Jeaninne skrev 2014-08-24 08:39:07 följande:
Men alltså, det blir ju faktiskt mörkt vid ekvatorn också... Det är till och med så, att mörkret kan kännas hotfullare där, för att det kommer över en så snabbt. Det finns inte en lång, mjuk skymnings- och gryningstid, som här. Dessutom är det betydligt farligare att vistas ensam och vapenlös på savannen på natten, än i en svensk granskog. Sedan tror jag inte att någon kommer att tvinga flyktingarna att gå ut i skogen på natten heller...
Alltså, den här tråden blir konstigare och konstigare! Argumenten blir dummare och dummare!
Du måste ju ha problem med att relatera till andra människor (som en annan också har på sina håll). Det okända är universellt skrämmande för de som råkar jagas upp och likaså angående mörker. Hur mörkret uppträder har givetvis också betydelse och det främmande är naturligtvis en lika självklar skrämselfaktor här som i övrigt. Som du resonerar så skulle en människa som har levt 99% av sitt liv i kolsvart mörker, bli mer rädd för kolsvart mörker än svagt månljus.. för att kolsvart är mörkare.
Du tror inte att ditt outvecklade sinne för relativitet ger dig ett undermåttlig perspektiv rent allmänti diskussionen? Menar inget illa alls (har mina egna brister) men kan man inte relatera till andra via hållbar logik och korrekt kunskap om människan som varelse, så påverkar det givetvis hela ens tanke och följande diskussioner om andra.
Bryr mig inte om vad deldiskussionen egentligen handlar om - reagerar på dehumanisering här.