Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Varför hatar folk SD?

Jeaninne skrev 2014-08-15 15:52:06 följande:

Fast nu räcker det faktiskt med att EN ENDA av dem kommer tillbaka hit med kunskaper om hur man smäller av bomber i folkmassor... för att det ska bli en katastrof. Och det är inget jag sitter och fantiserar ihop - det oroar SÄPO också. Har stått om det i flera dagstidningar de senaste dagarna.

Med andra ord så fanns det inget kött på benen alls i förra sakfrågan, innan det vinklades bort i något annat att diskutera.

Frågan är huruvida vi bör straffa hela kollektivet muslimer på grund av dessa få och för att det med dessa få finns en islamistisk hotbil i Sverige. Vart du står i frågan står redan klart, huruvida du har belägg för dina egna tankar i frågan verkar dock ointressant - och vuxna svenskar får hemskt gärna ha en större kvalitetskontroll på sina tankar än så, speciellt om de arbetar politiskt som du gör.

Hur som helst så tror vare sig jag och majoriteten svenskar på kollektiv bestraffning. Misstron på sådan metoder sitter rätt djuptrotad i svensken, hade exempelvis inte låtit mina barn leka hos föräldrar som straffar kollektivt. Beteendet är ovärdigt det svenska folket.. sedan kan du och gelikar gasta om svensk stolthet bäst ni vill, ni verkar ändå inte förstå begreppet stolt som någonting man handlar efter (utan snarare verkar det handla om saker man inte ens kan påverka, bland er, som vart man föds och dylikt).

Jag blir bara mer och mer trött på det där konspirations- och kollektivt bedtraffande partiet som kallas för Sverigedemokraterna. Är inte det minsta stolt över svenskar som påstår saker om folkgrupper utan belägg och som vill straffa dem med metoder som är allt annat än hederligt och civiliserat. Men man kan tryggt konstatera att ni iallafall är relativt få..
  • Digestive

Ironin ligger också i det faktum att sverigedemokrater brukar peka fingret åt meningsmotståndare som då menar att det finns en dold samt rasistisk agenda inom partiet (en konspiration). Det är inte bara ironiskt utan en avsevärd skillnad i allvar också - för medans partiets meningsmotståndare blott förmedlar sina konspirationsteorier om partiet här i etern, så vill Sverigedemokraterna faktiskt göra VERKLIG POLITIK av sina egna konspirationsteorier.

• Digestive
    Jeaninne skrev 2014-08-15 16:26:53 följande:

Du kan läsa här t.ex.. Muslimerna som åker till Syrien för att kriga, kommer för övrigt inte bara från Sverige, utan hela Europa.

www.aftonbladet.se/nyheter/article18926919.ab

Artikeln är från i maj, så siffrorna är högre nu för övrigt.

Och sedan detta med "kollektiv bestraffning". När ska "ni" fatta att det inte är ett "straff" att inte få komma in i Sverige..? Det är en YNNEST att FÅ komma in i Sverige, för det är ingen självklarhet att någon som inte ÄR svensk ska få göra det. Vi har rätt att välja vilka vi släpper in på exakt vilka grunder vi vill. Om vi så enbart vill släppa in rödhåriga, barnlösa och minst två meter långa personer, så har vi rätt att sätta den begränsningen!

Givetvis handlar det om kollektiv bestraffning som princip - att alla inom en grupp ska påverkas negativt/begränsas på gund av relativt få i den. Du kommer knappast unden den saken via semantiska teknaliteter. Vilka vi tar in eller inte har ej med saken att göra, utan hur vi MOTIVERAR och HANTERAR sådana beslut.

Här motiverar du beslut med farhågor i storlekar som endast dina fantasier ger stöd för och hanterar beslutet med ingenting annat än kollektiv bestraffning som princip. Sedan kan du leka med semantikens tekniska under bäst du vill..
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2014-08-15 16:20:57 följande:

Fast du liksom jag, och alla andra, vet att SD:s framgångar i förra valet med råge överträffade vad till och med de själva trodde. De var inte beredda på framgången och hade, på en del listor, inte tillräckligt med namn. Därav att vissa stolor blir tomma när namn lämnat politiken av en eller annan anledning: man flyttar, man avlider, man hinner inte med, man blir hotad ...

.

.

.

Nu googlade jag och det kan vara så att de faktiskt har 50 namn färre detta val. Knappt 2000 kandidater mot lite drygt 2000 förra gången. Detta behöver dock inte vara ett problem eftersom många som inte kan/vill/törs är bortsorterade.

