Inlägg från: Eugenie |Visa alla inlägg
  • Eugenie

Varför hatar folk SD?

themia skrev 2014-01-04 17:44:03 följande:
    Jag är född på 40-talet och inte fick jag någon annan religionsundervisning är strikt kristendom. Men jag fick lära mig att Jesus kunde gå på vattnet och förvandla vatten till vin.
    Jag överlevde dock och blev ateist, vilket knappast någon intelligent tänkande människa kan undvika.

Om en SUPERintelligent person konverterar till katolicismen, så är det annat i görningen än intelligent tänkande.
    Ja, jag vet. Men sedan på 60-talet kom ju en massiv uppluckring av alla kristna normer - och de som var tonåringar då, din generation, drogs ju med. Men du kanske aldrig tog på dig ett par jeans, rökte hasch, lyssnade på långhåriga pojkband eller hade utomäktenskapligt sex heller..? Love, peace and understanding..?
  • Eugenie
    themia skrev 2014-01-04 17:44:03 följande:
    Om en SUPERintelligent person konverterar till katolicismen, så är det annat i görningen än intelligent tänkande.
    Sven Stolpe t.ex.. Om du sedan insinuerar att det skulle bero på mentalsjukdom, så tror jag att du har fel. (Även om det såklart förekommer att mentalsjuka går vilse i religiösa grubblerier på olika sätt.)
  • Eugenie

Nä, nu har tråden spårat ur - och det gäller faktiskt personer på båda sidor!!!  Rynkar på näsan Nu lämnar jag den...

• Eugenie
    jeanette02 skrev 2014-01-04 18:06:49 följande:
    Du verkar ha svårt att skilja på att man kan ha en tro men det innebär inte att man tar allt för sanning som står i bibeln. De katoliker jag känner vet mycket väl att det är en sak med t ex skapelseberättelsen och den faktiska mest troliga sättet livet uppkommit på.
    För de som jag känner som är katoliker är även väldigt intelligent människor och det är människor som arbetar inom traditionell vetenskap biologer, läkare e c t.
    Sedan finns det alltid hjärntvättat folk och då pratar vi om något annat...
    Ja, precis. Jag känner många just läkare och naturvetare som är troende. Det finns absolut ingen motsättning mellan att ha en seriös tro, som ger en grund att stå på och stöder även i vardagens beslut, och att vara högintelligent. Religiösa stollar är ju något annat, och tyvärr är det så att de ger religion överhuvudtaget dåligt rykte. De skulle ha blivit stolliga oavsett vilken rörelse som kom i deras väg när de var på väg att bli stolliga, så att säga. Det är bara en slump om de hamnar i AFA, jorden-är-platt-rörelsen, Hare Krishna eller i Knutbyförsamlingen... eller om de börjar springa på seanser.
  • Eugenie
    Jenn86 skrev 2014-01-04 18:07:59 följande:
    Jag har helt missat det där med att svenskar inte får fira lucia. Upplys mig snälla.
    Och det var Disney som tog bort scener ur Kalles Ankas Jul, inte SVT.
    Det finns skolor i Sverige som har dragit in luciatåget, med motiveringen att Lucia var ett kristet helgon och därför är traditionen kränkande mot elever med andra religioner. TYVÄRR är det så. Sedan finns det dom som har modererat traditionen, t.ex. genom att förbjuda pepparkaksgubbar i tåget - för att det kan vara kränkande mot svarta. Finns även skolor som låtit en pojke vara lucia (eller annan uppblandning av de traditionella rollerna för pojkar och flickor i tåget), för att det anses vara kränkande mot homosexuella och transsexuella elever annars... Vidare finns det FÖRÄLDRAR som blivit kränkta över att barnen inte fått vara tomtar, då lärarna faktiskt velat ha ett "rent" kristet luciatåg... Luciatåg kan vara oerhört kränkande, verkar det!

• Eugenie
    sjuttiofemman skrev 2014-01-04 18:13:50 följande:

Ja det där är något som smygrasister sprider, precis som att det är muslimernas fel att skolavslutningar inte får hållas i kyrkan.
    Många skolavslutningar hålls dock i kyrkan och muslimer sitter sida vid sida med ateister eller kristna. Det stör skiten ur "de nationella" kan jag säga..
    Det stör inte mig i alla fall. Jag blir glad när jag ser sådant!

