allt som inskränker på detta som ett brott mot yttrandefriheten som ju är inskriven redan i grundlagen!

Så här ligger det till: FL får, helt utan att redogöra för skälen, censurera eller radera vad de vill av vilka skäl de vill och det finns inte ett dugg någon kan göra åt det, hur mycket det än gafflas om "yttrandefrihet". Gillar man inte forumreglerna eller modereringen står det en fritt att söka sig någon annanstans.

För att säga det på ett sätt som till och med du och dina aliaspolare kanske begriper; så här mycket betyder yttrandefriheten för vad du tillåts och inte tillåts skriva på FL:

• Vitrysk hockeyhjälte
    Thomas66 skrev 2013-12-29 21:06:36 följande:

Detta har ju hänt flera ggr senaste månaderna och tom tidningarna nämner något ibland. Är det inte pinsamt att spela dum och påstå att det är vanligt med sådana diskutioner, eller tycker du verkligen att det har varit högtitak sista åren?
    Att använda enskilda företeelser som måttstock är tydligen okej när det görs åt rätt håll.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Det är _inte_ särskilt högt i tak vad gäller invandringsdebatten i det här landet. Fp fick inte ens föreslå sina berömda språktester utan att diverse debattledare och krönikörer började med det sedvanliga orerandet om "fiske i grumliga vatten" och "underblåsning av kritik mot islam".

Däremot kan jag hålla med om att det inte gynnar debatten att SD:are och andra av "näthatartyp" häver ur sig sina klokheter i tid och otid och förväntas bli tagna på allvar.

• Vitrysk hockeyhjälte
    Velouria skrev 2013-12-30 10:47:48 följande:
    Men man genomför språktester. Iallafall på de ensamkommande flyktingungdomarna.
    Inte som en del i processen att bevilja svenskt medborgarskap.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Philipsson skrev 2013-12-30 12:21:32 följande:
    I koherensens namn borde väl då samtliga partier anklagas för att att vara främlingsfientliga. Eller?
    Tydligen går gränsen, som av en slump, precis vid den invandring vi har i dag. 
  • Vitrysk hockeyhjälte
    themia skrev 2013-12-30 11:55:02 följande:
    Dessutom får man anta, att den som tänker bosätta sig i Sverige har ett eget intresse att lära sig svenska, utan att det måste kontrolleras av myndigheter.
    Det går att anta en himla massa om man bara vill.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Ermenegildo skrev 2013-12-30 13:53:03 följande:
    Nej, det tycker jag inte. De främlingsfientliga partierna är lika främlingsfientliga i länder där det knappt existerar någon invandring. Ta sannfinländarna tex. De har exakt samma kritik mot "mångkulturalism" som SD i Sverige och för den som besökt Finland är det ju rent komiskt, med tanke på att det knappt finns en enda invandrare i Finland. Så jag tror att även om vi halverade eller helt stoppade invandringen så skulle SD fortsätta vara främlingsfientliga.

Vad det handlar om är inte ett exakt antal invandrare eller flyktingar som ett land tar emot, utan främlingsfientliga attityder, vilka ju framkommit gång på gång både i officiell SD-retorik men ännu tydligare i kommentarer som man tror är "off the record".
    Problemet är att det inte bara är SD som beläggs med "rasism" och "främlingsfientlighet" när något sägs som inte syftar till att behålla invandringen som den är i dag, eller utöka den. 

Att en politiker, oavsett parti, som säger saker som "skicka hem alla blattar" hängs ut som den rasist han/hon är tror jag det är ytterst få som har något emot egentligen.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Ermenegildo skrev 2013-12-30 14:15:39 följande:
    Det där låter som martyrspåret igen. Jag känner inte alls igen den bilden, det finns massor av seriösa debattörer som diskuterar invandring eller integration utifrån ett kritiskt perspektiv utan att någonsin beskyllas för rasism eller främlingsfientlighet. I den här tråden har tex Anders Lago och Johan Hakelius nämnts. Jag har inte sett en enda kommentar där någon av dem beskyllts för rasism. 

