themia skrev 2014-01-04 15:19:41 följande:
Ojojoj! Skulle kristendomen vara mindre primitiv?
Prova detta:
I katolska mässan anses brödet förvandlas till Kristi kropp.
Man har mängder av gudar som man hyllar och offrar till (även om de kallas för helgon)
I våra svenska kyrkor påstår prästerna än idag en död kropp kan bli levande igen trots att förruttnelsen satt in.
Man betraktar en bok som helig, bara för att den är urgammal och dess ursprung i stort sett okänt.
Osv, osv...
Logiken i ditt resonemang leder dock till att utvecklingen gått längst hos ateisterna. En intressant tanke även om jag inte tänker hävda den.
Jag kan ge dig en poäng i, att det krävs en viss intelligens för att börja ifrågasätta den religion man har fostrats till. Vilken den än är.
Fast de som är födda i Sverige från 1940-talet och framåt, har inte uppfostrats i ett sådant extremt religiöst klimat (såvida inte deras egna föräldrar var extrema), att det krävt särskilt mycket att börja ifrågasätta. Snarare har det - i alla fall de senaste 40 åren - varit på modet att INTE vara troende; de kristna har gärna setts som lite gammalmodiga, pryda, bigotta, löjliga med sina moralregler som går tvärtemot den sexuella revolutionen som kom runt 1970.
Så i VÅRT land och VÅR tid, har det snarare krävts intelligens för att börja SÖKA sig till religionen, läsa de gamla skrifterna, tänka, tolka, skaffa sig en uppfattning som strider emot den förhärskande i samhället. Jag vet många SUPERintelligenta människor som konverterat till katolicismen t.ex..