Dessa försvunna har alltså i princip 1 mot 1 ersatts av nya namn och det är fullt möjligt att tänka sig att kvaliteten på kandidaterna har ökat iom att SD blivit ett mer rumsrent parti. Men det får vi se.

SD har idag exakt 700 mandat i Riksdag, landsting och kommuner. Även om de skulle fördubbla på alla ställen i hela landet blir det bara 1400 mandat och 2000 kandidater bör räcka.

Nu kanske det inte är rimligt att tro på en ökning på alla platser så säg att de ökar lika mycket som i förra valet (ca 300 platser). Då skulle de hamna på runt 1000 mandat.

De borde ha kandidater så det räcker. 

Jag vill tro att du har rätt, för Sveriges politiks skull. Tomma stolar gör ingen nytta. Kompetensen kan dock diskuteras i detta konspirationsteoretisja parti..

Anser du att det är kompetent av exempelvis Jeaninne här - en aktiv sverigedemokrat - att utfärda farhågor om andra människor utan belägg? Och då menar jag inte belägg som i att fenomen finns, utan belägg som berör storleken och omfattningen på dessa fenomen (som vederbörande basunerar ut som just stora och omfattande).

Anser du det kompetent att behärska mängdlära så uselt att man efter en artikel om 80 individer börjar tilltala hela gruppen om cirka 500 000? En smått ledande fråga men likväl.

Jag kan inte se sådant här som kompetent, det är i bästa fall sinnesslött - dessa konspirationsteorier och denna retorik verkar dock genomgående bland sverigedrmokrater (både här som i riksdagen syns detta).
  • Digestive
    Jeaninne skrev 2014-08-15 16:38:31 följande:

Det här har jag inte vetat förresten: även somaliska KVINNOR åker ner för att hjälpa dom som krigar (men inte att använda vapen aktivt):

www.exponerat.net/sex-somaliska-kvinnor-rest-fran-stockholm-till-syrien-for-deltagande-i-jihadkrig/

Jag tycker faktiskt att det är rejält otäckt att de här grupperna samlar inte bara folk som åker tillbaka till sitt hemland för att kriga, vilket man på något plan kan förstå, utan både män och kvinnor från ANDRA muslimska länder. Somalia t.ex. är ju ett afrikanskt land, väldigt väsensskilt från arabvärlden, och araber har aldrig respekterat svarta, utan sett dem som slavar. I större utsträckning än vita gjort, och även fortfarande. Men nu verkar kraften i den islamistiska rörelsen ha blivit så stark, att den förbrödrar de svarta muslimerna och de arabiska..! 

Ditt förstånd verkar inte förmå att delge 6 kvinnor en rimlig proportion. Dessa 6 (om det ens gäller alla 6) individer bekräftar inte en omfattande islamsk rörelse där muslimer världen över förenas mot X. Inte heller dessa 6 individer ihop med föregående 80 gör detta, inte ens om ena hälften av dessa var araber och den andra afrikaner.

Låt mig gissa - du anser att ett pussel om 1,5 miljarder bitar har blivit färdiglagt efter att du har fått 100 bitar att passa?

Jag börjar faktiskt tvivla på din kognitiva förmåga och med all rätt. Om man inte förstår, ALLS, att man resonerar helt främmande för rimm och reson, i ditt fall, så är det faktiskt illa..
  • Digestive
    Jeaninne skrev 2014-08-15 17:01:31 följande:

Men nu har jag ju visat för dig att det även är somalier - och somaliskor t.o.m. - som ansluter sig till Jihad i Mellanöstern. Du ser inget oroande i det..?

Du hittar precis vad som helst och i påtagliga mängder i en folkgrupp som motsvarar hela Europas SAMT Amerikas befolkning. Det är inget konstigt i det, alls. Eller känner du att du kan "gå i god" för hela "västvärldens" individer? Självklart kan du inte det, det finns mängder av tveksamma individerbkand "västerlänningar" precis som i fallet muslimer (de kan alltså inte heller "gå i god" förgela sin paraplygrupp).

Är du verkligen på det klara om hur många människor det här handlar om? Det finns inte ett enda mänskligt fenomen, bra som dåliga, som uteblir i en så stor grupp människor - den inehåller ALLT.

Givetvis finner jag det oroande men KNAPPAST i linje med dina - helt påhittade - proportioner.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2014-08-15 17:21:42 följande:

Så du vill blanda in mig i era gräl?

Jag har inte koll på hur diskussionen har gått er emellan så jag kan inte svara på vad som är "utfärda farhågor utan belägg" eller vilken vinkeln är på islamister vs det muslimska samhället i stort.

.

.