Jag har bara sett att de som på goda grunder kan antas vara rasister eller främlingsfientliga i någon mån beskyllts för detta, men ännu oftare så förbiser man det och tar en saklig diskussion med dem i alla fall. Efter järnrörsfilmen är det ju tex helt klart att ledande företrädare för SD är rasister, sådär uttrycker man sig inte annars, full eller inte. Ändå är det ganska många skribenter som accepterar SD:s mantra att det rör sig om olyckliga undantag och att nolltolerans råder inom partiet...

Hela grejen är så feg. Det är en ganska naturlig instinkt att vara fientligt inställd till de som inte tillhör "flocken". Göteborgare gillar inte Stockholmare, AIK gillar inte Djurgården, klass 6b gillar inte 6a osv. Vet man om det kan man fundera på varför man känner så och aktivt jobba med sina egna tankar och instinkter och förstå att den där flockmentaliteten inte längre behövs för vår överlevnad, tvärtom. Men många försöker istället rationalisera bort sin avoghet istället för att konfrontera den.
    Det är möjligt att det har börjat luckras upp nu, för det stämmer ju som du säger att Hakelius inte har råkat ut för några allvarligare mothugg trots att han antydde kritik mot invandringen (eller ja, jag har i alla fall inte sett några). Däremot har väl Anders Lago, tillsammans med t.ex. kommunalrådet Bo Frank i Växjö, i en del kretsar länge setts som kontroversiell så vitt jag vet vilket är ett utmärkt exempel på det jag menar.

För egen del skiter jag för övrigt i "flockmentalitet" - hade landet haft möjlighet att ta emot miljoner invandrare om året och integrera dessa hade jag inte sett problemet ens med en sådan politik. Det är inte invandrarna som sådana jag har problem med, det är ansvariga politiker, och den avogheten har jag inte minsta intresse av att rationalisera bort förrän de drar upp sina huvuden ur sanden (detta gäller för övrigt i fler avseenden än invandringen - skolpolitiken comes to mind).
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Ermenegildo skrev 2013-12-30 15:48:01 följande:
    Att ha åsikter innebär att man blir kontroversiell - det är väldigt långt ifrån att allmänt bli beskylld för att vara rasist eller främlingsfientlig.

Jag vet inte vilka politker du talar om - det är ju flera gånger bekräftat och diskuterat att det finns stora problem med integrationen av invandrare och flyktingar. Att 90% av Sveriges befolkning och politiker inte håller med om SD:s agenda betyder inte att de sticker huvudet i sanden.

Efter alla dessa spaltkilometer text på FL saknar jag dock ett enda inlägg från någon SD-sympatisör om hur integrationen av invandrare ska förbättras. Liksom i den offentliga retoriken ser jag endast antingen rent rasistiska uttalanden med enda syfte att diskreditera grupper av viss etnicitet eller massiv kritik mot invandrings- och integrationspolitiken baserad på felaktiga fakta eller på en väldigt bristfällig analys. För att vara ett parti som till synes lägger minst 90% av sin intellektuella förmåga (nåja) på invandringspolitiken har man uppenbarligen väldigt lite att komma med utöver att man vill minska invandringen. 
    Jag tror helt enkelt inte det går att lösa integrationsproblemen på ett tillfredsställande sätt om man samtidigt ska måsta bibehålla eller till och med öka den nuvarande invandringen.

Detta sagt helt utan att misskreditera grupper av invandrare - situationen är som den är och det enda hållbara, hävdar jag, är att fokusera på integration av dem som redan finns här samtidigt som man skärper kraven på nyanlända och låter samhället och infrastrukturen komma ikapp sig självt. När det sedan finns meningsfull sysselsättning (i nuet, inte 10-15 år fram i tiden vilket annars brukar vara mångas favoritargument för att fortsätta fylla på de segregerade förorterna med fler och fler och fler) kan vi lätta på restriktionerna för invandring igen.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?