Audhild01 skrev 2014-02-24 07:08:36 följande:
Det där är inte någon allmän sanning, som svenska folket ha skrivit under på.
Och som när det gäller alla förändringar, så ska de i så fall komma från folket. Om tidningarna - Året Runt som håller i Sveriges Lucia samt lokaltidningarna som håller i kommunernas lucior ute i landet - skulle ha börjat tillhandahålla en eller annan mörkhyad flicka, som man kunde rösta på. Naturligtvis tillsammans med svenska flickor med det traditionella luciautseendet. Och tidningens läsare hade börjat rösta fram de mörkhyade flickorna, alldeles av sig själva utan några pekpinnar. Ja, då tror jag inte att det hade blivit några protester. Vem vet - det skulle kanske ha kunnat hända av sig självt om tio, tjugu eller femtio år, om alla bara hade låtit bli att peta i det..?
Det alla vände sig emot i det här fallet, var ju att svenska folket blev tagna på sängen - bokstavligt denna tidiga morgon för drygt ett år sedan. De hade inte haft en chans att få välja om de ville ha en mörkhyad lucia eller en med traditionellt luciautseende. Det var därför folk blev förbannade! För att de kände sig överkörda, för att de kände sig utsatta för uppfostran och pekpinnar ifrån Överheten. Och det är en sund reaktion, anser jag.
Jag tillhör folket och liksom många andra tyckte det var bra med en mörk lucia på TV. Hur kan det ha gått så lång tid utan en liksom? Det var dags. Tillhandahålla? Tror du inte att det har förekommit mörka lucior ute i landet tidigare. Hahahahaha. Vad lost!