Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Varför hatar folk SD?

droppel skrev 2014-07-08 19:00:21 följande:

Det ryktas om att du anmäler väldigt många inlägg eftersom du saknar argument och enligt säkra källor är mycket svagbegåvad.

Du går visst under smeknamnet tokanmälerskan.

Smickrande /-:

Du får nog leva med att barnsliga utspel inte är välkomna i dessa forum.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-07-19 00:09:27 följande:

Någonting kan ju inte krackelera "ibland". Antingen så krackelerar det eller så krackelerar det det inte!

Så nu, min bäste FDMGA, kan du då inte förklara vid exakt hur många flyktingar du anser att gränsen för rasism går?

De som propagerar fri invandring, skulle troligen anse att du är rasist när du resonerar som du gör, med att det "självklart" finns en gräns för hur många flyktingar Sverige kan ta emot.

Och sen, hur rimmar det resonemang som du för nu, med det du tidigare sagt om invandringen som innebärandes blott ekonomisk vinst? Utifrån det perspektivet borde det väl inte finnas nån bortre gräns alls: Sverige skulle ju bara bli rikare och rikare, ju fler flyktingar/invandrare som kommer hit. Eller?

Är du inte riktigt lika säker längre?

Givetvis kan något som ekonomi haverera "ibland" och utan uppenbara anledningar. Aldrig hört talas om ekonomiska fenomen så som "bubblor" eller hört uttal så som "börsen krashar" och annat som händer "ibland"? Ekonomi lever, då den beror på oss, som lever och förändrar förutsättningarna för ekonomin.

Och ja, det här skapar samhällseffekter att räkna med och rent historiskt så har det - haft en betydligt större påverkan på ekonomin än vad invandring någonsin haft.

Men nu har folk bestämt sig, tydligen - den ekonomiska och negativt kännbara situationen idag, på sina håll, har inget med "bubblor", "finanskriser" eller med blå politik att göra; utan det har tydligen enbart och uteslutande med invandringen att göra.

Folk är inte direkt krypskyttesmarta. Men skit samma..
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-07-20 20:30:56 följande:

Sakta i backarna nu! Vem har sagt att ekonomin har "enbart och uteslutande med invandringen att göra"? Eller är det som vanligt, att du själv har hittat på det argument du sen argumenterar mot?

Ni Sd-hatare använder er ofta av den taktiken, av den demagogin, har jag märkt. Är ni rädda för att vara sakliga?

Den så kallade taktiken heter halmgubbe och visst kan man läsa det så, om man vill, eller så läser man det med lite humor och en nypa salt, så som tänkt.

Visst kan vi vara sakliga! Vilka ekonomiska fenomen tar då Sverigedemokraterna - eller för alla del även deras väljare - upp som en nyckelorsak, utöver invandringen, som då förklarar det negativa i dagens ekonomiska situation.
  • Digestive
    Jeaninne skrev 2014-07-20 19:31:42 följande:

Tryckte iväg av misstag. Det skulle stå:

Oavsett alla andra faktorer som kan ha negativa effekter på vår samhällsekonomi, så blir det inte BÄTTRE av att DESSUTOM ta in hundratusentals människor som inte kommer att kunna försörja sig själva på många år. Om någonsin. Det behöver man inte ens ha grundläggande intelligens för att förstå.

Det krävs dock grundläggande intelligens för att förstå att begreppet "bättre" är relativt. Tror du helt seriöst att ingen svensk/svenskt fötetag går vinnande/stimulerade ur dagens invandrig- och flyktingpolitik och tror du att dessa, egentligen självklara vinster och stimulans, samhällskunskap A, inte gynnar nationen i sin tur?

Det är knappast fel att vilja ha något annorlunda men det betyder inte att vad som helst är "bättre" och för all del knappast bättre för samtliga i Sverige.

Exakt vad pekar på att Sverige inte hamnar i samma ekonomiska position som Finland och Danmark, om vi skär ner på folktillväxten till det snarlika?
  • Digestive
    realist14 skrev 2014-07-21 08:52:03 följande:

Blir det inte liiite naivt att aldrig erkänna invandring som en enorm utgift.

I proportion till vad, naturlig folktillväxt? En för låg folktillväxt är ingen utgift eller kostnad, men likt förbannat kan faktorn rämma nationer ekonomiskt - blir det inte liiite naivt att aldrig se/ta upp/ta hänsyn till andra faktorer än "utgifter"?

Sverige är inget företag och kan inte lyckas som nation om Sverige just hanteras som ett företag. Det är inte så simpelt att faktorerna "vint" och "utgift" styr och ställer allt - och det räcker med enbart faktorn "nödvändig stimulation" för att göra det hela avsevärt mer komplext.

