Inlägg från: StackarsMia |Visa alla inlägg
  • StackarsMia

Varför hatar folk SD?

Kunigunda skrev 2014-07-31 21:53:53 följande:
    Så då förespråkar du att sjukvården vägrar tarmcancerbehandling eller hjärt- och kärlvård till köttätare, lungcancervård till rökare, ambulans åt fortkörare i bilolyckor osv? Forskningen visar ju att misshandel är psykiskt nedbrytande och att det därför är svårt för kvinnor som systematiskt utsätts att lämna. Det borde vara mycket lättare att sluta äta kött.
    Undra om det här var lågvattensmärket i debatten. Ge sig på köttätande. Riktigt pinsamt faktiskt.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 21:55:36 följande:
    Tycker du att långvarigt äktenskap/samboskap kan jämställas med "två kompisar" på andra plan också? Jag har samma hållning mot misshandel inom både heterosexuella och homosexuella förhållanden.
    Om två män som har varit kompisar under 15 år, där en under en längre periiod misshandlar den andra, hade du ryckt ut med foruminlägg och samhällsdebatt då? Eller är det mest synd om kvinnor som får stryk?
  • StackarsMia
    Speakers Corner skrev 2014-07-31 21:48:48 följande:
    Fast det där tycker jag är en mycket svartvit och förenklad världsbild.
    Ingen människa lever i ett vaccum, vi påverkar varandra, så riktigt så enkelt är det inte.
    Och i min värld är det alltid den som knäcker och slår en annan människa som är den som bär ansvaret och skulden fullt ut.
    Att välja att stanna kvar i en destruktiv relation är dumt men man får vara dum.
    Att slå och kränka, och hota och knäcka andra människor är elakt, grymt och vedervärdigt och inte tillåtet.
    Att vara naiv och kär eller rädd för sitt och sina barns liv tycker jag inte är något att klandra.
    Att slå däremot är något att fördöma.

Jag anser att den där kvinnan har ingen aning om vad hon pratar om, hon borde skaffa sig kunskap innan hon uttalar sig så tvärsäkert och empatilöst.
    För allt hon åstadkommer nu är att hon framstår som okunnig och just empatilös.
    För vill man lämna sin man är det ofta megakomplikerat? Närjag var yngre lämnade alla mina vänner sina pojk och flickvänner konstant. Men antar att det finns en magisk faktor som gör dessa fall väldigt speciella?
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:04:32 följande:
    Fast det gör de inte. Du kan inte jämföra thailändare och somalier (på gruppnivå) och mena att de har samma förutsättningar, sett till situationen i hemlandet, i nutid och historiskt, samt sett till vilka attityder de möts av i Sverige. Socioekonomisk nivå betyder inte summa pengar in på kontot varje månad.
    Va? Alltså de sociekonomiska faktorerna måste gälla alla. De kan inte vara rasistiska eller uteslutande. Om nu indier med samma sociekonomiska resurser som en valfri annan folkgrupp har, men har avvikande kriminalitet, så kan man bara anta två sker:

1. Socioekonomiska faktorer är icke-relevanta
    2. Vissa folkgrupper är mer våldsbenägna
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:06:42 följande:
    Porrintresse är ju verkligen unikt för Japan...
    Knappast, men en påtaglig faktor, precis som att hedersmord är en MÖ-grej.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:08:23 följande:
    Men att ge sig på misshandlade kvinnor är värt en vitterhetsmedalj?
    Klart att de som ger sig på en annan människa bör få sitt straff. Det är en av grundpelarna i SDs politik. Faktiskt den enda jag var intresserad av från början innan jag läste programmet och började engagera mig för cirka 4 år sedan.

Men lämna köttet. Kossorna har inte gjort varke kvinnor eller dig förnär.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:10:24 följande:
    Man har sällan samma beroendeställning till en kompis som man träffar ofta som till den man valt att bygga sitt liv med. Men naturligtvis försvarar jag inte våld i någon kontext. Jag tycker också att kvinnor får bära korta kjolar utan att skylla sig själva om de blir våldtagna.
    Fast nu fastslår du att alla slagna kvinnor faktiskt har nidbilden av två barn, levt i en tio år lång relation och har bostadsrätt tillsammans. Vilket oftast inte alls är fallet. Det är ganska många som upplever detta relativt nära inpå en relationsstart.

Väldigt sällan en man blir spontant våldsam efter 11 år och 3 barn.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:19:12 följande:
    Smaka på ordet socioekonomi. Alltså inte bara ekonomi. Det är vad jag skrev. Det handlar inte bara om summa in på kontot varje månad.
    Jag skrev inget om ekonomi eller pengar på kontot. Läs om inlägget och återkom gärna.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:24:55 följande:
    Jag menar att du "ger dig på" misshandlade kvinnor på samma sätt som jag ger mig på köttätare. Köttkonsumtionen är en av våra största miljöbovar samt leder till en mängd sjukdomar som belastar sjukvården.
    Okej, uppenbarligen får man gå hur off-topic som helst här. Men jag tänker inte ge mig in på den banan, hur lockande den nu må vara.

Kötthetsen är totalt obefogad. Där sätter jag punkt för köttdebatten. Annars kommer det bara 100 inlägg med länkar, fakta och statistik.

Jag ger mig inte på en kvinna, det är ju GM som gör detta. Men glöm aldrig att det finns ett egenansvar som spänner över flera delar av livet. Ekonomi, bostad, barn, relationer osv.
  • StackarsMia
    Kunigunda skrev 2014-07-31 22:28:24 följande:
    Det fastslår jag väl inte. Du läser krokot, stackars Mia. Jag fastslår att det finns en skillnad i en seriös parrelation och en kompisrelation. Dessutom är det ofta så att mindre omfattande verbal misshandel sakta växer. Under denna tid hinner normaliseringsprocessen påverka offret.
    Snömos. Varför skulle det vara skillnad på två 15-åriga manliga kompisar och det fallet med två särbos med 3 år på nacken?

Är det mest synd om kvinnorna?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?