Jeaninne skrev 2014-08-05 19:53:16 följande:
Detta med att barn är mer "rena" är ju annars något typiskt afrikanskt. Det finns ju till och med en myt i Afrika, att en man som våldtar ett spädbarn blir fri från AIDS... Detta har drabbat MÅNGA...
Alltså, en annan intressant grej är att överklassmän i Storbritannien verkar ha en hel del sexuella perversioner för sig. Inte alla naturligtvis! Men t.ex. detta att det finns bordeller som anställer ammande mödrar... Förklaringen till det, har jag läst, kan vara att dessa män inte blivit ammade eller omvårdade av sina riktiga mödrar, på grund av att dessa haft nog med sina plikter i sällskapslivet. Då längtar de efter en slags blandning av mamma/amma/älskarinna hela livet, som ska ge dom ALLT på samma gång....
Ja, exempelvis, och det låg väl i bakhuvudet när jag skrev föregående inlägg. Beror då det här fenomenet troligast på 1.) gener, 2.) kultur, 3.) att det finns många pedofiler i Afrika eller 4.) den övergripande samhällsstrukturen? Skulle gissa på alternativ 4 - att det beror på ett dåligt informerat samhälle. På samma vis så vill jag mena att det finns så mycket mer att bejaka och betydligt fler slutsatsalternativ - än att, så gott som ständigt, hänvisa till människor, deras gener och deras kultur (och då mena hur dessa ÄR si eller så, för att det ena eller det andra samhällsfenomen KAN peka åt ett sådant håll).
Det ska även tilläggas att människorna ifrån ämnesaktuella områden mer eller mindre lever i diktaturer - varav samhällsfenomen inte så enkelt kan knytas ihop med befolkningen där. Blev exempelvis människorna i Iran fundamentalister efter det uppmärksammade "regeringsskiftet" bara för att samhället, i övergripande proportion, började uttrycka fundamentalism efter "regeringsskiftet"?
Skulle personligen vara väldigt försiktig med att svara "- Ja." på den frågan - det är inte så enkelt att ett fundamentalistiskt samhälle består av en fundamentalistisk befolkning - men många verkar tyvärr inte se upp med sådana bedömningar.
Snackar vi om blott perversioner och länder så känns det nästan fel att inte nämna Japan först ut, hehe..