Det bisarra när det gäller just muslimer och kyrkor, är dessutom att de allra flesta muslimer (extremister finns dock) inte har några problem med att gå i en kristen kyrka. Vi har alla tre Bokens folk (judar, muslimer, kristna) och i alla fall muslimerna menar, att allas våra tempel är heliga. I brist på en moské kan en muslim t.o.m. gå in i en kyrka och be.

Detta känner dock PK-tanterna på kommunerna inte till, utan de tror att de visar sig snälla mot muslimer om de förbjuder kyrkobesök på skoltid. Fastän effekten bara blir större motsättningar, då svenskarna ofta uppfattar att det är muslimernas fel (precis som du skriver) att deras barn ska gå miste om de stämningsfulla avslutningarna i kyrkan.
  • Eugenie
    Digestive skrev 2014-01-04 18:08:47 följande:
    Och människor som inte känner till hjärnans plasticitet har inte riktigt tillhörigheten att uttrycka sig om intelligens överhuvudtaget. Vad som stimuleras får stimulation får förmåga - och det sker, eller rättare sagt kan ske, i sådan omfattning i en mänsklig hjärna att den till och med förändrar sin fysiska och funktionella struktur fundamentalt.

Hjärnan kan reparera stora fysiska skador på grund av sin höga plasticitet - men Afrikaner som har fått för dålig stimulans angående logiskt figurtänkande, i sin tidigare omgivning, har tydligen inte en chans. Tomte

Vad har en människa som analyserar tillvaron med på en kausal nivå som återfinns i mattematik överhuvudtaget att säga om intelligens? Som sagt tidigare - stå lycklig över dessa understimulerade människor, för de ger iallafall en lyckosam jämförelse för vederbörande.
    Det där (vad gäller intelligensnivå) stämmer inte med vad jag har läst, även om det ligger NÅGOT i det. Det senaste jag läste, var att forskare har hittat tre olika gener som styr intelligensen. Dessa tre tillsammans hos ett barn sätter alltså den maximala gränsen för hur intelligent barnet kan bli. Men sedan är det, precis som du säger, omgivningen som avgör om barnet kommer att nå sitt tak.

Dock kan man se att barn med intelligensgenerna som får NÅGON MÖJLIGHET ÖVERHUVUDTAGET, ofta suger upp den lilla stimulans dom får, dras till att utöva de begåvningar de har med de möjligheter som står till buds, och så snart de bestämmer över sig själva skaffar sig möjligheter att utvecklas, även om det innebär stora umbäranden. Ett bra exempel är våra stora arbetarförfattare, som har berättat hur de gick flera mil för att få låna en bok, gick och läste boken med handen på plogen o.s.v.. Lusten att lära och utvecklas var så stark!

När det gäller de svarta, så är då frågan var taket går, om folket på en hel kontinent och i alla tider misslyckats med att stimulera sina barn..? Och om barnen aldrig känt någon stark lust att utvecklas, som bara måste ut..? Jag menar: det har inte ALLTID varit svält på alla platser i Afrika som många tror, utan tvärtom var det mer bördigt där tidigare i historien. Och hövdingens barn fick alltid de bästa bitarna... Så detta är inte förklaringen.
  • Eugenie
    Crnac skrev 2014-01-04 18:36:23 följande:
    Hej Sjuttiofemman! Jag håller på att skriva en bok om vänsterextremism, näthat och oikofobi, något som fascinerar mig väldigt mycket. Jag har under ca två år nu studerat vänsterextremisten i sin naturliga miljö, både på nätet och under det regelrätta våldet som sker på gator och torg utfört av er rödingar.

Men nu känner jag att jag kört fast i en fråga, själva uppkomsten av vreden? Som det verkar så fungerar vänsterextremisten mer eller mindre som vilken sektmedlem som helst, vardagen präglas av gruppgemenskap, svart/vita dogmatiska tankemönster och ett starkt och ständigt brinnande hat emot dom som inte delar sektens värderingar.

Det har ärligt talat varit en väldigt obehaglig lärdom att läsa alla kommentarer på dom värsta hatsajterna på nätet, nu har ni dessutom hittat hit på Familjeliv där det vänsterextrema hatet blivit vardag.

So far so good.