Min egen syn på islamisterna är att det är inte olagligt att ta värvning i en annan armé men det Är olagligt att värva. Där kan säkert polisen göra mer när det kommer till att kolla vissa moskéer.

Jag är FÖR att förvärvade medborgarskap kan tas tillbaka. Exakta grunder för detta återkallande kan man fundera på men jag skulle kunna tänka mig att vissa brott (ex krigsbrott) och hot mot rikets säkerhet skulle kunna utgöra grund. En domstol skall förstås avgöra om medborgarskapet skall återkallas.

Om dessa islamister sedan skulle påverka möjligheten för nya muslimer att komma till Sverige? Tja, skulle det bli hårdare kontroller pga den orsaken skulle jag inte se något jättekonstigt med det. Det är ungefär vad USA gjorde efter 9/11 med hänsyn till rikets säkerhet.

Men där kanske vi inte är mentalt än men jag tror det skulle förändras om det smäller en islamistisk bomb som dödar en 50-100 personer i en svensk stad någostans.

Där får vi dock lita på Säpo.

Vill inte blanda någonting utan ställde frågor angående kompetens i förhållande till en aktiv sverigedemokrat här, om du då finner tankegångarna hållbara hos denna och en naturlig följdfråga vore om du ser samma resonsmönster i det övriga partiet också (vilket jag gör, retoriken och konperationsteorierna verkar genomgående i stort för partiet).

Vad USA gör och har gjort politiskt är ovidkomligt. Det är inte heller ett sunt föredömme för Sverige..
  • Digestive
    realist14 skrev 2014-08-16 08:18:41 följande:

Men har det med det att göra, det känsliga att det är "folkgrupper".

Hade samma scenario utspelat sig, men att dessa vore blandad kompott av människor från jordens alla hörn....hade det blivit en annan diskussion då och en plötslig ok-stämpel på oron?

Nah, för min del så intygar "folkgrupp" mer att det handlar om många människor. För en sverigedemokrat verkar dock begreppet intyga att det är fritt fram att dra gruppen över en och samma kamm (menar inte att specifikt du gör detta, menar det i allmänhet med få uppkevda undantag i praktiken). Sedan så ÄR gruppen "muslimer" en "blandad kompott av människor från jordens alla hörn" men så hanteras de inte av sverigedemokrater.

Fenomenet religion bygger inte heller upp broar hur som helst, även om religionen och dess kultur hamnar i samma kategori. Känner exempelvis du att du skulle ha mer gemensamt med en sekulariserad muslim i Sverige som jobbar på Nordea eller med en Grand Wizard inom Kuk Klux Klan som bor i Amerika och som säljer "moonshine" för inkomsten? Enligt retoriken som många sverigedemokrater använder så skulle du allså, ofelbart, ha mycket mer gemensamt med denna Grand Wizard - för att ni har ett närmare kulturarv på, öhm, kulturkartan (kristet och västerländskt).

Svara ärligt, dömer dig inte. Jag tror att många konflikter skapas i huvudet och inte ens skulle uppstå i faktisk praktik. Liksom bara degenererande, i stort, att då utgå ifån att en konflikt finns där, innan man träffat några eller en specifik person.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2014-08-16 09:05:10 följande:

Nog tycker jag det kan vara sunt beteende att göra en riskbedömning utifrån grupptillhörighet. Inte enbart utifrån grupptillhörighet, men som en mer eller mindre betydelsefull komponent.

Absolut, alarmet går mer igång när man vill göra nationsöversträckande politik av det hela och påverka allt ifrån juridik till rörelsefrihet via det. Har vi inte politik för att vi just har insett att våra instinkter inte riktigt duger/fungerar att bygga upp samhällen på?

Sverigedemokraterna vill liksom inte se upp med något eller ha med dessa komponenter i någon slags diskussion eller översyn - utan de vill direkt lagstifta och direkt förändra politiken utifrån dessa instinkter. Det är lite som att M skulle vilja lagstifta och förändra politiken så att landet känns mer obekvämt att leva i för specifikt V, med motivationen "- V-människor ställer till med problem.". Det är varken rättvist, demokratiskt eller genomtänkt - och reptilhjärnan bör inte få styra länder..
  • Digestive
    Kunigunda skrev 2014-08-16 14:34:54 följande:

Nej. Det är inte heller konstigt att finnar ofta möts av fördomar om alkoholism. Att kvinnor i åldrarna 25-35 förbises vid vissa rekryteringar utifrån risken för barnafödande. Att svarta unga män skjuts ihjäl av amerikansk polis. Etc. Orsaken stavas djupt rotade fördommar, inte gudomlig insikt och sanningstörst.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?