Digestive skrev 2014-01-04 18:08:47 följande:
Och människor som inte känner till hjärnans plasticitet har inte riktigt tillhörigheten att uttrycka sig om intelligens överhuvudtaget. Vad som stimuleras får stimulation får förmåga - och det sker, eller rättare sagt kan ske, i sådan omfattning i en mänsklig hjärna att den till och med förändrar sin fysiska och funktionella struktur fundamentalt.
Hjärnan kan reparera stora fysiska skador på grund av sin höga plasticitet - men Afrikaner som har fått för dålig stimulans angående logiskt figurtänkande, i sin tidigare omgivning, har tydligen inte en chans.
Vad har en människa som analyserar tillvaron med på en kausal nivå som återfinns i mattematik överhuvudtaget att säga om intelligens? Som sagt tidigare - stå lycklig över dessa understimulerade människor, för de ger iallafall en lyckosam jämförelse för vederbörande.
Det där (vad gäller intelligensnivå) stämmer inte med vad jag har läst, även om det ligger NÅGOT i det. Det senaste jag läste, var att forskare har hittat tre olika gener som styr intelligensen. Dessa tre tillsammans hos ett barn sätter alltså den maximala gränsen för hur intelligent barnet kan bli. Men sedan är det, precis som du säger, omgivningen som avgör om barnet kommer att nå sitt tak.
Dock kan man se att barn med intelligensgenerna som får NÅGON MÖJLIGHET ÖVERHUVUDTAGET, ofta suger upp den lilla stimulans dom får, dras till att utöva de begåvningar de har med de möjligheter som står till buds, och så snart de bestämmer över sig själva skaffar sig möjligheter att utvecklas, även om det innebär stora umbäranden. Ett bra exempel är våra stora arbetarförfattare, som har berättat hur de gick flera mil för att få låna en bok, gick och läste boken med handen på plogen o.s.v.. Lusten att lära och utvecklas var så stark!
När det gäller de svarta, så är då frågan var taket går, om folket på en hel kontinent och i alla tider misslyckats med att stimulera sina barn..? Och om barnen aldrig känt någon stark lust att utvecklas, som bara måste ut..? Jag menar: det har inte ALLTID varit svält på alla platser i Afrika som många tror, utan tvärtom var det mer bördigt där tidigare i historien. Och hövdingens barn fick alltid de bästa bitarna... Så detta är inte förklaringen.