Hur började allt för din del? Som du förstår är det väldigt kontroversiellt att hata sitt fosterland och sina egna landsmän och att medvetet vilja förstöra för oss via en destruktiv politik - det som i folkmun kallas för oikofobi, jag får inte riktigt grepp på det här. Finns det händelser i barndomen som präglat er? Kanske fått nobben av en blond vacker svenska i den känsliga tonårs-tiden? Något?

Stämmer mina analyser om att ni egentligen skulle kunna falla för vilken sekt som helst? Eller är själva oikofobin och hatet emot era landsmän grundpelaren som ni gemensamt vilar på?

Sedan 2010 kan man märka att hatet trappats upp flera nivåer vilket skrämmer mig, detta beror såklart på att det nu finns ett parti i riksdagen som tycker om Sverige och sina medborgare - något som får vänsterextremisten att tappa all sin sans vilket tyvärr ofta mynnar ut i blodigt våld och ett ensidigt näthat.

Du får gärna PM.a mig om du vill berätta om din resa? Tack på förhand.

Jag är också nyfiken. Hur BLIR man så, att man börjar hata sitt eget land, förneka sin egen kultur, nedvärdera sitt eget folk o.s.v.?
  • Eugenie
    themia skrev 2014-01-04 18:44:12 följande:
    Sven Stolpe var ingalunda ensam. Det var lite poppis bland kulturpersoligheter på den tiden att konvertera. Några till katolicism, andra till judendom och några t.o.m. till hinduism för att inte tala om scientologi.

Och som sagt, det handlar om annat än intelligent tänkande, och syftar naturligtvis inte på mentalsjukdom.
    Men det var ett utmärkt sätt att vinna uppmärksamhet på, speciellt för personer som lever av att vara kända.
    (min insinuation)
    Ja, kanske för en del. Fast jag har läst Stolpes memoarer, där han berättar i detalj hur han började tvivla på ateismen, inte hittade det han sökte i SvK, och så småningom hittade det i Rom. Det LÅTER äkta i alla fall.
  • Eugenie
    hajna skrev 2014-01-04 18:51:53 följande:
    Eftersom SD i sina skrifter talar om den svenska nationen som varande något annat än staten, och dessutom menar att vår inhemska minoriteter - exempelvis samer och finnar - inte tillhör denna svenska nation, så är det uppenbart att de avser ett etniskt begrepp.

Det är alltså inte staten de menar när de säger "nation" utan något annat. En annan sak är att de menar att nationen och staten bör sammanfalla.
    "Samer" ska enligt Sd ha en särställning som minoritet, så där har du fel. Finländare har jag inte orkat kolla upp, men varken samer eller finländare innebär något problem i Sverige (nästan alla är ju helt integrerade), och är därför inte heller intressanta för Sd.

Alltså, nationen är ju något större än staten. "Staten" kan växla - om t.ex. en extrem islamistisk, nazistisk eller kommunistisk falang gjorde militär revolution, tog över statsapparaten och införde sina egna lagar, så skulle ju inte den stat som blev då vara lika med... Sverige. Eller..?

Utan förhoppningsvis skulle svenskarna kämpa på: hjälpa Kungen att gömma sig om han kom förbi, låta viga sig av präster, uppmärksamma Jesu födelse och dansa runt Midsommarstången även om det var förbjudet... i smyg. Fortsätta att tala svenska inbördes, fast det var påbjudet arabiska, ryska eller tyska... och gömma på våra stora författares verk och låta barnen läsa dem. Sådana saker.

• Eugenie
    hajna skrev 2014-01-04 19:12:00 följande:
    Nej, det var senare. Det svenska vikingar kallade Micklagård är nuvarande istanbul, vilket på den tiden hette Konstantinopel och var den plats där den östromerska kejsaren höll till. Östrom kallades också Bysans och föll på 1400-talet.
    Ja det vet jag väl att svenska vikingar gjorde handelsresor längs de ryska floderna. Men varför skulle de ha tagit tjänst som legoknektar..? Dock VET vi att unga svenska män gjorde det på 2-300-talet. Det finns ju bland annat fynd av mynt som de fått i sold, och sedan grävt ner i jorden (fanns inga banker på den tiden).
  • Eugenie
    hajna skrev 2014-01-04 19:13:29 följande:
    Vad har det med trådämnet att göra?
    Du får läsa inlägget som jag svarade på.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?