Det är så fantastiskt enkelt - Sverige är inget företag! Om så vore så hade vi kunnat reda upp alltihop med blott nedskärningar (dra ner på "utgifter" så långt som möjligt). Ser då verkligheten så simpel ut - att vi får en starkare ekonomi i Sverige, om vi exempelvis skär ner på all personal inom det offentliga med 20%? Svar: Nej, givetvis inte.

Och med samma logik så blir inte Sverige automatiskt rikare/mer välbärgat om vi "skär ner" anmärkningsvärt mycket på folktillväxten.

Du bor i ett land, i en nation - inte i ett företag. Nationen du bor i går under ett högdynamiskt ekonomiskt system, som ett bokslut inte riktigt kan sammanfatta.
  • Digestive
    Jeaninne skrev 2014-07-22 13:02:32 följande:

Så måste det ha gått till...

Alltså, jag blir så jävla less. Förutom de stora, övergripande konsekvenserna av invandringen - utarmningen av våra resurser som drabbar främst våra egna svaga grupper, samt den ökande kriminaliteten, gängkrigen, våldtäkterna o.s.v.. Så sker det massor av sådana här "mindre", men ändå tillräckligt obehagliga, incidenter överallt i Sverige nu, som vi skulle ha sluppit med stängdare gränser.

Bajs, nedskräpning, stora barnaskaror som tar över gårdar och lekplatser så att våra egna barn inte kan leka där, allmän oreda, rökning på allmän plats (där även vårt eget WT hjälper till, men invandrarna är överrepresenterade), slemmiga grabbgäng som antastar unga svenska tjejer på nattklubbar...

Här i mitt bostadsområde t.ex., ser jag PRECIS vilka det är som struntar i att sopsortera, och bara slänger soppåsarna med alla slags sopor i, i vilken av containrarna som helst. Dessa andra containrar - som inte är för hushållssopor - töms mera sällan, och då ruttnar matresterna där och det blir stank och larver och flugor. Just nu i sommarhettan är det så obehagligt att man man måste hålla andan och gå ut och andas emellan, när man ska sortera sina sopor. En annan sak är, att dom kör in sina bilar på gårdarna - vilket är förbjudet.

Skulle kunna ta tusentals exempel på sådana "mindre" saker som sätter ner livskvaliteten för oss svenskar. Varje dag, om man är tvungen att bo i ett sådant område. Är man inte det, utan kan bo i ett rasrent område, så kan man ju ha en naivare bild.

Ja, för sådant är såklart inte oket som dras uti "mindre finare områden" rent generellt eller så. Fru Backlund på Östermalm upplever såklart det samma med sina grannar ifrån Irak (eller för all del muslimer) som du gör.. med dina grannar.. ifrån Irak (eller som för all del kan vara muslimer).

"- Tja, jag kommer ifrån Fittja - jag vet hur araber fungerar. Jag bryr mig inte om pengar, samhällsklasser eller samhällsmiljöer, men jag kan allt om araber - för jag bor i Fittja, jag ser massor av araber, varje dag."

Kanske dags att inse att Sverige förändras och påverkas utav mer än enbart invandring och invandrare? Klyftorna mellan de så kallade samhällsklasserna växer och växer, men det har ingenting med saken att göra, mer än att det - för en sverigedemokrat - har sina outtröttliga rötter i invandringen.

För en vänsterpartist så har samna fenomen rötterna i privatesering och skattelättnader, för en moderat i beskattning och statlig reglering, för en FI:are i patriarkat och genus och så vidare..

Och för ett Sverige, med över 40 år utav aktiv immigration, så har äntligen Sverigedemokraterna kommit underfund med att allt negativt beror på invandringen (och inte på privatiseringar och skattelättnader, inte på statlig reglering och inte på patriarkatet).

Det är bara löjligt. Vill ni inte ha fler främlingar här så säg detta, det är helt ok i min mening (och de som har problem med detta har, ja, problem). Dock inte lönt att fabricera ihop hur Sverige går under om inte Sverigedemokraterna får sitt partiorogram igenom - för de är knappast ensamma eller osynliga om självintressen och överdriver lika förmätet som någon annan, inom politiken.

Ni spelar i ett spel och förlorar genom att överhuvudtaget ställa upp.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-07-22 23:46:26 följande:

Jag tror förvisso inte att Sd:s växande stöd beror på ekonomin som sådan. Den är en del av det, men till största delen handlar det nog om missnöje med nedmonteringen av välfärden och av strukturomvandlingen i stort. Det finns ju ganska gott om pengar i Sverige, och också i hushållen, men vi har fått en stor social och ekonomisk underklass, en följd av medveten politik från etablissemangets sida.

Det är bara det att de underskattade demokratins kraft, folkets resning.

Och helt utan att någon eller något vann eller stimulerades på köpet! De har hållit på med det här, helt politiskt gränsöverskridande, i över 40 år - och det går bara dåligt med aktiv immigration, på alla håll i Sverige (för svenska finansiärer räknas såklart inte som svenskar och deras framgång är såklart inte nationens på något vis, vare sig röd eller blå regering)!!

Att du ens får ihop sammanhållna stycken i din diskussion kan ses som förbluffande. Regeringen gör saker medvetet, med uppsått, men Sverige som nation tjänar ingenting på det- varken i röd eller blå politik, tydligen - men ändå så har det pågått i över 40 år och ändå så har Sverige en utav Europas största men framförallt stabilaste ekonomier idag.

En rätt förbluffande utveckling va? För exakt vad vägde upp den över 40 år långa ledan utav destruktiva "utgifter" måntro? Det var säkert något sverigevänligt..

Exakt hur ska en reglerad invandring få förmögenheterna mer jämt utspridda i landet? För det är vad som egentligen diskuteras här - om man slutar halka i sitt eget dike för en stund och ser till praktikens problem; god välfärd anses saknas på sina håll.

Har exempelvis invandringen en lika stor/större/mindre betyselse här som blå?eller röd regering?
  • Digestive
    StackarsMia skrev 2014-07-22 23:58:52 följande:

Det finns inte alls gott om pengar i Sveriges hushåll. Det finns bara gott om inflationssabbade krediter. Om den gemene svensken sålde allt de hade och flyttade till ett hyresboende, skulle deras intjänade besparingar ta slut ganska fort.

Svenska banker lånar i genomsnitt ut 22 gånger mer i krediter än vad de har tillgång till i faktiskt kapital - men det ordnar såklart en reglerad invandring upp! Precis som att Riksbanken, som har slagit fel i sina prognoser om aktuell inflation sedan regeringsskiftet, har gått ut med aktiva direktiv om att stimulera upp arbetslösheten - också kan ordna upp sig med en reglerad invandring!

Sakerna har så mycket med varandra att göra!! Avtal bankkarteller sinsemellan och Riksbankens prognoser - allt bara vänder till det bättre, bara Sverige reglerar invandringen. Det är absolut där skon klämmer och som hårdast. Ingenting annat har med någonting annat att göra.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-07-23 00:21:35 följande:

Bra att du erkänner att du är en halmgubbe. Det visste iofs alla som besöker tråden då och då, sen innan.Nu är du halmgubbe igen! Du verkar ju inte ens veta om när du agerar halmgubbe...

Det du sa var ju att ekonomin har "enbart och uteslutande med invandringen att göra".

Ditt försök till "saklighet" föll i backen raskt. Du vet, för att diagnosticera vad som är det "negativa i dagens ekonomiska situation" så måste man ju vara överens avseende vad man tycker är negativt och positivt. Jag tvivlar på att vi är överens avseende den frågan, och därför är det ingen idé att gå vidare.

Du diskuterar inte med en gymnasist nu.

Man gör halmgubbar.

Föreslår sökning på begreppet.

Eftersom min förklaring på tidigare överdrivenhet ratades utan anledning så får nog det sätta punkt för vad som är någon ide att gå vidare på och inte.

Precis som att ignorerandet utav bärande frågor också försvårar för ideer att gå vidare på.

Ok, så vi bör inte diskutera någonting så länge det upplevs (för?) relativt. Det var ett fint men märkligt sätt att punktera en diskussion på (i ett debattforum, en plats ämnad för att diskutera - vad ska man kalla det? - biprodukterna av att leva i en relativ värld och uppleva den relativt).
  • Digestive

Men, men.. Vi skulle alla kunna samarbeta istället och bygga kontakter utifrån praktik, nytta och välmående. Fast världen skulle väl vara för tråkig utan alla dessa ideologier att döda och värdera varandra igenom (istället för att låt överstående 3 bagateller, bland alla dessa fina ideologiska epiteter, få leda individer rätt).

"- Jag tänker inte sammarbeta med sverigedemokrater, för jag är socialdemokrat."

Give me a break. Bortkastad tid och bortkastade möjligheter, bara för att ideologiska epitet tillåts (alternativt bortom insikt tillåts) definera människors hela essens. Är det inte sjukt, att begrepp som humanist, muslim, sverigedemokrat, moderat och så vidare - är ord som har allmän tillåtelse (på de flesta håll) att definera hela ert väsen?

Finns det ens nog med ord i ett mänskligt språk för att faktiskt kunna definera DIG rättvist? Svar: Nej, vi vet inte ens hur en människa bör definieras, vart gränsen mellan "människa" och "organism i symbios med den mänskliga kroppen" överhuvudtaget kan dras, vet vi ingenting om eller kan avgöra idag - och just så lite vet vi om vad vi ÄR (när vi då inte hittar på det helt och hållet, exempelvis genom ideologier).

Svar på tråden Varför hatar folk SD?